Gå til innhold

Familie gir mannen skryt når han utfører dagligdagse oppgaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fantastisk mann som gjør akkurat det samme som meg på hjemmebane. Vi deler arbeidet med både hus og barn, fordi det faller naturlig for oss. Jeg setter pris på alt han gjør, og han setter pris på alt jeg gjør. Men, blant familie og venner merker vi begge at likestilling er langt fra en selvfølge. 

Mannen min får ekstremt mye skryt. Kanskje ikke så mye av sin egen familie (mor og 4 søstre), men i alle fall av min. Dersom moren min besøker oss kan hun uhemmet skryte av hvor flink han er dersom han på eget initiativ bytter bleie. Både hun, og andre kan si ting som «du er heldig som har en sånn superpappa da», «er det han som tar bleieskiftene ja, du har det godt». 

Kun to eksempler, men dere skjønner. At han setter inn et fat i oppvaskmaskina fører til skryt. 

Når jeg og mannen er alene igjen så snakker vi om det. Vi ler av det, og han synes også at det er så teit. Vi skjønner jo at menn oppgjennom tiden har hatt en annen rolle, men hvor lenge skal det være et sånt skille? 

Ingen (andre enn mannen min :hjerte: ) har noensinne gitt meg skryt for å skiftet på en bleie! Hvorfor skal jeg få skryt for det liksom? Jeg er jo mamma. Men han, som pappa opplever jo å få mye skryt🙈 

Dette handler ikke om at jeg ønsker å få skryt altså, bare vil høre med dere om dere har lignende opplevelser? Er det ikke en selvfølge at pappa gjør det samme som mamma? 

Han sier ofte i fra når folk kommenterer slikt. Han sier til meg at han faktisk føler seg dum. Akkurat som at folk ikke forventet at han skulle greie å bytte bleie. Er det sånn? Dere damer, forventer dere at pappan gjør mindre enn dere? Hvorfor i så fall? 

Anonymkode: 459fd...5ca

• Liker 29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kom fra ett hjem hvor "mannfolk" arbeid var ute, og kvinnfolk tok seg av husarbeid. Opgavene rundt barn var ganske jevnt. Men har aldri sett pappa annet en støvsuge og vaske gulvet, og det var når han var singel. Familien til typen har det ganske likt og ser at oppgavene følger oss i vårt hus. Når jeg ble ufør så ble det rett og slett ikke gjort husarbeid i periodene hvor jeg er så dårlig at jeg ikke greier. Han var mye flinkere å hive seg rundt når vi begge er frisk og raske, men innser at selv om han gjør mer enn pappa og svigerfar så er han ganske sløv.

Og selvfølgelig er det ikke det at guttene og mennene ikke kan, det er bare at de har alltid sluppet og de ønsker å fortsette å ha det like. Broren min kommer fortsatt hjem til stemoren min med klesvask i helgene. Ikke for å låne maskinen, men for å la henne ta vasken. Fremtidige svigerdøtre kommer ikke til å takke henne.

Typen min er blitt flinkere å hjelpe til, men det hadde nok aldri skjedd om ikke jeg ble syk. Tror verken jeg eller han var klar over hvor mye jeg faktisk gjorde før jeg ble syk. Og vi begge er enige om at om vi får unger så skal de hjelpe til i hjemmet uavhengig om de er gutter eller jenter.

Anonymkode: 92115...eef

• Liker 3
Skrevet

Forventer at han gjør det samme, eller lik mengde.

Han har automatisk gjort 50% av alt husarbeid siden vi møttes da. Han er oppvokst som et av 5 søsken, med én forelder, så han vet at om ikke alle bidrar så går det ikke rundt. Veldig glad for at han har dette i ryggmargen. Og han får ingen skryt fra andre, kun ord av takknemlighet fra meg. ❤️

Det er som du sier, kan virke som om folk ikke har så høye forventninger til han. Eneste vesenet jeg har skrytt av for helt banale bragder er hunden min. Jeg synes absolutt det kan sammenlignes 😛

Anonymkode: 951b9...89c

• Liker 6
Skrevet

Jeg forventer at menn gjør vanlige ting ja, og det trenger dem vel ikke skryt for. Menn er ikke amøber som ikke klarer en dritt, selvom noen av dem later som de ikke kan det for å sluntre unna dagligdagse oppgaver og normalt ansvar.

Anonymkode: e6237...e13

• Liker 7
Skrevet

Sånn er det her også. Mannen min vasker, bretter tøy, lager mat og får enormt mye skryt av spesielt sin mor, men også søstre. 

Har også opplevd at vi har bedt feks svigers og de skryter så av hva mannen min har stelt istand. Så svarer han «nei dette er kun kona mi som har gjort, jeg kom rett fra jobb jeg», og da sier de «å». 

Anonymkode: 024ad...a82

• Liker 11
Skrevet

Her også, her også! 🙋‍♀️

Jeg gjør mest i huset. Men når han gjør en liten ting, lager middag eller tar ut av oppvaskmaskinen så forventer han nesten ros. Familien hans skryter så det synger etter. Han er såå flink som kan lage mat og rydde! Hvis det er jeg som har laget maten så sier han det, og får da til svar fra svigers "å.." som en annen bruker over meg også skriver.. 

Hva er greia? Jeg skjønner egentlig mannen min litt når han er oppvokst med ros for den minste ting. Men hvorfor kan ikke noen rose meg, sånn egentlig? Maten var vel like god selv om jeg laget den? 

Jeg har snakket med mannen om dette og han er enig. Men han glemmer seg når det skjer. Jeg ser han nyter rosen så til de grader :fnise: men han har faktisk begynt å svare litt igjen med at jeg gjør det meste. 

Anonymkode: 4ad78...883

• Liker 6
Gjest 007_008_007
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her også, her også! 🙋‍♀️

Jeg gjør mest i huset. Men når han gjør en liten ting, lager middag eller tar ut av oppvaskmaskinen så forventer han nesten ros. Familien hans skryter så det synger etter. Han er såå flink som kan lage mat og rydde! Hvis det er jeg som har laget maten så sier han det, og får da til svar fra svigers "å.." som en annen bruker over meg også skriver.. 

Hva er greia? Jeg skjønner egentlig mannen min litt når han er oppvokst med ros for den minste ting. Men hvorfor kan ikke noen rose meg, sånn egentlig? Maten var vel like god selv om jeg laget den? 

Jeg har snakket med mannen om dette og han er enig. Men han glemmer seg når det skjer. Jeg ser han nyter rosen så til de grader :fnise: men han har faktisk begynt å svare litt igjen med at jeg gjør det meste. 

Smålig av deg.

Skrevet
Akkurat nå, 007_008_007 skrev:

Smålig av deg.

Smålig av meg? 

• Liker 28
Skrevet

Sånn er det her også. Mannen gjør alt i fra snekkerarbeid til baking. Men den som skryter mest er min farmor. Hun har jo vokst  opp i en helt annen tid og med en mann som fremdeles såvidt kan koke (ja, koke! 😂) pølser. Så på en måte kan jeg forstå at min mann virker som supermann. Jeg har prøvd å forklare dette med likestilling, at vi jo begge er i full jobb, og at det hadde vært unaturlig om vi ikke også bidro likt med alt annet, men hun forstår det ikke.

Anonymkode: e9901...526

• Liker 9
Gjest 007_008_007
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Smålig av meg? 

Ja, smålig av deg ikke å unne mannen din små gledene. 

Skrevet
1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Selvsagt unner jeg mannen min de små gledene. Jeg er flink til å rose han også. 

Men hvorfor skal han få ros når det er jeg som har gjort jobben? Hvorfor kan ikke noen rose meg når jeg har stått på i flere timer for å rydde og vaske hjemmet, lage middag og invitere? Bare fordi jeg er dame? Jeg synes ikke det er så gøy at han skal få ros for alt jeg har gjort bare fordi at han hentet servietter.

Og jeg synes det er rart at han skal bli rost opp i skyene av svigers for å ta ut av oppvaskemaskinen. Men det sier jeg ikke noe på. 

• Liker 31
Skrevet

Har vi invitert på middag eller har med kake i en bursdag har hun også begynt å regne med at det er min mann som har gjort alt, siden han jo bidrar så mye... :fnise:  det betyr jo ikke automatisk at jeg ikke gjør noe, men det tror hun. 

Hver gang vi sees sier hun «du er heldig som har en så flink mann!». Og det er ikke det at jeg ikke er takknemlig og glad for at jeg har han, men hvorfor er ikke han heldig som har meg? Er det fordi det er forventet at jeg skal lage middag og vaske opp? 😂

Anonymkode: e9901...526

• Liker 11
Gjest 007_008_007
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt unner jeg mannen min de små gledene. Jeg er flink til å rose han også. 

Men hvorfor skal han få ros når det er jeg som har gjort jobben? Hvorfor kan ikke noen rose meg når jeg har stått på i flere timer for å rydde og vaske hjemmet, lage middag og invitere? Bare fordi jeg er dame? Jeg synes ikke det er så gøy at han skal få ros for alt jeg har gjort bare fordi at han hentet servietter.

Og jeg synes det er rart at han skal bli rost opp i skyene av svigers for å ta ut av oppvaskemaskinen. Men det sier jeg ikke noe på. 

Og kvinner skjønner ikke hvorfor menn er blitt pusekatter 😄

Skrevet

Kan du utdype? 

• Liker 2
Skrevet

He-he.... her er jammen det flere smålige personer i så fall. Peker på deg. 

Anonymkode: 924be...a05

• Liker 14
Skrevet
12 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Smålig av deg.

10 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Hehe, nei smålig av han å ta skryten for ting hun har gjort, sole seg i glansen hennes, eller i det lille han gjør som uansett burde være en selvfølge å gjøre, mens hun som gjør det meste aldri får noe ros eller skryt.....

3 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Hehe, og menn skjønner ikke hvorfor kvinner blir mer og mer feminister ;)

Anonymkode: e6237...e13

• Liker 15
Skrevet
27 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Smålig av deg.

Skjønte du måtte være mann. Fysj, smålig av DEG med en sånn kommentar. 

Anonymkode: 024ad...a82

• Liker 6
Skrevet

Jo, jeg opplever det ogå sånn her i huset. Stort sett ler vi bare av det.

Morsomt når min mor sier: "Din mann er sååååå flink til å støvsuge". Ja, han er så flink, atte, sier jeg og smiler.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det handler i alle fall litt om en generasjonsgreie.

Husker da min onkel var nyskilt og jeg var på besøk hos min bestemor med de tre små barna mine (som jeg var alene med, i tillegg til full jobb). Med stjerner i øynene fortalte hun "Og han er så FLINK skjønner du, han vasker til og med klær!!"

Wow, tenkte jeg da, han skulle jammen hatt medalje, en mann i førtiårene som klarer å vaske sine egne klær.. :ironi:

Men min bestemor er oppe i åttiårene nå, det er kanskje ikke så rart at hun og hennes generasjon har et annet syn på det. Mine sønner er snart voksne nå, og det har ikke ramlet meg inn å sette lavere standard for dem enn for søsteren deres.

Anonymkode: 6f5e7...4b5

• Liker 8
Skrevet

Huff. Jeg hadde klikket om jeg hadde fått skryt for å gjøre helt banale ting. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...