AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #1 Skrevet 4. februar 2019 Vi skal på møte i banken i dag for å søke om huslån. Jeg har aldri gjort dette før, men ser på lønnsinformasjonen de hentet fra meg ved søknad at siste informasjon er fra 2017. Siden den tid har jeg gått noe opp i lønn, og hadde i 2018 rundt 100.000 mer enn året før. Dette er også tilsvarende med hva jeg vil ha fremover. Bør jeg finne frem dokumentasjon som støtter opp under dette, eller er det irrellevant? Noe annet jeg bør tenke på/ha klart? Anonymkode: 334a3...628
Ullvott Skrevet 4. februar 2019 #2 Skrevet 4. februar 2019 Oppdatert lønnsinformasjon er viktig, særlig når lønna har endret seg en del. Ta med de siste lønnsslippene dine og hvis det finnes noen form for «bevis» på at dette er den lønnen du kommer til å ha framover, kan du ta med det også (f.eks arbeidskontrakt hvis den er endret, eller om det bare er en generell utvikling i bransjen din kan du fortelle det). Dokumentasjon på spareevne bør også være med. Har du fast sparing i den banken du søker lån i, vil de jo se det selv, men hvis det er en annen bank tar du med dokumentasjon. Bevissthet om hva dere bruker penger på er lurt å ha. F.eks hvor mye går med i boutgifter i dag sammenliknet med hva det vil koste å eie egen bolig og å betjene et boliglån? 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #3 Skrevet 4. februar 2019 Dere må ta med skattemelding per årsslutt, som viser formue og lønn. Banken vil alltid spørre om dette da det gir all informasjon. Er det store endringer i lønn, arv eller lignende, tar dere med lønnsbrev eller annen dokumentasjon. Dere må sette opp et budsjett, og regne på hva dere ønsker å bruke på lån+renter i måneden. Er dette mer enn det dere betaler i lån/leie i dag må dere tenke over hva dere ønsker å ofre. Dere må ha en formening om hva dere ønsker å kjøpe, pris, om det er husleie (borettslag/sameie), med mer. Anonymkode: aaf8a...417
Gjest Blondie65 Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 Har ikke banken opplyst hva dere må ha med? Det vanlige er: Siste skattemeling for skatt - dvs. den for 2017 som du leverte rundt 1. april i fjor. Denne viser gjelden din. 3 siste lønnslipper. Dersom du har svært ujevn inntekt kan det være lurt å ta med siste 12 lønnslipper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå