AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #1 Skrevet 4. februar 2019 For 8 år siden bodde jeg i Frankrike. Der opprettet jeg en bankkonto der, men jeg avsluttet den aldri. Jeg har hadde aldri noen innskudd på kontoen... Jeg vet jeg aldri avsluttet den, men vil den fortsatt være åpen? Anonymkode: 7d51c...125
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #2 Skrevet 4. februar 2019 Tviler på det, om det ikke har vært noe akitivitet på den. Men det er jo bare sende Mail til banken å spørre? Anonymkode: 041d7...813
Million Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 Etter et visst antall år i Norge og Sverige slettes bankkkontoer det ikke har vært noen aktivitet på. Jeg fikk brev fra min svenske bank et antall år senere om at kontoen ville bli slettet og avsluttet. Det stod 4 kroner eller noe der, så jeg lot dem bare slette den og foretok meg ikke noe. Husker ikke hvor mange år uten aktivitet det må ta, men det er en del år. Hvor mange det er i Frankrike har jeg ingen anelse om, men de har nok en samme type regel der også. 5 år, 10 år.... hvem vet. Send dem en epost og spør. Du kan sikkert fransk
Testosteron Skrevet 4. februar 2019 #5 Skrevet 4. februar 2019 2 timer siden, Million skrev: Etter et visst antall år i Norge og Sverige slettes bankkkontoer det ikke har vært noen aktivitet på. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-06-25-46/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 finansavtaleloven § 22 "Konto som ikke brukes (1) Er det ikke satt inn eller tatt ut noe på en innskuddskonto i løpet av ti år, skal institusjonen gi melding om kontoen i rekommandert brev til kontohaverens eller arvingenes sist kjente adresse. Meldingen skal opplyse om når foreldelsesfristen etter foreldelsesloven § 4 begynner å løpe, når fristen vil løpe ut, og hva som kreves for å avbryte fristen. (2) Nødvendige kostnader for å komme i kontakt med kontohaveren eller arvingene etter bestemmelsen i foreldelsesloven § 4 første ledd tredje punktum kan belastes kontoen." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1979-05-18-18/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 foreldelsesloven § 4 "(Bankinnskudd m.m.) 1. Fordring på bank eller offentlig kasse i anledning innskudd eller verdier som er gitt i forvaring, samt rentekrav i tilknytning til slik fordring, foreldes først 20 år etter at det er gitt melding etter finansavtaleloven § 22 første ledd. Dette gjelder selv om kontoen påføres renter etter at slik melding er gitt. Foreldelse inntrer bare dersom institusjonen forut for foreldelsesfristens utløp har gjort det som med rimelighet kan forventes for å komme i kontakt med kontohaveren eller arvingene. 2. Foreldelse avbrytes når fordringshaveren melder seg for institusjonen eller kontoen disponeres over ved uttak eller ved at midler settes inn på kontoen. Med bank likestilles annen innretning som med hjemmel i lov skaffer seg midler til sin virksomhet ved å motta innskudd fra en ubestemt krets av innskytere."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå