Gå til innhold

Kvinnelige prester?

Gjest Bellatrix

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix

Jeg ser på bryllupsforumet at enkelte er opptatt av at presten som skal vie dem er en mann. Hvorfor det? Hva kjennetegner en god prest? Har kjønnet på presten noe å si?

Selv har jeg ingenting i mot kvinnelige prester, men lurer på hva dere tenker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chrizzy

Ingen verdens ting i mot kvinnelige prester, hadde bare vært fint med en kvinnelig prest i bryllup, bare presten er sympatisk og grei, Det er det som er viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anerikke

Ble faktisk ganske så provosert av at damer i 2005 ikke vil la seg vie av en kvinnelig prest. Trodde verden og likestillingen var kommet litt lenger. :-x "Mer prest" fordi det er en mann???? Grøss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Skjønner ikke at kjønnet på presten skal ha noe å si. Vil tro at teologi utdanningen er lik for menn og kvinner. Det viktigste må vel være at man kommer overens med presten som skal vie en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lmari

Hadde bare vært tøft om det var en dame for min del!

... en av mine venninner (tidligere venninner er kanskje det rette uttrykket, vi var mye sammen på videregående) utdanner seg til å bli prest, jeg synes det er tøft, jeg.

Så lenge presten er flink og hyggelig så er det ett fett hva slags kjønn han/hun er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på bryllupsforumet at enkelte er opptatt av at presten som skal vie dem er en mann. Hvorfor det? Hva kjennetegner en god prest? Har kjønnet på presten noe å si?

Selv har jeg ingenting i mot kvinnelige prester, men lurer på hva dere tenker om det.

Jeg har heller ingenting i mot kvinnelige prester.

Da hadde jeg vært mot meg selv, og det hadde vært slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg har heller ingenting i mot kvinnelige prester.

Da hadde jeg vært mot meg selv, og det hadde vært slitsomt.

:ler: Ja, det høres slitsomt ut. regner med at du ikke har i mot at andre kvinner er prester heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god prest skal tro på det h*n driver med, og formidle evangeliet på en slik måte at det styrker mennerskers håp og livsmot. H*n må kunne faget sitt ordentlig, oppdatere seg faglig med jevne mellomrom og ha gode kommunikative evner. Det er en fordel å være almennorientert og trygg på ulike miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Ja, det høres slitsomt ut. regner med at du ikke har i mot at andre kvinner er prester heller da.

Nei det hadde tatt seg ut :)

Ellers synes jeg Hera skrev veldig bra i innlegget over.

Så var det bare å oppfylle dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hadde tatt seg ut :)

Ellers synes jeg Hera skrev veldig bra i innlegget over.

Så var det bare å oppfylle dette da.

Ja, det er jo den store utfordringen... for det går jo galt rett som det er. Da er det viktig å ha en god veileder eller sjelesørger.

Ellers glemte jeg å skrive at en god prest opptrer raust og ryddig i forhold til instrukser og i forhold til kolleger i kirka, prester som andre ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Jeg antar at ønsket om mannlig prest, fordi de er "mer prest" liksom bunner i samme "teite" tradisjon inne i hodet hos enkelte som det å gifte seg i kirken i hvit kjole. Sannsynligvis symboliserer denne mannlige presten akkurat det bilde disse jentene har av hvordan et "ordentlig" bryllup skal være.

Man har et bilde av den "fullkomne bryllupsdagen", ikke sant, og der er presten en mann. Han er sikkert godt voksen også.

Min venninne hadde kvinnelig prest, og hun var skikkelig flink - det var en nydelig seremoni hun laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Boop

Jeg ble glad når jeg fant ut at vi skulle ha en kvinnelig prest til å vie oss - etter at jeg har møtt henne er jeg ikke overbegeistret for henne, men det har ingenting med kjønn å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ble faktisk ganske så provosert av at damer i 2005 ikke vil la seg vie av en kvinnelig prest. Trodde verden og likestillingen var kommet litt lenger. :-x "Mer prest" fordi det er en mann???? Grøss...
:roll:

Du kan nok regne med at disse damene er vokst opp i bedehusenes hjernevaskerier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou
Kvinner har ingenting som prester' date=' eller i yrkeslivet generelt å gjøre. Deres jobb er å ta seg av familien.[/quote']

Aiaiai...en provokatør hopper atter fram..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kvinner har ingenting som prester' date=' eller i yrkeslivet generelt å gjøre. Deres jobb er å ta seg av familien.[/quote']

Og mannfolk egner seg til som sædgivere og arbeidskraft for oss kvinner .. eller ? :roll: Nei du og du.... :ler:

Det er så gøyalt at disse mannsjåvinistene alltid kommer med "sånn og sånn er det-ferdig med det" setninger, uten å kunne gi ett eneste argument. :ler:

Bare det vitner jo om en noget korttenkt og umoden holdning....

Selv synes jeg det er aldeles supert med kvinnelige prester. Og hvordan en kvinne ikke vil la seg vie av en kvinnelig prest virker helt bak mål... ei som ber om en mannlig prest kan ikke være særlig oppdatert ang likestilling.

Naturen har ikke skapt oss med helt like egenskaper, men den har skapt oss med lik verdighet, fornuft, og inteligens. Hadde kvinnen vært evneveik, tilbakestående og "svak" (hva nå enn man tolker det som) da forstår jeg hvorfor hun hadde passet best på kjøkkenet og i senga.

Men selvsagt er det ikke slik, og selvsagt skal kvinner få gjøre AKKURAT det de selv har lyst til å gjøre!

Husmor, prest, president, vaskedame, frisør, offiser.... Så lenge kvinnen velger yrket sitt selv (uten påvirkning fra herskesyke medmennesker) har jeg full respekt for henne, hva enn hun måtte velge å bruke livet sitt til. :)

Og at kvinner skal få like mye respekt (og lønn) som sine mannlige kollegaer er (eller skal jeg si BURDE?) også være en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...