Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Etter sommeren skal jeg studere og må flytte fra hjembyen min Ålesund. Jeg sliter derfor veldig med å velge hvilken by jeg vil studere i. Har vært helt sikker på Oslo til nå, men vurderer også Tromsø eller Trondheim.

Noen som har studert eller bor i Oslo/Trondheim eller Tromsø som kan skrive litt om hvordan det er å bo der? 

Tar også imot tips fra andre byer! 

Anonymkode: f1ee8...f1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sørfra, og har bodd i Tromsø i fem år. Er veldig fornøyd med Tromsø som studieby. Byen er ikke særlig stor, og det er ikke store avstander mellom sentrum og universitetet osv. Bebyggelsen er imidlertid litt spredt, slik at en ikke får samme byfølelsen som for eksempel Oslo. Fakultetet mitt er pent, og studiemiljøet er godt. Er en glad i friluftsliv, er Tromsø perfekt, ettersom en ikke trenger å reise langt før en får uberørt natur. Det er også mange turstier sentralt rundt universitetet og sentrum. 

Det er imidlertid mørkt og kaldt om vinteren, og snøen blir liggende til april-mai. Jeg flytter sørover til sommeren pga. klimaet og fordi det er langt hjemmefra. Har imidlertid trivdes godt de årene jeg har bodd her, og anbefaler gjerne Tromsø til andre.

Anonymkode: 2fe53...490

Skrevet

Av de hadde jeg valgt Trondheim. Men personlig ville jeg valgt Bergen eller Stavanger.

Anonymkode: bef2f...064

Skrevet

Som studentby og studiesteder trur jeg alle plasser i Norge har noe særegent å by på. Og at man får en fantastisk erfaring og opplevelse uansett hva man velger, så lenge man er åpen og kaster seg inn i det studentmiljøet har å tilby. Og selvfølgelig har man veldig godt å av å komme seg bort "hjemmefra" noen år. 

Så mitt tips er å velge studie basert på interesse, inntakskrav og skolens renomé. Så gir byen seg selv ut i fra det. 

Anonymkode: def3d...8f6

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg hadde valgt etter hva jeg ville studere, ikke hvilken by som er best.

Skrevet

Jeg hat studert i både Tromsø og Trondheim. I trondheim trivdes jeg overhodet ikke, men elsket Tromsø. Av samme grunn som vedkommende over her. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) Etter sommeren skal jeg studere og må flytte fra hjembyen min Ålesund. Jeg sliter derfor veldig med å velge hvilken by jeg vil studere i. Har vært helt sikker på Oslo til nå, men vurderer også Tromsø eller Trondheim.

Noen som har studert eller bor i Oslo/Trondheim eller Tromsø som kan skrive litt om hvordan det er å bo der? 

Tar også imot tips fra andre byer! 

Anonymkode: f1ee8...f1b

Oslo! Korteste vinterne. Tromsø har jo snø ut i juni! Oslo har de lengste sommerne, bra uteliv, det går t-baner, tog, busser og trikker døgnet rundt.

Trondheim ligger jo også ganske langt nordover og er kaldere og har lengre vintere enn Oslo. Men jeg hadde vurdert å bosette meg der bare for den fine dialekten og de greie trønderne :- ) Har hørt at de har veldig godt studentmiljø i den byen også.

Anonymkode: 006d9...360

Skrevet
44 minutter siden, Vampyrina skrev:

Jeg hat studert i både Tromsø og Trondheim. I trondheim trivdes jeg overhodet ikke, men elsket Tromsø. Av samme grunn som vedkommende over her. 

Hva likte du ikke ved Trondheim? Trodde det var Norges beste studentby.

Anonymkode: aacd5...166

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva likte du ikke ved Trondheim? Trodde det var Norges beste studentby.

Anonymkode: aacd5...166

Jeg synes det var vanskelig å komme inn i studentmiljøet, da jeg er en som ikke drikker og fester mye. 

Skrevet

Studerer i Trondheim nå og det finnes masse opplegg for studenter her, husleien er heller ikke så dyr som i Bergen og spesielt Oslo. Jeg har også studert i Bergen, er denne byen jeg liker best for jeg er ikke så glad i lange kalde vintre. Men ellers kan du finne på veldig mye i Trondheim. Oslo virker mer upersonlig, men du kan uansett sikkert finne din "gjeng". Er for det meste folkene som gjør et sted bra 😊

Anonymkode: f956c...4b4

Skrevet

Bodø🥳

Anonymkode: 6dfc7...db0

Skrevet

Oslo: Man har "alt", men alt er dyrt. Mange muligheter, men noen ganger så mange at man ikke klarer å følge med likevel. Bolig er dyrt! Veldig godt kollektivtilbud. Marka, men du er aldri aleine om du ikke er glad i å gå langt. Fine badevann, men aldri alene. Mye folk, mye trafikk, mye støy, mye stress. Liker du fred og ro er ikke Oslo stedet. Kan fort forsvinne i mengden om du ikke er veldig utadvendt.

Trondheim: godt studiemiljø. Korte avstander til det meste, gåavstand til alt i sentrum. Billigere enn i Oslo, godt tilbud innen kultur, lettere å holde oversikt. Bymarka er fin, godt med skiløyper om du er glad i det. Trøndere er veldig trivelige! Bussjåføren sier hei og naboen vet hvem du er. Har mange storbykvaliteter (i norsk sammenheng), men er likevel en liten by. 

Jeg har bodd begge steder (og i tillegg Bergen) og ville valgt Trondheim. Oslo er gøy når man er nyutdannet, singel og har penger så man har råd til å bo der. Trondheim er best som student. Dessuten er det kortere vei hjem til Sunnmøre!

Anonymkode: d8e86...4ce

Skrevet

Er nok litt farget siden jeg etterhvert har bodd en god stund i Oslo og/eller omegn, men det jeg kan si: Oslo er på mange måter best med tanke på variasjon i tilbud, for alt fra uteliv, marka, øyene om sommeren, restauranter, diverse foreninger for ulike hobbyer etc. Byen har også mange studietilbud og flere universitet/høyskoler. Og jeg tror ikke nødvendigvis man forsvinner i mengden. Som student henger man med "sine" uansett hvor man studerer, og sosialiserer gjennom studentforeninger, kollokviegrupper og annet. 

Bakdelen kan være at det er mer trafikk i sentrumm eller veldig sentrumsnære bydeler og at boligprisene gjerne er relativt høye. Sånn sett er kanskje Tromsø eller Trondheim bedre, og Trondheim er jo kjent for å ha et godt studentmiljø, uten at jeg kan bekrefte/avkrefte det siden jeg ikke har studert der selv. 

Anonymkode: 79ca7...a5e

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakdelen kan være at det er mer trafikk i sentrumm eller veldig sentrumsnære bydeler og at boligprisene gjerne er relativt høye. Sånn sett er kanskje Tromsø eller Trondheim bedre, og Trondheim er jo kjent for å ha et godt studentmiljø, uten at jeg kan bekrefte/avkrefte det siden jeg ikke har studert der selv. 

Boligprisene i Tromsø er også veldig høye, de ligger rett under Oslo-nivå. Dersom en leier privat, blir det fort 5-6000 for et rom i kollektiv. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Boligprisene i Tromsø er også veldig høye, de ligger rett under Oslo-nivå. Dersom en leier privat, blir det fort 5-6000 for et rom i kollektiv. 

Jojo. Det kan være dyrt i alle byer, spørsmålet er hvor dyrt. Og om det bare er litt billigere, så kan det hjelpe godt på et studentbudsjett. 500 eller 1000 spart i måneden er greie penger som student. 

Skrevet

Oslo har ikke så sammensveiset studentmiljø som Trondheim og Bergen, pga studentene er litt spredt for alle vinder og velger venner utenfor studiemiljøet. Jeg har studert i Bergen selv og det var fint der, men det var ikke en av alternativene  dine.

Jeg er født i Tromsø, men har ikke satt min fot der på mange år. Altfor mørkt og kaldt og langt unna alt for min smak. Jeg tror jeg ville valgt Trondheim. 

Skrevet

Ville valgt Trondheim pga godt miljø. Byen er litt storby, men mye mer intim likevel om en kan si det sånn. Fin natur om du også liker det, og trøndere er veldig hyggelige mennesker som virkelig ikke tar seg selv høytidlig. Syns byen er ganske vakker også, og flere fine områder det er verdt å besøke. Minus er at somrene ikke er så varme osv som i sør, men det er en bagatell.

Har hørt mye bra om Tromsø også, men har ikke studert der selv. De fleste har rost både miljø, folk og ikke minst naturen, men vintrene kan være litt tunge mht vær og mørket da.

Jeg bor i Oslo, og her er det jo mange tilbud og alt en typisk større by kan by på, men her er det dyrt!! Både å leie hybel og ellers, så av den grunn ikke optimalt for en student. 

Anonymkode: 3ff64...8be

Skrevet
På ‎04‎.‎02‎.‎2019 den 13.27, AnonymBruker skrev:

Oslo! Korteste vinterne. Tromsø har jo snø ut i juni! Oslo har de lengste sommerne, bra uteliv, det går t-baner, tog, busser og trikker døgnet rundt.

Trondheim ligger jo også ganske langt nordover og er kaldere og har lengre vintere enn Oslo. Men jeg hadde vurdert å bosette meg der bare for den fine dialekten og de greie trønderne :- ) Har hørt at de har veldig godt studentmiljø i den byen også.

Anonymkode: 006d9...360

Hvis man vil ha korte vintre så bør man jo flytte til Bergen. Her hvor jeg bor pleier de første vårspirene å komme i slutten av januar. Studentmiljøet er supert i Bergen, og samtidig er byen stor nok til at du alltid vil finne noen med samme interesser som deg, uansett hvor sære dine interesserer er.

Anonymkode: 4f207...17a

Skrevet

Kr.Sand. Mye bra vær, passe stor by, UIA er bra. 

Anonymkode: c8326...d1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...