Gå til innhold

Hvilken størrelse skolesekk på ungdomsskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tolvåring som skal begynne på ungdomsskolen til høsten. Jeg sliter med økonomien så jeg tenkte å følge med fremover og kjøpe ny skolesekk til skolestart til høsten. 

Hvilken størrelse blir riktig? 30? 32? 

Kjenner jo til at skolemiljøet kan være litt tøffere på ungdomsskolen, er det en farge, et mønster som hun burde styre unna. Hun er litt for naiv og super snill jente, så ser for meg et potensielt mobbeoffer i henne. 

Så størrelse? Farge og mønster? 

Anonymkode: c0618...371

Skrevet
1 time siden, Turi999333 skrev:

:ironi:

🤔

TS 

Skrevet

Kjøp en romslig sekk. Hun skal ha med seg både bøker og matboks fram og tilbake, så hun bør ha en med god størrelse. Farge bør ikke ha noe å si, men hello kitty-mønster og lignende bør man nok styre unna. Kjøp enten en nøytral sekk (Addidas og Nike har mange fine og forholdsvis rimelige sekker), eller en farge hun liker. Jeg er masterstudent og fjellreven sekker er veldig populært på universitetet, selv syns jeg de er overpriset og litt for små, men de kommer i mange fine farger da. 

Nå skal det sies at det skal mye til for at noen blir mobbet for sekken sin, men hvis noen virkelig vil mobbe henne vil de jo angripe hva som helst. Jeg håper datteren din får en veldig fin opplevelse på ungdomsskolen! Det er en veldig vanskelig tid, med masse hormoner og følelser man ikke helt forstår, så jeg håper du som mor kan prate med henne om ting rolig og saklig i stedet for å kjefte. Hvis du viser henne at hun kan komme til deg med problemer uten at du hisser deg unødvendig opp eller blir sint på henne når ting ikke er hennes feil, så tror jeg hun kommer til å få det bra! 

Anonymkode: 4a388...5bd

Skrevet

Min datter kjøpte vi en av de største sekkene til når hun begynte på ungdomsskolen. Hun hadde mye bøker. Ikke kjøp for "barnslig" velg heller ensfarget eller med litt dempede farger. Enhjørning er liksom ikke like "poppis" på ungdomsskolen.

Ellers så må jeg si at nå i 10. klasse bruker hun ikke sekk lenger i det hele tatt. Hun har kjøpt seg en "day-bag" som hun bruker. Det er det samme som alle andre jenter i klassen har.

Skrevet
5 minutter siden, Wit skrev:

Min datter kjøpte vi en av de største sekkene til når hun begynte på ungdomsskolen. Hun hadde mye bøker. Ikke kjøp for "barnslig" velg heller ensfarget eller med litt dempede farger. Enhjørning er liksom ikke like "poppis" på ungdomsskolen.

Ellers så må jeg si at nå i 10. klasse bruker hun ikke sekk lenger i det hele tatt. Hun har kjøpt seg en "day-bag" som hun bruker. Det er det samme som alle andre jenter i klassen har.

Må nesten le litt her. Enhjørning ER favoritten hennes, og hun kunne fint gått for en sånn en hvis hun fikk velge. 

Men ensfarget er kanskje bra. Men hvilken størrelse kjøpte du/dere? 

Skrevet

:) Men tror kanskje hun da skal være sikker på at hun ikke er den eneste med enhjørning :) 

Nå husker ikke jeg hvor mange liter den var på, men det var en Beckmann sekk, og jeg tror den var på 30 liter.

Skrevet

Datteren min har en Adidas-sekk. Valgte den selv. Det var et punkt jeg ikke gadd å krangle på, bedre det enn bag liksom.... 

Mest mulig nøytralt er ofte greia der... En mulighet er vel å legge av litt penger hver måned og kjøpe i sommer? Istedenfor å kjøpe nå snart? De kan endre mening ganske fort... 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en tolvåring som skal begynne på ungdomsskolen til høsten. Jeg sliter med økonomien så jeg tenkte å følge med fremover og kjøpe ny skolesekk til skolestart til høsten. 

Hvilken størrelse blir riktig? 30? 32? 

Kjenner jo til at skolemiljøet kan være litt tøffere på ungdomsskolen, er det en farge, et mønster som hun burde styre unna. Hun er litt for naiv og super snill jente, så ser for meg et potensielt mobbeoffer i henne. 

Så størrelse? Farge og mønster? 

Beckmann sekk er det mange som bruker . Har ei som går i 10 klasse, og hun har en Beckmann sekk i burgunder rød (brukes ikke lenger da hun har en annen ), den fikk hun til ungdomsskole start, store søster hadde lik i annen farge på ungdomsskolen . Tror den heter Urban og den er vel 30l.  Den er det mange på ungdomsskolen som har, fin støtte i rygg , gode seler og nøytral farge. Hvor bor du ? Kunne fått vår om du har adresse i nærheten, den er like fin om hun ville hatt en som er brukt. Min jente er veøldig forsiktig med tingene, og den koster 800,- så det er solide sekker. Ellers har min eldste gått over til Herschel, som også er bra sekker og brukes mye av ungdom. 

Anonymkode: 59adf...363

Skrevet

Du må ta med jenta di i butikken og prøve sekker. Det er kjempeviktig at du finner en sekk som passer ryggen hennes, og det er MYE VIKTIGERE enn om den er i riktig farge...

Anonymkode: 274fb...7fd

Skrevet

Beckmann, Fjellreven og lignende, er mye brukt på ungdomsskolen. Til mange begynner å gå over til veske. Ellers er det også mange forskjellige sekker jeg ikke vet merket på, men som er ensfarget eller i relativt nøytrale farger. Skal man «blende inn», så er det nok det å unngå  barnslig mønster det viktigste. 

Det kan også være lurt å spare penger og vente, for det varierer veldig hvor mange bøker man faktisk har på ungdomsskolen. På skolen jeg jobber på har vi ikke så mange bøker, men PC som skal bæres fram og tilbake, og derfor velger mange mindre sekker, som Fjellreven. 

Hilsen lærer 

Anonymkode: fad25...696

• Liker 1
Skrevet

Er det en bokskole eller en ipadskole? Hvis bok, er det ofte store og tunge bøker. Bør sitte godt på ryggen. Her går de alle mulige slags farger. Ensfarget grå og svart og til k-pop inspirerte i knallfarger... Tror i de største str så begrenser det seg med enhjørningssekker :) kan evt finne gymbag med enhkørnong. La datteren din velge selv, går nok helt fint. Mye greit å finne brukt på finn og Facebook. Viktigst at den sitter godt. Ungdom i dag er for det meste snille, så ta ikke mobbeproblematikk på forhånd :) hilsen ungdomsskolelærer, med en sønn i 8.kl med blå sekk og en i 10.kl med svart. 

Skrevet

Min 8. Klassing bruker fjellreven, men vil ha en backman pga at det er slitsomt å bære på bøker med fjellreven sekken. Hun har en day bag også, men den bruker hun bare til gym. 

Anonymkode: 22a1c...493

Skrevet

Hvor stor sekk hun trenger er jo avhengig av flere ting. Her har elevene på ungdomstrinnet låsbare skap på skolen, så de tar bare med hjem de bøkene de trenger til lekser. Noen steder har de PC eller iPad og ikke så mange bøker, andre har bare bøker.

Jeg ville uansett ha gått for en ensfarget sekk, og ikke mindre enn 30 liter. Da kan hun kanskje bruke den på videregående også. Jeg har en Bergans Hugger på 30 liter som jeg er veldig fornøyd med. Har plass til PC og en del bøker, pluss matpakke og drikkeflaske.

Anonymkode: 3cfaf...a4e

Skrevet

Trenger ikke større sekk enn de hadde i 6.-7. klasse. De har skap på skolen og bærer mindre bøker på ungdomsskolen enn på slutten av barneskolen. Forutsatt at barnet er av tyypen som klarer å lese ukeplan og planlegge litt i forhold til lekser da.

Anonymkode: e52e3...c8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...