Gå til innhold

Reise til USA med båt? Mer miljøvennlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har pleid å reise ganske mye, men nå begynner jeg som mange andre å få ganske noia pga klimaendringene. Jeg har bestevennen min i USA, og skulle egentlig besøke henne igjen. Men kan man ta båt til USA? Og er det egentlig mer miljøvennlig? Disse store cruiseskipene er kanskje like ille? 

Anonymkode: 3e03f...166

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke om det er mer miljøvennlig, tror egentlig ikke det.

Og så tar det over en uke.

Anonymkode: e776c...c8a

• Liker 1
Skrevet

Cruiseskip er verstinger, og er nok den mest forurensende måten å feriere på. Skal du reise til USA på en miljøvennlig måte må du dra med seilbåt.

Hvis du vil gjøre opp for flyreisen så kan du bare droppe de 2-3 neste turene du har planlagt eller blir invitert med på. Feriér på fjellet i et telt til sommeren istedet for å dra til Granca. :)

Selv sluttet jeg å fly for 3 år siden. Kommer jeg meg ikke frem med tog, så drar jeg en annen plass. Siste flyturen jeg tok var en rundreise i Asia, så jeg takket for meg med et pang da. 

Anonymkode: 5d731...18c

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk! Ferien i fjor var uten fly, men allerede året før var den med. Ser at det krever litt å venne seg av med det og tenke nytt når det gjelder ferier. 

Vi har barn, og det er litt av problemet. Men skal prøve å lære oss å bruke toget i stedet.

Takk for tips :)

Skrevet

Seilbåt eller robåt er tingen. :)

Anonymkode: cbaf2...872

• Liker 2
Skrevet

Flymotorer har blit veldig effektive og hvis en ser på drivstoff forbruk per passasje per mil så er forbruket lavere enn på de fleste dieselbiler. Store skip derimot er miljøverstinger ser det ut som. De brenner skitten tungolje når de kan og det er få regler når de er i internasjonalt farvann. Det begynner å komme litt på dagsorden her i Norge når folk ser hvor mye cruiseskip til kai i Norge (eller i fjordene våre) slipper ut. Jeg tviler på at du er mer miljøvennlig dersom du tar båt til USA.

Skrevet

Det tviler jeg på. Fly er egentlig ganske miljøvennlig per kilometer (mye lavere utslipp enn med f.eks bil), men problemet er at man gjerne reiser så langt med fly.

Skrevet

Takk for svar! Må nok heller bare prøve å endre reisemønster ja, så det ikke blir fly hvert år.

Skrevet

https://forskning.no/klima/ho-har-ikkje-tatt-fly-sidan-1995-men-ho-forskar-i-japan-og-er-i-usa-pa-konferanse/1289226

Anonymkode: 5ea62...461

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke tro det er mer miljøvennlig med båt...... vi svidde av 30.000 på diesel på å ta båt fra bergen og langs Sørlandet en sommer for lenge siden. 

Anonymkode: a73e0...e6b

Skrevet
3 hours ago, gard said:

Flymotorer har blit veldig effektive og hvis en ser på drivstoff forbruk per passasje per mil så er forbruket lavere enn på de fleste dieselbiler. Store skip derimot er miljøverstinger ser det ut som. De brenner skitten tungolje når de kan og det er få regler når de er i internasjonalt farvann. Det begynner å komme litt på dagsorden her i Norge når folk ser hvor mye cruiseskip til kai i Norge (eller i fjordene våre) slipper ut. Jeg tviler på at du er mer miljøvennlig dersom du tar båt til USA.

Heldigvis er det de færreste som kjører dieselbil fra Norge til USA.

Anonymkode: cbaf2...872

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...