Gjest 007_008_007 Skrevet 4. februar 2019 #1 Skrevet 4. februar 2019 (endret) Det hender at man blir syk mens man er i fulltidsarbeid slik at en må sykemeldes av lege. Hvorfor er det vanskelig for mange å akseptere en sykemelding? Jeg tenker på at vi betaler skatt for å bidra til fellesskapet og hjelpe hverandre. Så den dagen en selv er blitt syk og sykemeldt, har man ikke rett til å ta vare på seg selv? Merk deg at jeg med dette utelater misbruk av sykemeldinger for det er ikke det innlegget mitt handler om (misbruk er fy fy i mine øyne bare så det er sagt). Innlegget handler om at vi betaler skatt slik at staten kan opprettholde velferden for dens borgere. Men hva når en selv blir slik og har betalt skatt i 30 år. Endret 4. februar 2019 av 007_008_007
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #2 Skrevet 4. februar 2019 Jo det har man rett til og selvom man ikke hadde hatt "rett" til det så er det nødvendig så man har ikke så mye valg. Men grunnen til at mange har vanskelig for å akseptere å bli sykemeldt over lang tid er fordi det gjør noe med en som menneske å ikke ha rutiner og ikke føle seg nyttig, det er vanskelig å akseptere at man ikke lenger "duger" og man utretter lite i hverdagen og føler en mye mer meningsløs tilstand. Det at enkelte hetser syke også hjelper ikke akuratt på å prøve å føle at "kjipt dette måtte skje, men nå får jeg prøve å gjøre det beste ut av det og håpe jeg blir bedre med tiden". Anonymkode: 7303c...544
Gjest 007_008_007 Skrevet 4. februar 2019 #3 Skrevet 4. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det har man rett til og selvom man ikke hadde hatt "rett" til det så er det nødvendig så man har ikke så mye valg. Men grunnen til at mange har vanskelig for å akseptere å bli sykemeldt over lang tid er fordi det gjør noe med en som menneske å ikke ha rutiner og ikke føle seg nyttig, det er vanskelig å akseptere at man ikke lenger "duger" og man utretter lite i hverdagen og føler en mye mer meningsløs tilstand. Det at enkelte hetser syke også hjelper ikke akuratt på å prøve å føle at "kjipt dette måtte skje, men nå får jeg prøve å gjøre det beste ut av det og håpe jeg blir bedre med tiden". Anonymkode: 7303c...544 Takk for et godt svar
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 Det er for lett å få sykemelding, for mange er det bare å gå til legen å be om det. Bare les trådene som er på forumet når så ser du, liker ikke jobben - vil sykemeldes, liker ikke sjefen - vil sykemeldes, syns det er tøft å være student - vil sykemeldes og mulig har ufør (!). Så er det alle de som blir sykemeldt og mener det ikke kan tilrettelegges på jobb, men som likevel er fult i stand til å gå på topptur, male hus, pusse opp kjøkken, dra på ferie osv iflg SoMe. Eller de som kun blir sykemeldt når de skal jobbe helg og høytid. Eller de som ikke fikk fri, og vips er de sykemeldt den perioden. Når man jobber med folk over tid danner deg seg fort et mønster i hvem som er vekke når det passer dem, og hvem som faktisk er for syk til å være på jobb når de er sykemeldt. Etter å ha jobbet noen år på legevkat har jeg også møtte mange som kommer for å få sykemeldingen for småting der de burde brukt egenmeldingen, men de sier rett ut at egenmeldingen skal "spares" til en annen gang. Ref, den skal brukes til fridager når du trenger de. Misbruk de lux, og veldig, veldig vanlig. Anonymkode: 9d87d...338 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #5 Skrevet 4. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det er for lett å få sykemelding, for mange er det bare å gå til legen å be om det. Bare les trådene som er på forumet når så ser du, liker ikke jobben - vil sykemeldes, liker ikke sjefen - vil sykemeldes, syns det er tøft å være student - vil sykemeldes og mulig har ufør (!). Så er det alle de som blir sykemeldt og mener det ikke kan tilrettelegges på jobb, men som likevel er fult i stand til å gå på topptur, male hus, pusse opp kjøkken, dra på ferie osv iflg SoMe. Eller de som kun blir sykemeldt når de skal jobbe helg og høytid. Eller de som ikke fikk fri, og vips er de sykemeldt den perioden. Når man jobber med folk over tid danner deg seg fort et mønster i hvem som er vekke når det passer dem, og hvem som faktisk er for syk til å være på jobb når de er sykemeldt. Etter å ha jobbet noen år på legevkat har jeg også møtte mange som kommer for å få sykemeldingen for småting der de burde brukt egenmeldingen, men de sier rett ut at egenmeldingen skal "spares" til en annen gang. Ref, den skal brukes til fridager når du trenger de. Misbruk de lux, og veldig, veldig vanlig. Anonymkode: 9d87d...338 Dette. Anonymkode: 6b743...e2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå