Gå til innhold

Kvinnelige prester?

Gjest Bellatrix

Anbefalte innlegg

Vi skal ha et veldig tradisjonelt bryllup...og jeg håper vi får den kvinnelige presten!!! De flinke prestene jeg vet om, er kvinner, og håper det blir en av disse som skal vie oss.... Kanskje de som vil ha mannlige prester, bare vet om flinke mannlige prester????!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Fortsetter under...

Og mannfolk egner seg til som sædgivere og arbeidskraft for oss kvinner .. eller ? :roll: Nei du og du.... :ler:

Det er så gøyalt at disse mannsjåvinistene alltid kommer med "sånn og sånn er det-ferdig med det" setninger, uten å kunne gi ett eneste argument. :ler:

Bare det vitner jo om en noget korttenkt og umoden holdning....

Selv synes jeg det er aldeles supert med kvinnelige prester. Og hvordan en kvinne ikke vil la seg vie av en kvinnelig prest virker helt bak mål... ei som ber om en mannlig prest kan ikke være særlig oppdatert ang likestilling.

Naturen har ikke skapt oss med helt like egenskaper, men den har skapt oss med lik verdighet, fornuft, og inteligens. Hadde kvinnen vært evneveik, tilbakestående og "svak" (hva nå enn man tolker det som) da forstår jeg hvorfor hun hadde passet best på kjøkkenet og i senga.

Men selvsagt er det ikke slik, og selvsagt skal kvinner få gjøre AKKURAT det de selv har lyst til å gjøre!

Husmor, prest, president, vaskedame, frisør, offiser.... Så lenge kvinnen velger yrket sitt selv (uten påvirkning fra herskesyke medmennesker) har jeg full respekt for henne, hva enn hun måtte velge å bruke livet sitt til. :)

Og at kvinner skal få like mye respekt (og lønn) som sine mannlige kollegaer er (eller skal jeg si BURDE?) også være en selvfølge.

Jeg synes at vi burde spør Jesus hva han synes? Det er jo faktisk han som er hele poenget med at vi har prester. Og hvis Jesus mener at kvinner ikke skal være prester, betyr det at kvinner er mindre verd? Husk, at prest er ikke en "karriere", det er bare en oppgave som noen får av Gud. Mens kvinner derimot har andre oppgaver, f.eks i Jødedommen er det kvinnene som SKAL/MÅ tenne lysene på sabbatsbordet. Dette er en oppgave som er forbeholdt kvinner, men betyr det da at mennene er mindre verd enn kvinner? WWJD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på bryllupsforumet at enkelte er opptatt av at presten som skal vie dem er en mann. Hvorfor det? Hva kjennetegner en god prest? Har kjønnet på presten noe å si?

Selv har jeg ingenting i mot kvinnelige prester, men lurer på hva dere tenker om det.

Mange er opptatt av tradisjoner på bryllupsdagen. Selv ville jeg definitivt ønsket mannlig prest, på samme måte som jeg ville ønsket gammel kirke og hvit kjole. Det har ikke med diskriminering av kvinnelige prester, moderne kirkearkitekter eller designere av røde klær å gjøre. På denne dagen er rammen rundt det hele veldig viktig. Motstand mot kvinnelige prester kan jo likevel begrunnes ut fra bibelen. Men jeg tror mange som ikke er prinsipielt imot det kvinnelige prester, likevel foretrekker en mannlig akkurat på bryllupsdagen. Synes ikke det er diskriminerende. Hva hvis man ønsker en kvinnelig solist til å synge i vielsen. Man er ikke mannsdiskriminerende av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på bryllupsforumet at enkelte er opptatt av at presten som skal vie dem er en mann. Hvorfor det? Hva kjennetegner en god prest? Har kjønnet på presten noe å si?

Selv har jeg ingenting i mot kvinnelige prester, men lurer på hva dere tenker om det.

Er det så nøye, da? Selv er jeg mann og bruker prestekjole. Så jeg får vel ta til etterretning at noen synes at menn i kjoler er greie å ha som prester :ler: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man diskriminerer vel lesbiske om man velger å gifte seg med en mann også :skratte: nei la nå folk gjøre ting som de ønsker denne ene dagen i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...