AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #1 Skrevet 4. februar 2019 Bor med datter.på 15. Hverdagen blir mye jobb, hjem for å lage middag, husarbeid.... Vi har hver våre aktiviteter, men når vi har tid sammen, føler jeg at jeg gjerne skulle gjort noe mer morsomt i blant! Besøker familie, drar på handletur etc, men hun er vanskelig å få med på tur (som jeg er glad i) i skogen e.l. Hjelp! Skulle ønske vi kunne ha det mer gøy sammen! Snart er hun flyttet vekk, og jeg har ikke lyst til at disse dyrebare dagene bare skal bestå av plikter og kjedelige oppgaver.... Anonymkode: 4ccb8...dbe 1
Lycka Skrevet 4. februar 2019 #2 Skrevet 4. februar 2019 Vi går på kino, bowling og står slalom. Det er felles aktiviteter som faller i smak her i huset. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #3 Skrevet 4. februar 2019 Kino, konserter, gå ut og spise, noen ganger er det en utstilling etc som de er interessert i. Det blir ikke ofte, men jeg passer på at jeg drar tenåringene med meg ut av og til, sammen og hver for seg. Mannen min er enda sløvere, så til jul ga jeg ham og de to eldste tenåringene et gavekort på Adventure Rooms, håper det faller i smak. Synes du tenker helt riktig TS, tiden flyr fort og plutselig er de ute av huset. Skal man gjøre ting sammen og lage gode minner, så må det gjøres nå! Anonymkode: 3e7c6...145 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 3 timer siden, Lycka skrev: Vi går på kino, bowling og står slalom. Det er felles aktiviteter som faller i smak her i huset. Det er sånt som funker her også med han som straks blir 14. Men han blir også tvunget med på turer i skogen eller på langrenn innimellom sammen med søsknene. Vi ser forresten på litt filmer sammen hjemme også. Det betyr at jeg må se feks Marvel-filmer, men det kan jeg leve med fordi tida sammen er det viktigste. Og det hender også at vi spiller tv-spill sammen. Selv om han blir litt oppgitt over hvor dårlig jeg er. Jeg tenker at om jeg deltar på det han syns er gøy innimellom, så kan også han delta på det jeg syns er gøy innimellom. Viktig å lære dem at livet handler om å gi like mye som man får. Anonymkode: cb2ab...d6c 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #5 Skrevet 4. februar 2019 Brettspill, lage mat, dra på hyttetur, i teater. Anonymkode: 4ceee...2ad 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #6 Skrevet 4. februar 2019 Husker selv på den tiden - jeg var veldig glad i at mamma fulgte meg på det jeg syns var gøy. Det er perioder ungene haaater å gå ut, hater skogen, hater å gå på ski osv 🤪 Jeg vet ikke om dere er flinke på å være sammen ellers, dere er kanskje det siden du etterlyser morsomme ting? I noen perioder var jeg ikke interessert i gå «holde på» med mamma med aktiviteter, så det å sjekke inn og ta en kopp te og snakke sammen var ofte veldig hyggelig. Ellers var det gøy med teater og forestilinger, evnt. utstillinger sammen, prøve nye ting sammen. Vi stod masse på slalåm/snowboard sammen, pappa tok meg med på fotballkamper. Jeg vet ikke om alle unger sånn, men i den alderen var det for meg begrenset hva som var gøy å gjøre med mamma 😅 jeg brukte nok den aller meste tiden min med venner. Har du spurt henne, om det er noe hun kunne tenke seg? Anonymkode: 073d8...34d 1
Sussudio Skrevet 4. februar 2019 #7 Skrevet 4. februar 2019 Vi spiser frokost/lunsj ute i helgene. Da går vi til kaféen (eneste måten å få dem på tur), så koser vi oss med god frokost og kaffe. Da kommer det mange historier og tanker jeg ellers aldri hadde fått høre tror jeg. Vi går på loppemarked når det er sesong. Da får vi gått litt, ledd mye, spist vaffel og gjort små kupp. Vi ser serier de liker på tv. Gjerne maraton en hel kveld, og helt på deres premisser. Jeg har sett noen sesonger av Kardashians (og verre ting) på den måten, noe jeg aldri trodde ville skje. Ikke min favorittserie, men gøy å se sammen med dem fordi de synes det er morsomt, og elsker å belære meg om en verden jeg ikke aner noe om. Jeg kan ikke fordra å shoppe, men vi drar med jevne mellomrom på ikea. Da spiser vi, drømmer om hvordan de skal ha det når de flytter hjemmefra og kjøper duftlys, planter og annet småtteri som de ønsker seg. Felles for alle aktivitetene er at vi alle kan få noe hyggelig ut av det, men på tenåringenes premisser. Det er stort sett alltid jeg som tar initiativet, men de er ikke vanskelige å be. 5
Wit Skrevet 4. februar 2019 #8 Skrevet 4. februar 2019 Min datter på 15 har mange aktiviteter sammen med venner, men når vi skal gjøre noe sammen så ser vi en film, shopper (ikke så ofte siden det er gøyest med venner), spiser lunsj sammen, kjører en tur osv. For at det skal bli gøy for begge to er det viktig at det er noe hun liker også. Hvis ikke går de fort i "svart" og er ikke fullt så morsomme å ha med på aktiviteter 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #9 Skrevet 4. februar 2019 Brettspill, film, shopping, spa, bowling, konserter, kino, teater, museum, utstillinger, svømmehall osv. Avhenger selvfølgelig av økonomi og ønsker😊 Anonymkode: c5088...e57
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #10 Skrevet 4. februar 2019 Åh, tusen takk for mange fine innlegg! Jeg ser at mange kjenner seg igjen, og det er så godt Fikk litt å tygge på her også. Hvordan klare å se programmer i Kardashians-sjangeren uten å bli dyster til sinns...!! Jeg vil gi så mye - naturglede, vitebegjær, kultur - og synes det blir så fattigslig med shopping og Starbucks. Men jeg vil jo helst nyte disse få øyeblikkene vi har sammen, og lage gode minner innimellom hverdagsmaset. Skriv gjerne mer! Hilsen ts Anonymkode: 4ccb8...dbe
Eneri Skrevet 4. februar 2019 #12 Skrevet 4. februar 2019 Min 18-årige sønn er ikke særlig intr i aktiviteter med meg. Det eneste er at vi drar i familieselskaper/inviterer selv, har sen middag m gullrekke fredager og det liker han. Ellers hender det vi lager mat sammen, og jeg kan be ham hjelpe meg med praktiske/fysisk tunge ting. Jente 14: hun liker at vi går på shopping og kafé sammen, ser film enten på kino eller hjemme, lager fruktsalat/mat/baker noe. Tar ansiktsmaske, at jeg hjelper henne å sortere i klesskapet og få orden der. Nå har hun sagt hun bil bli med meg på treningsstudio der jeg prøver å gå to ganger i uka på egentrening. Syns som du at vi gjør lite sammen og prøver finne flere arenaer der vi kan kose oss sammen, uten å måtte 'tvinge' henne med på ting. Dermed vil jeg nok si ja til det med trening ilag, selv om jeg EGENTLIG ønsker det som egentid og jeg knapt nok har motivasjon til å dra meg selv gjennom treningsøkta 😬 Trøster meg med at vi har en fin tone hjemme og god stemning, mye latter og humor, at de har plikter og ikke 'bor på hotell' og at de dermed får med noe verdifullt og en nærhet selv om det vi gjør sammen ikke er så hyppig eller sprekt. Begge ungene liker fremdeles å være med oss på ferie. Nå har vi valgt mer byferie i det siste med div planlagte opplevelser, og det faller i smak.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #13 Skrevet 5. februar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Åh, tusen takk for mange fine innlegg! Jeg ser at mange kjenner seg igjen, og det er så godt Fikk litt å tygge på her også. Hvordan klare å se programmer i Kardashians-sjangeren uten å bli dyster til sinns...!! Jeg vil gi så mye - naturglede, vitebegjær, kultur - og synes det blir så fattigslig med shopping og Starbucks. Men jeg vil jo helst nyte disse få øyeblikkene vi har sammen, og lage gode minner innimellom hverdagsmaset. Skriv gjerne mer! Hilsen ts Anonymkode: 4ccb8...dbe Jeg husker fra min egen tid i tenårene at akkurat da så vil man svært lite bli dratt ut på turer i skog og mark, så det grunnlaget må man legge når de er yngre. Så må man bare tåle at det ikke blir mye sånt i tenårene, men om de har vokst opp med det så vil de ofte finne tilbake til tur- og naturglede i voksen alder. Det gjorde jeg, og mange andre jeg har snakket med har hatt det likt. (men av og til tåler de å bli tvunget ut også tenker jeg, bare ikke forvent så mye.) Klatrepark er forresten innertier hos oss, hadde også med en 15-år gammel niese på det i sommer, og vi storkoste oss alle sammen. Men mye sånt funker gjerne best om man er flere tenåringer/barn. Så bare det å invitere med en venn kan gjøre mye. Og det betyr ikke at de ikke koser seg med at vi voksne er med i tillegg. Anonymkode: cb2ab...d6c
skruf Skrevet 5. februar 2019 #14 Skrevet 5. februar 2019 Har ei på samme alder, akkurat nå er det nok kjekkest å være med venner, men vi gjør endel ting sammen likevel. Har filmkveld, spiller kort eller brettspill, går på kafé/restaurant, spiller mario.. Hun blir også av og til med på en kveldstur med hundene. Vi har alltid vært mye ute i naturen, ikke alltid hun er så gira på det nå lengre, men hun lar seg overtale. Når hun først kommer seg ut så synes hun det er veldig kjekt likevel. Hun er veldig glad i å fiske, så vi pakker ofte med matpakke og fiskestang og stikker til et svaberg eller ei brygge for å fiske litt. Av og til så reiser vi på jentetur sammen ei helg, gjerne til byen der storesøstera studerer så får vi vært sammen med henne også. 1
-Missi- Skrevet 5. februar 2019 #15 Skrevet 5. februar 2019 Åh dette var fint å lese! Jeg har og en tenåring og til min frustrasjon er ikke turer ut i skogen noen innertier lenger. Men vi gjør og som flere her, drar på kino sammen ser på serie( han har blitt veldig opphengt i "tid for hjem" i det siste så ser på det 🤣), drar ut i helgene og spiser lunsj eller frokost, da det var vår/sommer gikk vi til nærmeste sted(ca en mil) i stedet for å ta toget og det fungerte. Da hadde vi gode samtaler på veien dit. I sommer hadde vi et "sommer egg" vi skrev ned 5 aktiviteter vær og trakk en aktivitet for vær helg/fridag/når vi hadde lyst. Regelen var at den andre skulle bli med og være positiv. Vi hadde mange flotte aktiviteter! Vi dro ulike steder og badet, spiste, var på tusenfryd og ikea! Da var mine 5 aktiviter null problem siden han bestemte og 5 og rettferdigheten seiret med at vi trakk lapp Det er noe jeg kommer til å prøve denne sommeren og. Denne sommeren skal vi og på ferie et sted han har bestemt og det gleder vi oss masse til og prater masse om Han har vært der før med besteforeldrene og har mye han vil vise meg, og det er en ny opplevelse jeg gleder meg til! ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå