Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har hatt et skypemøte med en amerikansk lege. har fått faktura uten noe kontonr å betale til. 

hva er vanlig praksis i sånne situasjoner? har etterspurt men får bare faktura på nytt... aner ikke hvordan jeg skal betale dette🙈

Anonymkode: 592c4...30b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk med banken din.

For Sbanken får du opp informasjon om hvilke opplysninger som er påkrevd når du forsøker å legge inn en utenlandsbetaling. Mangler du noe av informasjonen er det ikke mulig å gjennomføre betalingen. 

Stoler du 100% på legen er kanskje betaling med kredittkort et alternativ?

Anonymkode: 6c4d0...f19

Skrevet

IBAN brukes når man betaler til utlandet

Anonymkode: b3b46...1d3

• Liker 2
Skrevet

Hør om du kan overføre via PayPal.

Skrevet

USA 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

IBAN brukes når man betaler til utlandet

Anonymkode: b3b46...1d3

Ikke til alle land. USA bruker ikke IBAN. Der betaler en ved å oppgi mottakers kontonr. Og så må en oppgi en bankkode eller swift adresse. 

TS: Det beste er om du kontakter banken. Men hvis du ikke har fått opplyst konto og betalingsopplysninger så må du kontakte dem igjen og be dem sende deg bank detaljene du trenger. 

Anonymkode: 6f013...bfa

• Liker 1
Skrevet

ok, takk for svar. kan ikke akkurat vippse heller.bør jeg bruke mastercard når jeg overfører til deres bankkonto?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ok, takk for svar. kan ikke akkurat vippse heller.bør jeg bruke mastercard når jeg overfører til deres bankkonto?

Nei, du bør ikke belaste MasterCard ved betaling til konto.

Les på denne siden hva du trenger for å betale til konto i USA; https://www.dnb.no/bedrift/betaleutland.html

Sjekk fakturaen om du har tilstrekkelige opplysninger - hvis ikke, må du be legen om det du mangler. 

Skrevet

har snakket med banken; jeg trenger bankkonto og bankkode.

men hvorfor kan jeg ikke bruke kredittkort, som nevnt over?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

har snakket med banken; jeg trenger bankkonto og bankkode.

men hvorfor kan jeg ikke bruke kredittkort, som nevnt over?

På 4.2.2019 den 18.38, AnonymBruker skrev:

Dersom du bruker kredittkortet til å overføre til deres bankkonto vil normalt rentene begynne å løpe i det øyeblikket du betaler. 

Hvis du sender kredittkortnummeret til legen slik at han kan belaste kredittkortet vil dette være som et vanlig kjøp og rentene begynner ikke å løpe før kredittkortregningen forfaller.

Skrevet

ok, så i praksis hvis jeg bruker kredittkort så trenger jeg bare å sende mitt kredittkort nr?

ikke innhente de andre opplysningene og styre i nettbanken.

kun betale faktura fra kredittkortselskapet når den kommer

Skrevet
På 4.2.2019 den 11.15, AnonymBruker skrev:

jeg har hatt et skypemøte med en amerikansk lege. har fått faktura uten noe kontonr å betale til. 

hva er vanlig praksis i sånne situasjoner? har etterspurt men får bare faktura på nytt... aner ikke hvordan jeg skal betale dette🙈

Gå inn i nettbwnken din. Søk opp betale til utandet og se om du har nok info til at resren fylles ut automatisk. 

Jeg betalte nettopp noe tilsvarende og ble torbauset over hvor enkelt det gikk. 

Anonymkode: 7f32a...2ac

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok, så i praksis hvis jeg bruker kredittkort så trenger jeg bare å sende mitt kredittkort nr?

ikke innhente de andre opplysningene og styre i nettbanken.

kun betale faktura fra kredittkortselskapet når den kommer

Betaler du med kredittkort må du gjøre regningen opp samme dag for å unngå en klekkelig rente. Betalinger av faktura regnes som kontantuttak og gebyrer og renter løper fra uttaksdagen, ikke fra forfall på fakturaen. Regner med at det er snakk om å betale litt kroner her? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du bruker kredittkortet til å overføre til deres bankkonto vil normalt rentene begynne å løpe i det øyeblikket du betaler. 

Hvis du sender kredittkortnummeret til legen slik at han kan belaste kredittkortet vil dette være som et vanlig kjøp og rentene begynner ikke å løpe før kredittkortregningen forfaller.

Skal hun sende kortnummeret til usa på mail, så må hun også sende cvc koden. Det er grovt uaktsomt å sende dette på mail. 

• Liker 6
Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal hun sende kortnummeret til usa på mail, så må hun også sende cvc koden. Det er grovt uaktsomt å sende dette på mail. 

Derfor bør dette gjøres over telefon. 

Skrevet

jeg velger å gjøre det i nettbanken.

ønsker ikke å gi fra meg nr og cvc

Gjest Linaria
Skrevet

Kan du betale med Transferwise? Jeg jobber for et amerikansk selskap og sender dem fakturaer, og de betaler meg gjennom Transferwise.

Skrevet
3 timer siden, Linaria skrev:

Kan du betale med Transferwise? Jeg jobber for et amerikansk selskap og sender dem fakturaer, og de betaler meg gjennom Transferwise.

aldri hørt om det; i will call my friend google☺️

Gjest Linaria
Skrevet (endret)
54 minutter siden, AnonymBruker said:

aldri hørt om det; i will call my friend google☺️

Jeg er norsk, bor i UK og jobber for amerikansk selskap og bruker Transferwise HELE tiden. Det er en utrolig enkel måte å sende penger på. Det går ut på at de har bankkontoer med penger i ulike valuta i ulike land, så når du sender penger fra Norge til USA, setter du bare inn NOK på deres norske konto og de sender tilsvarende beløp i USD fra sin amerikanske konto. Det er ingen valutaveksling. Veldig billig og rask måte å overføre penger over landegrenser. Har brukt det lenge nå uten noen problemer. Kjenner mange andre som bruker det også.

Endret av Linaria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...