AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #1 Skrevet 4. februar 2019 Hei! Har tatt utdanning som sosionom og merker meg at dette er en utdanning som ikke er spesielt nyttig ved at den ikke blir etterspurt av arbeidsgivere. Innen sosialsektoren som miljøterapeut ønsker man fortrinnsvis vernepleiere/sykepleiere Innen helse/omsorg ønsker man også fortrinnsvis vernepleier/sykepleiere Jeg kan ikke gå for å jobbe i NAV for det er jo strengt tatt en forferdelig plass som får til lite Jeg kan ikke gå for barnevern for min erfaring med barnevern er at de bruker skjønn som ikke samsvarer med juridiske regler og mitt menneskesyn. Det er ikke lett dette..... Jeg innser mer og mer at jeg har bommet og at sosionom som utdanning trolig vil forsvinne. Anonymkode: 86fdc...65a
mortilen Skrevet 4. februar 2019 #2 Skrevet 4. februar 2019 Er sosionom selv. Angrer.. Medisinkompetanse hadde hjulpet betraktelig i mange type jobber jeg har ønsket å søke. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #3 Skrevet 4. februar 2019 Jeg er også sosionom, og vi kan jo jobbe ‘oberslt’ Jo! Barnevern BUP sykehus sykehjem skoler barnehager kirker osv osv Anonymkode: 2eb4e...6d2 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 Jeg deler et totalt motsatt inntrykk som deg. Jeg er også sosionom, og for min del synes jeg arbeidsmarkedet er mer eller mindre ubegrenset. Det er så mange felt jeg vil innom i løpet av min karriere! Jeg lurer dog litt på hvilke jobbannonser du ha lest på? Er svært sjelden jeg ser at de etterlyser sykepleier i miljøterapeutiske stillinger, men heller sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere. Jeg tror heller ikke at sosionomyrket er noe som kommer til å forsvinne, men snarere tvert i mot. Det er ikke mange år siden skoler begynte å åpne øynene for vår yrkesprofesjon, noe som har ført til gode resultater på de skolene jeg har vært innom. En sosionom vil se på elever med helt andre «briller» enn en lærer, noe som er bra for eleven! Anonymkode: 544f7...402 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #5 Skrevet 4. februar 2019 Hva med å ta 1 år medisin? Eller kurs. Anonymkode: f38c8...259 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #6 Skrevet 4. februar 2019 Man har jo ufattelig mange muligheter med sosionom utdanning i ryggen. Ta evt videreutdanning innenfor noe du interesserer deg for. To år så har du en master. Anonymkode: 8d6ea...ba7 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #7 Skrevet 4. februar 2019 Dyktige sosionomer er gull verdt! De gjorde mitt vanskelige liv mye lettere da alt raknet. De har et annet syn på folk enn de rent medisinske når man møter dem pga helseproblemer. Jeg heier på sosionomer! Anonymkode: 1a99b...f8e 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #8 Skrevet 4. februar 2019 Som en som har vært kasteball i psykiatrien uten nevneverdig bedring hele mitt voksne liv heier jeg på sosionomer! Nå har jeg kun samtaler/møter med en superdyktig sosionom (i regi av kommunen), og får mer ut av dette enn noen behandling jeg har forsøkt. De er behjelpelige med alt praktisk samtidig som de lytter og gir verktøy til å takle hverdagen. Dere betyr iallfall noe for meg ❤️ Anonymkode: d7a17...905 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #9 Skrevet 4. februar 2019 54 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med å ta 1 år medisin? Eller kurs. Anonymkode: f38c8...259 Jeg har et grunnfag, en videreutdanning, en etterutdanning og likevel så kan jeg ikke gjøre det som vernepleiere/sykepleiere eller helsearbeidere kan gjøre. Ganske dumt egentlig. Vurderer å ta helsefagarbeiderutdanning for å få noe mer på det medisinske. Ellers vurderer jeg jobbytte over til noe mer innen sosialt arbeid. Men blir litt paff når jeg leser at i sosialsektoren ønsker de og vernepleiere/sykepleiere og ikke sosionomer. Anonymkode: 86fdc...65a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #10 Skrevet 4. februar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Som en som har vært kasteball i psykiatrien uten nevneverdig bedring hele mitt voksne liv heier jeg på sosionomer! Nå har jeg kun samtaler/møter med en superdyktig sosionom (i regi av kommunen), og får mer ut av dette enn noen behandling jeg har forsøkt. De er behjelpelige med alt praktisk samtidig som de lytter og gir verktøy til å takle hverdagen. Dere betyr iallfall noe for meg ❤️ Anonymkode: d7a17...905 Signerer denne. Det var en klinisk sosionom på BUP som reddet livet mitt, da jeg gikk der fra jeg var 16-19 år. Hun nektet å gi meg opp. ❤️ Anonymkode: 668e2...478 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #11 Skrevet 5. februar 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et grunnfag, en videreutdanning, en etterutdanning og likevel så kan jeg ikke gjøre det som vernepleiere/sykepleiere eller helsearbeidere kan gjøre. Ganske dumt egentlig. Vurderer å ta helsefagarbeiderutdanning for å få noe mer på det medisinske. Ellers vurderer jeg jobbytte over til noe mer innen sosialt arbeid. Men blir litt paff når jeg leser at i sosialsektoren ønsker de og vernepleiere/sykepleiere og ikke sosionomer. Anonymkode: 86fdc...65a Tror du først og fremst må jobbe litt med troen og innstillingen din til ditt eget yrke. I denne tråden har du fått nok av bekreftelser på at en sosionomutdanning er alt annet enn ubrukelig. Synes det virker veeldig merkelig at du finner jobber i sosialsektoren som kun krever sykepleiere/vernepleiere og ikke sosionomer. Jeg har tilgode å se dette selv, kan du sende meg link til en jobbannonse hvor dette er tilfellet? Anonymkode: 544f7...402 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #12 Skrevet 5. februar 2019 Jeg syntes egentlig holdningen din til både NAV og barnevern er urovekkende når du sier du er utdannet sosionom. Ingen sosionomer trenger å forelske seg i etatene, men det er viktig å ha en grunnleggende tillit til at systemet i sin helhet fungerer. Føler kanskje du egentlig har valgt feil utdannelse? Det er klart at en sosionom ikke kan gjøre det en sykepleier kan gjøre, på samme måte som en sykepleier ikke skal gjøre det en sosionom skal gjøre. Det er forskjellige yrker med forskjellige oppgaver. Det du skriver om miljøterapeut kan jeg ikke kjenne meg igjen i. Jeg har fått flere jobbtilbud og jobber nå som miljøterapaut ved siden av studier, både i barnevern og i psykiatrien. Jeg har ikke medisinkompetansen, men har medisinkurs så jeg kan gi ut ferdig doserte dosetter osv. Jeg tror du er den eneste som tenker at sosionomer kommer til å forsvinne. De jobber overalt, så det er nok faktisk bare du selv som stiller svakt eller leter etter arbeid på helt feil steder. Hvis du vil jobbe innen helse/omsorg så er nok vernepleier eller sykepleier veien å gå, men dette er jo noe du burde være klar over før du søker utdannelse. Ingen utdanner seg til lærer for å jobbe på et tannlegekontor, og ingen utdanner seg til sosionom for å være sykepleier. Anonymkode: 9f520...c59 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #13 Skrevet 5. februar 2019 Jeg er utdannet sosionom, og kan si meg litt enig at det ikke en utdannelse som blir direkte etterspurt. Vi kan litt av alt, men har ikke den dybden andre utdannelser har, men det er også styrken vår. Og man setter seg jo inn, og fordyper seg i det arbeidet man gjør. Jeg ser litt på andre jobber nå, og ser hva du mener når det gjelder det medisinske. Mange stillinger innenfor psyk og rus som søker vernepleier. Der er det litt forskjell på kommunene, i min kommune får man ikke gi ut medisiner med medisinkurs, det gjør de i nabokommunen, så der kommer vi til kort. Jeg synes også du har en underlig innstilling til NAV og barnevernet. Det er mye som kan være frustrerende når man jobber på NAV, det er et firkantet og rigid system, hvor alt blir kategorisert og satt inn i båser, men slik må det jo også være. At NAV får til lite er helt feil. Det finnes ufattelig mange mennesker som får enormt god hjelp av dem. Det finnes ulike avdelinger på NAV, med ulike arbeidsoppgaver. Når det gjelder barnevernet. Okei, barnevernet gjør innimellom feil. Men hvilke skjønnsmessige vurderinger er det du føler ikke samsvarer med juridiske regler og menneskesyn? Mener du at de systematisk gjør feil, eller er det enkelthendelser. Det er klart det er mye som er vanskelig i barnevernet, det er ikke alltid man får hjulpet slik man ønsker, mange triste skjebner med tanke på barn og voksne. Men barnevernets øverste og viktigste hensyn er barnets beste, er ikke det noe å jobbe for? Disse vanskene vil du ha uansett. Man jobber alltid med/mot et system og det vil alltid være etiske problemstillinger og mangel på ressurser. Du kan jobbe på skole, barnehage, psyk, kriminalomsorg, sykehus (boliger), nav, barnevern og andre veldedige og ideelle institusjoner. Vi har jo så masse å velge i. Anonymkode: 18e3f...8d8 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #14 Skrevet 5. februar 2019 Synes som de andre her, at du har et negativt syn på yrket ditt og etatene du skal forholde deg til. Jeg er sykepleier, dessverre, og det er ingen walk in the park. Vi er etterspurte bla pga medisinkompetansen, vi er poteter, og det er en grunn til at det et lett å få jobb som sykepleier. Det er f eks mye gjennomtrekk i det yrket og mange tunge tak. Det er noe som trengs overalt, og det er ikke nødvendigvis positivt. Tenk litt over hvorfor det. Å forholde seg til helsevesenet som sykepleier er heller ingen dans på roser, så mye urett og frustrasjoner, tungvint system. Idioter til ledere. Hierarki så det suser. Var nylig på kurs i regi av jobben, hørte på flere sosionomer som jobbet på sykehus og hadde foredrag om noen emner. Kjempeinteressant. Hadde byttet på dagen om jeg kunne. Tenk litt på hva du egentlig vil jobbe med, og se mulighetene i stedet for begrensingene. Du kan alltids omskolere deg om du føler du har valgt feil. Anonymkode: 5f202...419 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #15 Skrevet 6. februar 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes egentlig holdningen din til både NAV og barnevern er urovekkende når du sier du er utdannet sosionom. Ingen sosionomer trenger å forelske seg i etatene, men det er viktig å ha en grunnleggende tillit til at systemet i sin helhet fungerer. Føler kanskje du egentlig har valgt feil utdannelse? Det er klart at en sosionom ikke kan gjøre det en sykepleier kan gjøre, på samme måte som en sykepleier ikke skal gjøre det en sosionom skal gjøre. Det er forskjellige yrker med forskjellige oppgaver. Anonymkode: 9f520...c59 Hva er egentlig poenget med det, når den regjerende makt ikke har tillit til at systemet fungerer? De forsøker jo å få systemet til å rase sammen, for å putte inn sin egen agenda. Anonymkode: 75501...5e0
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #16 Skrevet 6. februar 2019 Er selv sykepleier og har møtt mange sosinomer i samarbeid om pasienter/brukere. Jeg synes det virker som en utrolig spennende og givende jobb. Dere har et så fullstendig overblikk over livets fallgruver, utfordring osv. I tillegg har dere en slik forståelse og evne til å hjelpe med å finne løsninger. Spesielt i psykitraien har jeg sett mange pasienter lette pga sosionomens hjelp til økonomiske og praktiske ting. Jeg har ikke så mye nyttig å bidra med da jeg ikke kjenner jobbmarkedet, men dere er ihvertfall utrolig nyttige for mange mennesker. Anonymkode: 332a3...dcd
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #17 Skrevet 6. februar 2019 Jeg er sosionom. Har aldri fått meg jobb som sosionom, blir ikke engang innkalt til intervju, har jobbet i barnehager siden jeg var utdannet. Vet ikke om det er jobbsøknadene mine det er noe feil med? Har mye arbeidserfaring, kurs osv, men likevel. Fikk stønad til livsopphold ( liten periode )i ung alder, lurer på om det er derfor? Føler hele utdannelsen er bortkastet. Anonymkode: df71a...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #18 Skrevet 6. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er selv sykepleier og har møtt mange sosinomer i samarbeid om pasienter/brukere. Jeg synes det virker som en utrolig spennende og givende jobb. Dere har et så fullstendig overblikk over livets fallgruver, utfordring osv. I tillegg har dere en slik forståelse og evne til å hjelpe med å finne løsninger. Spesielt i psykitraien har jeg sett mange pasienter lette pga sosionomens hjelp til økonomiske og praktiske ting. Jeg har ikke så mye nyttig å bidra med da jeg ikke kjenner jobbmarkedet, men dere er ihvertfall utrolig nyttige for mange mennesker. Anonymkode: 332a3...dcd I den kommunen der jeg bor, kuttet de ned på sosionomstillinger på sykehuset. Anonymkode: df71a...f5b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #19 Skrevet 6. februar 2019 På 4. februar 2019 den 7.05, AnonymBruker skrev: Hei! Har tatt utdanning som sosionom og merker meg at dette er en utdanning som ikke er spesielt nyttig ved at den ikke blir etterspurt av arbeidsgivere. Innen sosialsektoren som miljøterapeut ønsker man fortrinnsvis vernepleiere/sykepleiere Innen helse/omsorg ønsker man også fortrinnsvis vernepleier/sykepleiere Jeg kan ikke gå for å jobbe i NAV for det er jo strengt tatt en forferdelig plass som får til lite Jeg kan ikke gå for barnevern for min erfaring med barnevern er at de bruker skjønn som ikke samsvarer med juridiske regler og mitt menneskesyn. Det er ikke lett dette..... Jeg innser mer og mer at jeg har bommet og at sosionom som utdanning trolig vil forsvinne. Anonymkode: 86fdc...65a Sosionom her, jeg er enig, det er ikke etterspurt. De vil helst ha folk med medisinsk kompetanse, det er mitt inntrykk. Anonymkode: df71a...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #20 Skrevet 6. februar 2019 På 4.2.2019 den 16.57, AnonymBruker skrev: Man har jo ufattelig mange muligheter med sosionom utdanning i ryggen. Ta evt videreutdanning innenfor noe du interesserer deg for. To år så har du en master. Anonymkode: 8d6ea...ba7 Det er jo noe som er riv ruskende galt om man må ta master. Skal arbeidsgiverene nytte seg av kunnskapen de sitter med, så skal ansettes og lønnes som sosinomer. Det er ikke noe "de har i ryggen". De ER sosinomer. Anonymkode: 332a3...dcd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå