AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #1 Skrevet 4. februar 2019 Har dere noen positive erfaringer å dele. Jeg er så utålmodig på vegne av min beste gutt som snart er 5 år. Tospråklig og språkforsinket. Forstår det meste på norsk ( mindre det andre språket), språket er stadig i utvikling og han kan uttrykke seg om de daglidagse tingene, men klarer fortsatt ikke å ha litt sånn lange samtaler med ham. Har spes ped og logoped, ingen diagnose foreløpig, men følges opp av PPT. Hvordan gikk det evt med deres barn? Kjenner gruer meg også til skolen 😒. Anonymkode: 95c03...d49
Gjest BearMama Skrevet 4. februar 2019 #2 Skrevet 4. februar 2019 Snakker han flytende på det andre språket?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #3 Skrevet 4. februar 2019 Forstår at du er engstelig. Vi måtte kutte ut ene språket for å få fortgang i norsk. Likevel har han hatt et enkelt språk like til han ble 12 år, og litt problemer med å uttale noen lyder. Han lærte seg fars språk da han var rundt 9 år. Barn kan dessverre være noe brutale, og han ble ertet en del på skolen. Nå er han tenåring og har det fint sosialt. Vi har fokusert mye på hva han kan og hvordan han er som person, for å bygge selvtselvtillit. Han har heldigvis troen på seg selv, til for at språk og uttale lenge var utfordrende. Anonymkode: 3543f...4d3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 Nei, han snakker ikke det sndre språket i det hele tatt, bare forstår det. Som sagt snakker norsk, kan si setninger, har msnge ord, men er ikke der at vi kan ha lengere/ dypere samtaler. Anonymkode: 95c03...d49
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #5 Skrevet 4. februar 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår at du er engstelig. Vi måtte kutte ut ene språket for å få fortgang i norsk. Likevel har han hatt et enkelt språk like til han ble 12 år, og litt problemer med å uttale noen lyder. Han lærte seg fars språk da han var rundt 9 år. Barn kan dessverre være noe brutale, og han ble ertet en del på skolen. Nå er han tenåring og har det fint sosialt. Vi har fokusert mye på hva han kan og hvordan han er som person, for å bygge selvtselvtillit. Han har heldigvis troen på seg selv, til for at språk og uttale lenge var utfordrende. Anonymkode: 3543f...4d3 Har gutten din hatt noe diagnose eller var det rett og slett kun vansker ifht språk? Anonymkode: 95c03...d49
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #6 Skrevet 4. februar 2019 det er vel helt vanlig at tospråklige barn trenger litt mer tid? Ville ikke engstet meg så lenge ikke fagfolkene engster seg. Og jeg ville absolutt ikke kuttet det ene språket som noen forslår - da har dere bare fått ulempen og ikke høstet fordelene med to språk. Anonymkode: c38c0...83b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #7 Skrevet 4. februar 2019 Jepp! Vi er med i den klubben. Har en jente på 4 år. Ingen diagnose kun forsinkelse i språket. Ppt er inkludert. Etter fylte 4 år tok morsmålet enorm fart. Kan holde på korte samtaler nå. Og det går i rasende fart fremover. Norsken henger etter. Barnet har gått i barnehagen i 2.5 år nå og vi trodde det var norsken som kom til å bli språk nr 1. Men nei... 😀 Fortsetter det slik så tror jeg alt er på plass til fylte 5. Kan si språket har hatt en saaaakte utvikling til 3.5 år. Kun enkeltord. Men siste oar måneder går det som olja lyn. 😀.... Anonymkode: 2ca44...52c
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #8 Skrevet 4. februar 2019 Hvilket språk snakker dere hjemme? Det er ganske vanlig at barnet trenger litt mer tid. Fetteren min har ett barn på snart 4 år. Moren til barnet er fra Korea og snakker koreansk til barnet, faren er norsk og snakker norsk til barnet. Mor og far snakker engelsk sammen. Barnet er også treg i utviklingen, men jeg tror det kommer seg. Anonymkode: fe837...df8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #9 Skrevet 4. februar 2019 Det er enormt viktig å sjekke at hørsel fungerer 100 % Anonymkode: 79f63...aa4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #10 Skrevet 4. februar 2019 Så godt å høre at det er andre der ute som er i lignende situasjon. De ungene som er rundt oss snakker som bare det og det er da man blir også påminnet hvor langt han ligger etter. Vi har vært gjennom alle tester, hørsel, gentester til og med mr av hode. Ingenting påvist. Her kommer også nye ting hele tiden, men som sagt det er sånne daglidagse ting han spør om, sier ifra om. Er ikke der at han kan stille undrende spørsmål eller fortelle om ting sammenhengene, vi må spørre og får da svar. Kan han ikke svare så sier han « husker ikke». 😒. Det andre språket er « slavisk «, så et helt annerledes språk enn norsk. Anonymkode: 95c03...d49
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #11 Skrevet 4. februar 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så godt å høre at det er andre der ute som er i lignende situasjon. De ungene som er rundt oss snakker som bare det og det er da man blir også påminnet hvor langt han ligger etter. Vi har vært gjennom alle tester, hørsel, gentester til og med mr av hode. Ingenting påvist. Her kommer også nye ting hele tiden, men som sagt det er sånne daglidagse ting han spør om, sier ifra om. Er ikke der at han kan stille undrende spørsmål eller fortelle om ting sammenhengene, vi må spørre og får da svar. Kan han ikke svare så sier han « husker ikke». 😒. Det andre språket er « slavisk «, så et helt annerledes språk enn norsk. Anonymkode: 95c03...d49 Hei igjen TS. Vårt morsmål er også i den slaviske sprpkstammen. 😁 av ren nysjerrighet lurer jeg på hvor dere kommer fra? Balkan? Anonymkode: 2ca44...52c
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #12 Skrevet 4. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen TS. Vårt morsmål er også i den slaviske sprpkstammen. 😁 av ren nysjerrighet lurer jeg på hvor dere kommer fra? Balkan? Anonymkode: 2ca44...52c Bosnia😉, Anonymkode: 95c03...d49
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #13 Skrevet 4. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bosnia😉, Anonymkode: 95c03...d49 E pa sto odma nekzes 😁 Anonymkode: 2ca44...52c
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #14 Skrevet 4. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: E pa sto odma nekzes 😁 Anonymkode: 2ca44...52c 😂, to smo zemljaci😉? Gdje se ovo moze nastavit privatno, sad ce nas norvezani arestirat😉. Anonymkode: 95c03...d49
peresere Skrevet 4. februar 2019 #15 Skrevet 4. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😂, to smo zemljaci😉? Gdje se ovo moze nastavit privatno, sad ce nas norvezani arestirat😉. Anonymkode: 95c03...d49 Hahah.. posalji mi privatno poruku... eto ti moj nick...
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #16 Skrevet 4. februar 2019 Skal man ikke holde seg til norsk i disse trådene på KG? Anonymkode: ee756...6c2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #17 Skrevet 4. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal man ikke holde seg til norsk i disse trådene på KG? Anonymkode: ee756...6c2 Skal jeg oversette? Anonymkode: 2ca44...52c
Gjest BearMama Skrevet 4. februar 2019 #18 Skrevet 4. februar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal jeg oversette? Anonymkode: 2ca44...52c Ja.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #19 Skrevet 4. februar 2019 Beklager dette. Hører gjerne med andre om samme erfaringer. Anonymkode: 95c03...d49
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #20 Skrevet 4. februar 2019 Jeg har ikke erfaring med å ha tospråklige barn, men min eldste har hatt språkvansker hele livet. Han er nå 9 år og har fremdeles oppfølging av logoped, ppt og ikke minst på skolen. For min del har jeg bare akseptert for lenge siden at dette var noe vi måtte jobbe mye med. Det ble hans utfordring i barndommen og sånn er det bare. Og så har jeg takket høyere makter for at det kun er språk. Man overlever jo det, han har i det minste ingen livstruende sykdom Det hjelper ikke å være utålmodig for språk kan ta mye tid og mye jobbing. Min snakker enda ikke alle lyder rent, men jeg "trøster meg" med at han kan nå sikkert snakke skikkelig til konfirmasjonsalder! Det sies at barn kan være utrolig slemme, men mitt barn har aldri opplevd mobbing eller lignende pga språk. Det har så klart vært noen utfordringer knyttet til det sosiale på grunn av språkvanskene, men han har blitt fulgt opp utrolig godt på skolen. Jeg har opplevd at barna rundt, både i barnehagen og på skolen, har vært utrolig aksepterende og inkluderende. Noen har hatt noen små kommentarer av og til, eller spurt noen spørsmål om hvorfor han snakker sånn og hvorfor han må til logoped, osv. Men når barna har fått svar på sine spørsmål så har alt vært i orden. Han har alltid hatt mange venner, nok av unger å leke med og klarer seg bare fint på skolen sosialt og faglig. Anonymkode: 23fd7...47e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå