Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo noe som er riv ruskende galt om man må ta master. Skal arbeidsgiverene nytte seg av kunnskapen de sitter med, så skal ansettes og lønnes som sosinomer. Det er ikke noe "de har i ryggen". De ER sosinomer.

Anonymkode: 332a3...dcd

Ja, men mitt intrykk er at de ønsker en del videreutdannelse hos sosionomer.

Mulig jeg tar feil, men jeg har aldri fått jobb som sosionom, men annet ledende fag, så jeg kan jo.

Anonymkode: df71a...f5b

Skrevet

Det virker mer som om du har valgt feil utdanning ts. Hvis du ønsker å jobbe klinisk er ikke sosionom den rette utdannelsen, uten at det er en dårlig utdannelse av den grunn. 

Anonymkode: 939f8...ef4

• Liker 2
Skrevet

Det er godt over 10 år siden jeg tok den utdannelsen og selv da var det alt for mange som tok den utdannelsen. Og det har ikke bremsa opp, derfor er det alt for mange om beinet. Er noen spesielle som klarer å skaffe seg jobb enkelt og de som kjenner folk i systemet. Det er slik det fungerer.

Så tenk deg om flere ganger før du velger dette. Du kan ende opp med å ikke ha noe annet valg en å må jobbe med utagerende ungdom eller utviklingshemede hos private som f eks aleris. Ikke noen dans på roser. 

Anonymkode: 75501...5e0

• Liker 1
  • 4 år senere...
Skrevet

Du har rett. Det utdannes rundt 800 sosionomer i året, og da sier seg selv at det er lav etterspørsel etter folk med denne utdanningen. Det utdannes for mange sosionomer i forhold til jobber tilgjengelig. Og av de jobbene tilgjengelig etterspør de miljøarbeidere med medisinkompetanse,  noe sosionomer ikke har. Vernepleiere og sykepleiere foretrekkes alltid. Bare å ta en titt på jobbannonser på arbeidsmarkedet og se selv. Sosionomutdannelsen går heller ikke i dybden på noen verdens ting. Mitt råd: Styr unna denne ubrukelige utdannelsen. Man får seg ikke relevant 100 % fast jobb om du ikke vil ende opp på et kjedelig NAV-kontor hvor brukere vil hate livet av deg, eller i barnevernet hvor du vil møte en psykisk  knekk på jobb hver dag om du ikke er sterk nok til å takle det. I sistnevnte kreves det master uansett, om noen år.

Anonymkode: 72d92...b9c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener den har null verdi, hoppet av etter 1år. Nå er jeg ferdig som farmasøyt, god betaling også!

Anonymkode: 5415b...e2a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg mener den har null verdi, hoppet av etter 1år. Nå er jeg ferdig som farmasøyt, god betaling også!

Anonymkode: 5415b...e2a

I forhold til de jeg har snakket med og et generelt blikk på jobbannonser ute, er sosionomutdannelsen ganske null verdt, ja. Bra du valgte noe bedre til slutt!

Anonymkode: 72d92...b9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2019 den 16.05):

Hei!

Har tatt utdanning som sosionom og merker meg at dette er en utdanning som ikke er spesielt nyttig ved at den ikke blir etterspurt av arbeidsgivere.

Innen sosialsektoren som miljøterapeut ønsker man fortrinnsvis vernepleiere/sykepleiere
Innen helse/omsorg ønsker man også fortrinnsvis vernepleier/sykepleiere

Jeg kan ikke gå for å jobbe i NAV for det er jo strengt tatt en forferdelig plass som får til lite
Jeg kan ikke gå for barnevern for min erfaring med barnevern er at de bruker skjønn som ikke samsvarer med juridiske regler og mitt menneskesyn.

Det er ikke lett dette..... Jeg innser mer og mer at jeg har bommet og at sosionom som utdanning trolig vil forsvinne.

Anonymkode: 86fdc...65a

Hvis du har utdannet deg til sosionom og nekter å jobbe for nav eller kommune av personlige årsaker så har du vært komplett idiot ja og begrenser mulighetene veldig

Anonymkode: 3f239...f4b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...