Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg som kunde i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kort forklart gjorde jeg et skikkelig bomkjøp forrige uke. Jeg skulle ha meg ny seng, og fikk god hjelp av ansatte i butikken. Jeg er ganske liten (50kg), med veldig utstikkende hoftebein, noe som gjør at jeg MÅ ha en myk seng uten å få vondt. Ekspeditøren fant en myk seng til meg i butikken, som jeg fikk prøvd og som kjentes god ut for meg. Jeg kjøpte denne, og fikk den levert på døra på fredag.

På søndag fikk jeg hjelp av min far til å bære den opp, samt montere den på plass. Da den sto ferdig montert kjente jeg tydelig at den absolutt ikke kjentes like myk ut som den jeg prøvde i butikken, men tenkte at dette var noe som gikk seg til etterhvert. I dag våknet jeg opp helt mørbanket med store smerter i hofter og korsrygg. Etter et raskt søk på nett ser jeg at samme modell som jeg kjøpte, også finnes i en enda mykere modell. Jeg ringte derfor butikken og fortalte problemet, samt spurte ydmykt om det var mulig å bytte sengen til den hakke mykere modellen. Dette var IKKE mulig.

Nå står jeg litt rådvill. De anbefalte meg å «hoppe i sengen», for å mykgjøre den litt. Dette har til nå enda ikke endret noe på fastheten, men jeg er usikker hvor lenge de mener jeg skal gjøre dette for å merke forandring? 

Jeg har så store smerter nå at jeg vurderer rett og slett å kjøpe en ny seng, samme seng som denne bare den mykere. Er det da urimelig av meg å be om litt avslag på den nye sengen, hvis jeg kjøper hos samme leverandør? Jeg vil jo anse meg som en veldig god kunde dersom jeg handler to dyre senger i løpet av en uke..

Anonymkode: b86ec...9dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke noen gode tips, men antar at du ikke har alt for gode rettigheter på din side, med tanke på å få byttet den ut. Er dog ingen jurist, så mulig at du har noen rettigheter som kan hjelpe deg, det får i så fall andre svare på.

Jeg kjøper mine senger på Ikea, for der får man 90 dagers bytterett på madrasser, så om du må kjøpe ny så hadde jeg heller gått dit, så hadde jeg solgt den gamle på Finn, for å få igjen litt av prisen.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Kort forklart gjorde jeg et skikkelig bomkjøp forrige uke. Jeg skulle ha meg ny seng, og fikk god hjelp av ansatte i butikken. Jeg er ganske liten (50kg), med veldig utstikkende hoftebein, noe som gjør at jeg MÅ ha en myk seng uten å få vondt. Ekspeditøren fant en myk seng til meg i butikken, som jeg fikk prøvd og som kjentes god ut for meg. Jeg kjøpte denne, og fikk den levert på døra på fredag.

På søndag fikk jeg hjelp av min far til å bære den opp, samt montere den på plass. Da den sto ferdig montert kjente jeg tydelig at den absolutt ikke kjentes like myk ut som den jeg prøvde i butikken, men tenkte at dette var noe som gikk seg til etterhvert. I dag våknet jeg opp helt mørbanket med store smerter i hofter og korsrygg. Etter et raskt søk på nett ser jeg at samme modell som jeg kjøpte, også finnes i en enda mykere modell. Jeg ringte derfor butikken og fortalte problemet, samt spurte ydmykt om det var mulig å bytte sengen til den hakke mykere modellen. Dette var IKKE mulig.

Nå står jeg litt rådvill. De anbefalte meg å «hoppe i sengen», for å mykgjøre den litt. Dette har til nå enda ikke endret noe på fastheten, men jeg er usikker hvor lenge de mener jeg skal gjøre dette for å merke forandring? 

Jeg har så store smerter nå at jeg vurderer rett og slett å kjøpe en ny seng, samme seng som denne bare den mykere. Er det da urimelig av meg å be om litt avslag på den nye sengen, hvis jeg kjøper hos samme leverandør? Jeg vil jo anse meg som en veldig god kunde dersom jeg handler to dyre senger i løpet av en uke..

Kjøp deg en myk overmadrass.

Anonymkode: a3d4c...5ad

• Liker 9
Skrevet

Har du lest gjennom betingelsene hos butikken? Burde vel være mulig å heve kjøpet? Er du forresten sikker på at madrassen du prøvde i butikk er den samme som du fikk levert? Om ikke burde du jo hvertfall få bytte😲 

Anonymkode: c44b5...12d

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke produksjonsfeil eller noe ødelagt på sengen, så her har du ingen rettigheter. Du har heller ikke krav på noen rabatter men du kan jo spørre. 

Sengen du prøvde i butikken var nok mykere fordi den var prøvd endel mens din er splitter ny. Jeg reagerer også på ny seng, og ville gitt det minst 14 dager på å ligge inn den nye senga før jeg hadde vurdert ny. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dessverre ikke du har noen rettigheter. Høres egentlig ut som du kjøpte den modellen du ble vist. At den ikke kjentes like myk ut da du sov i den hjemme kan skyldes at det er forskjell på å prøve noen minutter og en hel natt.

Skrevet

En ny seng trenger minst 14 dager for å bli "inngått" iflg de fleste sengereklamer.... kroppen trenger å vennes til

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest gjennom betingelsene hos butikken? Burde vel være mulig å heve kjøpet? Er du forresten sikker på at madrassen du prøvde i butikk er den samme som du fikk levert? Om ikke burde du jo hvertfall få bytte😲 

Ja, lest meg grundig opp. De tar ikke i mot en eneste seng som er tatt ut av sin emballasje. De påstår at det er den samme, men jeg synes dette virker veldig merkelig.. Varenummeret stemmer, men for meg er det uforståelig hvordan denne kan være steinhard, mot utstillingen i butikken som var langt over gjennomsnittet myk.. Nå har jo riktignok utstillingen i butikken hat utallige flere folk som har vært med på å mykgjøre den, men jeg skjønner likevel ikke hvordan den kan bli SÅ mye mykere enn det som tydeligvis er utgangspunktet. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor burde det være mulig mener du? Det er ingenting galt med sengen og butikken kan ikke selge den videre. 

Butikken skal da ikke tape penger på at ts ikke ønsker å ligge inn sin egen madrass. 

Hadde det vært noe galt med sengen, ødelagt eller produksjonsfeil så har hun rettigheter, ogsp dersom ts Jan bevise at hennes seng ikke er den hun prøvde på utstilling og at hun ikke ble informert om dette. 

Jeg vet IKEA har hatt noen ordninger hvor man fikk prøve senga hjemme og bytte dersom det ble feil, men jeg tar det som at denne butikken ikkr har en slik ordning. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde først sjekket om sengen du prøvde var samme som du kjøpte. Prøvde du den mykere modellen og så du ville ha den så har butikken levert deg feil produkt. Prøvde du den samme er det verre. Da må du selge den du har på finn eller kjøpe ny overmadrass. Den dyreste wellpurovermadrassen fra jysk er super. Best i test og med memoryfoam. Sengen ble som ny. 

Anonymkode: 813ad...92d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mange butikker bytter ikke varer der emballasjen er brutt, og det er produkter med hudkontakt.

IKEA har 90 dagers prøveperiode på madrassene sine. Er du ikke fornøyd, uansett årsak, får du byttet den. Siden du tydeligvis er litt sensitiv mht madrassene dine, ville jeg valgt dem, så du helt sikkert ikke går i fella en gang til. Den sengen du har, kan du selge, og i hvert fall få igjen noe for den.

Eksen min byttet en madrass han ikke likte likevel hos Ikea, og det var null problem. Ikea har generelt veldig rause bytte- og refusjonsrutiner. En jeg kjenner tok med 5 sofaputer som var 2 ÅR gamle, og ville bytte dem. Hadde ikke kvittering. Men det fikk hun lov til, utrolig nok. Ikke sikkert de hadde de putene til salgs lenger en gang.

Har vært hos Ikea selv flere ganger og levert tilbake ting, og siden jeg har hatt kvittering, har jeg fått pengene tilbake. Et par ganger skulle jeg handle der samme dag, og fikk da et "kredittkort" i papp som kunne brukes der, ladet med de pengene de skyldte meg.

Endret av Million
Skrevet

Det er jo bare å sammenligne dette med hvilket som helst annet kjøp. 

Dersom du kjøper nye sko, bruker dem en kveld på byen og kommer hjem med gnagsår, så har du ingen rett til å heve kjøpet. 

Du kjøper en bil, og etter bilturen Trondheim - Oslo så finner du ut at setet var litt for hardt. Du får fortsatt ikke hevet kjøpet. 

Men i begge tilfeller kan det hende at butikken vil hjelpe deg med løsninger, som feks nye såler i skoene og ei lita pute til setet, men dette er da ekstraservice som bedriften velger å yte, ikke en rettighet. 

Ser nå at ts har ligget i senga EN natt, og det er selvfølgelig altfor liten tid til å ligge inn sengen, spesielt når ts veier 50 kg. 

• Liker 1
Skrevet

Merkelig av butikken å be deg hoppe i sengen 😳

Jeg er faktisk glad for at butikken sier nei til å bytte. Jeg vil jo ikke kjøpe en seng noen har ligget eller hoppet i. 
Når jeg kjøper en seng så forventer jeg at den er ny.

Sier det igjen, kjøp deg en myk overmadrass, så er jo problemet løst. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig av butikken å be deg hoppe i sengen 😳

Jeg er faktisk glad for at butikken sier nei til å bytte. Jeg vil jo ikke kjøpe en seng noen har ligget eller hoppet i. 
Når jeg kjøper en seng så forventer jeg at den er ny.

Sier det igjen, kjøp deg en myk overmadrass, så er jo problemet løst. 

Har ringt opp igjen bare for å høre om det er mulig å inngå en avtale om litt avslag hvis jeg kjøper ny. Dette skulle de «drøfte i plenum» først, men skulle få beskjed senere i dag. Samme dame anbefalte meg nok en gang å hoppe i sengen, og videre se om dette hjalp. Jeg spurte om de var SIKRE på at den modellen som står utstilt i butikken var den samme som står på min kvittering, og det mente hu «nå jo det måtte være», men at det hørtes veldig merkelig ut at denne var så hard (for til og med den hardeste versjonen av denne modellen skulle være veldig myk). Nå er jeg enda mer rådvill? Kan dette være en feil seng? Evt feil madrass? For den er virkelig steinhard, føles ut som sånn der tempurlignende sak.

• Liker 1
Skrevet

En myk overmadrass var en god idè.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ringt opp igjen bare for å høre om det er mulig å inngå en avtale om litt avslag hvis jeg kjøper ny. Dette skulle de «drøfte i plenum» først, men skulle få beskjed senere i dag. Samme dame anbefalte meg nok en gang å hoppe i sengen, og videre se om dette hjalp. Jeg spurte om de var SIKRE på at den modellen som står utstilt i butikken var den samme som står på min kvittering, og det mente hu «nå jo det måtte være», men at det hørtes veldig merkelig ut at denne var så hard (for til og med den hardeste versjonen av denne modellen skulle være veldig myk). Nå er jeg enda mer rådvill? Kan dette være en feil seng? Evt feil madrass? For den er virkelig steinhard, føles ut som sånn der tempurlignende sak.

Tempur er jo veldig myk.

Tenk deg om litt. Du risikerer nå å få enda en seng du ikke kan ligge i.  De gangene jeg har kjøpt seng så har jeg også følt at utsillingsmodellen er mye mykere enn sengen jeg fikk.

Det er veldig vanskelig å kjenne fult påkledd i en butikk. Man må faktisk ligge i sengen for å kjenne det,

Jeg har en tempur overmadrass som former seg etter kroppen min,  den er veldig myk og har fulgt meg gjennom tre forskjellige senger. Når den ryker, kommer det en ny. Jeg elsker den.

Skrevet

Utstillingsmodellen er jo brukt, mens modellen du har er ny. Det tar tid for en seng å "brukes inn", akkurat som et par nye sko. Det tar også tid for kroppen din å bli vant til ny seng. Her har du nok ingen rettigheter, men støtter forslaget til en over om å kjøe en god og myk overmadrass. 

Anonymkode: 07d88...35d

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde i alle fall dratt til butikken og sjekket betegnelsene på den madrassen du prøvde (se gjerne om du finner en merkelapp e.l. på selve madrassen så du vet den ikke er feilmerket i utstillingen), og dobbeltsjekket at dette stemte med den madrassen du faktisk har fått. For dette høres ikke riktig ut, samme hva butikken sier. 

Ellers synes jeg det høres litt rart ut at en madrass skal kunne bli så mye mykere av å ligges på. Mine har selvsagt føyd seg litt bedre etter kroppen etter hvert som de har blitt brukt, men mykheten har stort sett vært den samme fra starten. :klo: Forskjellen har i alle fall ikke vært noe i nærheten av det TS beskriver. 

Anonymkode: 84de7...4aa

Skrevet

Jeg kjøpte seng for et par år siden, prøvde den i butikken. Flere dager, ganske dyr seng. Den i butikken var helt perfekt, men det var jo for et par minutter. Fikk senga hjem, stein hard i forhold. Gått seg til  etter tid. Kun jeg som ligger på den, og på min side er den god og foin, på den andre siden fortsatt hard, burde selvfølgelig brukt senga på begge sider, men det er ikke aktuelt. En seng vil aldri føles lik hjemme som ny i forhold til utstillings moddelen, det gjelder seng, sofa, samme med sko som du prøver i buitikken, som mange andre også har prøvd. Kjøp deg en god og fin overmadrass, legg litt ekstra penger i den

Anonymkode: 498ef...5c0

Skrevet

Jeg ville forsøkt å påberope forbrukerkjøpsloven paragraf 15 annet ledd bokstav d ettersom det er stort avvik mellom prøvedengen i butikken og levert produkt. Særlig gjelder dette om du fremhevet betydningen av myk seng overfor selger æ, og vedkommende unnlot å bemerke at du måtte forvente å motta en langt hardere seng enn utstillingsmodellen. 

Anonymkode: 019dd...9df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...