AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #1 Skrevet 4. februar 2019 Jeg er en kvinne i tidlig 20-årene som har fullført studiekompetanse og har egentlig gode karakterer til å komme inn på studie. 53 poeng med alder. Men jeg har i det siste fått øynene opp for anleggsbransjen, vei, bygg, maskinfører etc. Jeg ønsker en jobb med mye fysisk aktivitet og jeg kommer godt overens med menn og tenker at det vil gå greit. Problemet er at jeg ikke gikk programfag innen disse områdene på VGs. Så hva gjør jeg nå? Kan jeg få en fot innen denne sektoren uten å måtte gå vg1 og vg2 på nytt? Anonymkode: ea977...4a0
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #2 Skrevet 4. februar 2019 Må også tillegge at min yrkeserfaring fra jeg var ungdom er innen en helt annen bransje enn dette. Anonymkode: ea977...4a0
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #3 Skrevet 4. februar 2019 Det er ikke umulig, men det blir vanskelig. Prøvde meg på dette, men har egentlig gitt opp Utfordringer: De vil ha noen med fagbrev, eller lang erfaring. Ikke bare det, men helst også B, BE, C, CE, ADR, ADK osv De tar kun inn lærlinger med bakgrunn fra bygg og anlegg Du har fullført VGS og har ikke rett til mer utdanning Du kan søke VGS igjen på bygg og anlegg, men havner baksert i køen. Mulig du må flytte, da dette ikke tilbys over alt/1. år er på en skole, 2. året på en annen Et firma får mer støtte av å ha en lærling fra skolebenken enn en som ikke har denne bakgrunnen Jeg har maskinførerbevis (hjullaster og gravemaskin) som jeg tok privat. Dette er dyrt (24000 kr), og jeg er i en jobb med en liten maskinpark, men jeg får ikke kjøre, da det er mange om beinet, og jeg er plagsomt tilbakeholden og gjør lite ut av meg I 2017 fikk jeg jobb hos en fjern slektning, han driver et lite firma. Etter tre ukers arbed uten verken kontrakt eller lovnader om lønn ga jeg opp. Fikk 6000 kr rett i hånda. Så jo, du kan jo være heldig å treffe på det rette mennesket innen Hæhre, Isachsen osv, men det krever mye flaks. Sendte også åpne søknader til disse - avslag tvert. Jeg sendte faktisk e-poster til mindre firmaer i fylket jeg bodde i (fant dem via utdanning.no, som godkjente lærebedrifter) og spurte om jeg kunne være en interessant kandidat, før jeg tok maskinførereviset. Det var ikke mange oppløftende svar jeg fikk, men jeg var sta, og tok beviset likevel. Etter å ha jobbet hos min gjerrige slektning tenker jeg at det var greit at det ble som det ble. Masse småjobber overalt, uavklart hva du støter på, vanskelige do-forhold. Anonymkode: 32b96...2f8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 Så du kan få tåa innafor, men er jeg ville ikke anbefalt det. Anonymkode: 32b96...2f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå