AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #21 Skrevet 8. februar 2019 7 timer siden, Ginny skrev: Mitt aller beste råd, som stipendiat, er å ikke ta en doktorgrad med mindre du vil jobbe som forsker. Og det kan du stort sett bare gjøre i akademia, hvertfall innenfor en del felt i Norge. Akademia betyr midlertidige stillinger, du må hele tiden søke om midler både for din egen lønn, men og for å få gjennomført prosjekter og bygge gruppe. Det er ikke en 8-4 jobb. Med en PhD blir du heller ikke ekspert på noe, du lærer riktignok ganske mye om noe ganske snevert, men mest av alt lærer du hvor lite du faktisk kan. Livet som stipendiat er ikke lukrativt for å si det sånn, der folk med vanlig jobb får både mer startlønn og økt lønn etterhvert, så er du litt stuck. Og etterpå har du ikke mye vanlig jobberfaring, så det er ikke så lett å skaffe seg en vanlig jobb heller. For all del, det er gøy å være stipendiat og, man får reist masse og møtt mange trivelige mennesker, og drukket mye øl 😛 Men er det verdt det, sett i ettertid? Nei. Hvis du først skal bli stipendiat, så sørg for å bli det i en veletablert gruppe med mye penger og mange stipendiater og post doc.er. Pass på at prosjektet er veldefinert på forhånd, og at veilederne har en plan. Ting blir aldri som forventa, men hvis de har gjort dette flere ganger og har en større gruppe så er det lettere å få gjennomført. Det er stor forskjell på hvordan folk leder gruppene sine, og det er helt avgjørende for hvordan de 3 (4) årene blir.. Generelt er jeg enig i mange av rådene dine, men avhengig av fagfelt kan det være mange muligheter også utenfor akademia. Men som sagt, her vil det nok komme an på hva man tar doktorgrad i. Jeg endte i akademia (og fikk noe så uvanlig som en fast stilling i akademia etter bare seks mnd som midlertidig ansatt!), men jeg ble i løpet av relativt kort tid etter disputas oppsøkt av to arbeidsgivere utenfor akademia som lurte på om jeg ville jobbe for dem. Jeg kjenner også mange andre som ikke jobber i akademia. Men igjen - det vil nok komme an på hva man tar doktorgrad i. Det er nok enklere å få jobb utenfor akademia hvis man tar en doktorgrad i flere naturvitenskapelige fag (jeg er blant dem) enn hvis man tar doktorgrad i sosiologi eller språkfag. Jeg hadde også en god del års jobberfaring før jeg ble stipendiat, noe som har vært en fordel for meg i jobbsøkingen etter ph.d. Anonymkode: 4f2ca...7b3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #22 Skrevet 8. februar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Generelt er jeg enig i mange av rådene dine, men avhengig av fagfelt kan det være mange muligheter også utenfor akademia. Men som sagt, her vil det nok komme an på hva man tar doktorgrad i. Jeg endte i akademia (og fikk noe så uvanlig som en fast stilling i akademia etter bare seks mnd som midlertidig ansatt!), men jeg ble i løpet av relativt kort tid etter disputas oppsøkt av to arbeidsgivere utenfor akademia som lurte på om jeg ville jobbe for dem. Jeg kjenner også mange andre som ikke jobber i akademia. Men igjen - det vil nok komme an på hva man tar doktorgrad i. Det er nok enklere å få jobb utenfor akademia hvis man tar en doktorgrad i flere naturvitenskapelige fag (jeg er blant dem) enn hvis man tar doktorgrad i sosiologi eller språkfag. Jeg hadde også en god del års jobberfaring før jeg ble stipendiat, noe som har vært en fordel for meg i jobbsøkingen etter ph.d. Anonymkode: 4f2ca...7b3 Enig. Med legeutdannelse i bunn er det også som regel et krav om doktorgrad eller tilsvarende kompetanse dersom man ønsker å bli ansatt som overlege på et universitetssykehus. Anonymkode: e9a1e...c44 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå