Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om dere tar med i beregningen når dere skal føde om epidural er trygt eller ikke? Jeg er veldig usikker og er ute etter andres meninger. Hun Birgitte som er mye på TV ble jo lam etter epidural..

Anonymkode: 12064...f72

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg lurer på om dere tar med i beregningen når dere skal føde om epidural er trygt eller ikke? Jeg er veldig usikker og er ute etter andres meninger. Hun Birgitte som er mye på TV ble jo lam etter epidural..

Anonymkode: 12064...f72

Hvem Birgitte?

Anonymkode: 15b2c...522

Skrevet

D er veldig trygt:) 

alt her i livet har et snev av risiko i seg da.. man kan også få allergisk reaksjon av fiskemiddagen eller tannkremen..:p 

Anonymkode: b46fc...0aa

• Liker 1
Skrevet

Nei, det tok jeg ikke med i beregningen. Under første fødsel måtte jeg ha epidural på medisinsk grunnlag (svangerskapsforgiftning, lav vekt hos baby) og jeg hadde en så god opplevelse med epidural at det var det første jeg ba om ved fødsel nummer 2.

Anonymkode: ae710...1b9

Skrevet

Epidural er trygt og en god hjelp under fødsel, men det innebærer en viss  risiko. Dersom du føler deg usikker på om du vil ha epidural så synes jeg du skal tenke deg godt om og ta en avgjørelse før fødselen. Jeg pleier alltid å spørre den fødene om hun er sikker på om hun vil ha epidural, er hun usikker så legger jeg ikke. 

Av alvorlige komplikasjoner er insidensen følgende:

ca 1,6 av 100 000 får nerveskade hos alle som får epidural, enda lavere hos fødende da de får en lav epidural som er det tryggeste alternativet. https://www.uptodate.com/contents/overview-of-neuraxial-anesthesia?sectionName=High or total spinal anesthesia&search=epidural anesthesia&topicRef=4469&anchor=H4202569205&source=see_link#H4202569205

Høy blokade eller total spinat sees hos ca 1 av 4000 fødende, symptomene på dette varirer fra det mest vanlige blodtrykksfall som er et markert blodtrykksfall til verste fall hjertestans. Hjertestans hos fødende relatert til epidural er så sjelden at det ikke finnes egne tall. Men av årsak til hjertestans hos fødende er total blokk den hyppigste årsaken, ca 66 av 2 350 000 gravide opplever hjertestans. 

Blødning rundt nervene i forbindelse med epidural til fødende er svært sjelden. Studier finner mellom 0-0,6 per 100 000 epiduraler. 0,6 per 100 000 gir ca 33 per 2 300 000 fødeepiduraler. Hvor mange av disse som får permanent nerveskade oppgis ikke, men ved rask erkjennelse er prognosene generelt gode. 

Permanent nerveskade etter epidural enten etter direkte skade eller grunnet blødning eller infeksjon er så sjelden hos fødende at det ikke finnes gode tall. 

Infeksjoner er svært sjelden og det finnes ikke gode tall som viser insidensen hos kun fødende. Fødende er mindre utsatt enn resten av befolkingen. 

Mindre alvorlige komplikasjoner: 

Epidural kan gi blodtrykksfall hos mor som igjen gir blodtrykksfall i morkaken og dermed påvirker babyen. Grunnet dette monitoreres både mor og barn etter epidural. Ved blodtrykksfall gis væske og medisiner som gjenoppretter normalt trykk.

Postdural hodepine sees hos ca 50% dersom dura (hinnen rundt nervene) skades ved et uhell. Et slikt uhell sees hos ca 1,5% av fødene. Hodepinen kan være svært plagsomm men er i seg selv ufarlig. 

Epidural og påvirkning av fødselen.

Epidural øker ikke sjansen for keisersnitt. Den kan forkorte første fase av fødselen men kan forlenge andre fase i varierende grad. Høy dose EDA (det brukes kun lav dose i Norge) kan øke risikoen for instrumentell forløsning (tang, vakuum).

kilde: https://www.uptodate.com/contents/adverse-effects-of-neuraxial-analgesia-and-anesthesia-for-obstetrics?search=epidural anesthesia&source=search_result&selectedTitle=5~150&usage_type=default&display_rank=5#H2139289840

Anonymkode: 1eaaf...07d

• Liker 5
Skrevet

Birgit, ikke Birgitte. Og hun ble lam av spinal, ikke epidural. 

Anonymkode: 0586a...966

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det tok jeg ikke med i beregningen. Under første fødsel måtte jeg ha epidural på medisinsk grunnlag (svangerskapsforgiftning, lav vekt hos baby) og jeg hadde en så god opplevelse med epidural at det var det første jeg ba om ved fødsel nummer 2.

Anonymkode: ae710...1b9

Sikker på at du ikke blander? Forstår ikke hvorfor svangerskapsforgiftning gjorde epudural påkrevd.

Anonymkode: 35111...6fd

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du ikke blander? Forstår ikke hvorfor svangerskapsforgiftning gjorde epudural påkrevd.

Ikke meg du spør, men har man svangerskapsfirgiftning kan det være nødvendig med epidural da det er viktig at blodtrykket ikke stiger for mye. Noe det gjør ved smerter.

Anonymkode: 81af6...092

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man ved svangerskapsforgiftning har høyt blodtrykk og man for all del ikke ønsker at det skal bli høyere. Under fødsel, med store smerter, vil det bli høyere. De tåler rett og slett ikke smertene, dermed epidural. 

I tillegg er den grei å ha fordi den fødende da er «klar» til haste-/katastrofesnitt hvis forgiftningen utvikler seg.

Anonymkode: 4d8b0...db2

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man ved svangerskapsforgiftning har høyt blodtrykk og man for all del ikke ønsker at det skal bli høyere. Under fødsel, med store smerter, vil det bli høyere. De tåler rett og slett ikke smertene, dermed epidural. 

I tillegg er den grei å ha fordi den fødende da er «klar» til haste-/katastrofesnitt hvis forgiftningen utvikler seg.

Anonymkode: 4d8b0...db2

Blodtrykket kontrolleres med blodtrykksmedisiner. Er blodtrykket så høyt at det kan bli «ukontrollerbart» ved en fødsel vil sectio vanligvis være anbefalt. 

Epidural med tanke på haste/katastrofesnitt er et argument, men ikke tungtveiende nok til at epidural må legges på medisinsk indikasjon. Epidural kan være å anbefale, men ikke obligatorisk. 

Skrevet

Dersom du føler deg usikker på om du vil ha epidural så synes jeg du skal tenke deg godt om og ta en avgjørelse før fødselen.

Det er vanskelig å ta en avgjørelse før fødselen når man ikke vet hvordan fødselen og smertene blir. Ingen vet hva man går til. 

Anonymkode: cf7a2...c37

Skrevet

Ei jeg kjenner fikk hjerneblødning av epidural. Men igjen så er det svært sjeldent det skjer. Du må bare bestemme deg for om du vil ta det eller ikke.

Anonymkode: 15b2c...522

Skrevet

Det er vel lite ved en fødsel som er «trygt», og risikoen ved epidural er jo såpass liten. 

Fikk ikke epidural ved første fødsel men fikk det ved andre og det var en mye bedre opplevelse. Fikk dog intens kløe over hele kroppen etter fødsel og hodepine i et par uker etterpå. Anestesilegen måtte stikke meg flere ganger for å treffe rett. 

Anonymkode: 8200b...7f2

Skrevet

Jeg skulle ikke ta epidural sånn egentlig er jo livredd for nåler også ville jeg veldig gjerne føde så naturlig så mulig. Tenkte at kroppen da vil klare seg best med det fremfor epidural, sykehuset hadde heller ikke lystgass. 

Men så ble jeg satt i gang, og flere dager uten rier og bare 2,5 timers søvn så dukker de opp og sier at jeg nå skulle på drypp. Så jeg holdt ut få timer også ga jeg meg, jeg var så sliten pga de siste dagene med modningspiller osv at jeg ga opp. Jeg rakk egentlig ikke tenke noe særlig over konsekvensene da jeg hadde veldig kort tid på å bestemme meg. 

Den ble jo selvfølgelig satt litt feil så den jobbet imot meg mesteparten av tiden. Dryppet fungerte ikke like godt. Gikk fra ingen rier til konstante rier, når de endelig fikk satt den riktig (trekke den ut litt) så måtte jeg bare få drypp sånn at det faktisk kom noe vei. 

Konklusjonen for min del er aldri mer epidural, fungerer kanskje for noen men for meg så hadde den motsatt effekt. 

Anonymkode: 5949f...866

Skrevet

Jeg tok det med i beregningen ja, stilte til fødsel med et åpent sinn. Men da riene satte i gang var jeg ikke i tvil. Jeg fikk stormrier uten pause, og ble anbefalt epidural av jordmødrene. Kroppen var helt i spenn og det hjelper ikke på en fødsel. Epiduralen var fantastisk smertelindring. 

Andre fødsel ønsket jeg epidural basert på erfaringer fra første fødsel, dersom riene skulle vise seg å bli like intense. Men her virket dessverre ikke epiduralen og riene ble om mulig enda verre enn første fødsel. 

Så for meg har behovet for smertelindring vært større enn behovet for å forsøke unngå svært sjeldne alvorlige komplikasjoner. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Birgit, ikke Birgitte. Og hun ble lam av spinal, ikke epidural. 

Anonymkode: 0586a...966

Sikker? Hun sier selv at det var epidural.

Anonymkode: 30de7...bcf

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok det med i beregningen ja, stilte til fødsel med et åpent sinn. Men da riene satte i gang var jeg ikke i tvil. Jeg fikk stormrier uten pause, og ble anbefalt epidural av jordmødrene. Kroppen var helt i spenn og det hjelper ikke på en fødsel. Epiduralen var fantastisk smertelindring. 

Andre fødsel ønsket jeg epidural basert på erfaringer fra første fødsel, dersom riene skulle vise seg å bli like intense. Men her virket dessverre ikke epiduralen og riene ble om mulig enda verre enn første fødsel. 

Så for meg har behovet for smertelindring vært større enn behovet for å forsøke unngå svært sjeldne alvorlige komplikasjoner

Samme her. Når fødselen først var i gang var det så jævlig at jeg ville takket ja til hva som helst, virkelig hva som helst :ler:

Hadde riene vært mer overkommelige ville jeg kanskje vurdert annerledes, men slik det ble var jeg ikke i tvil om å takke ja da jeg fikk tilbudet. 

Anonymkode: f2a07...1c5

Skrevet

Jeg ba om epidural med nr 2, men da legen var opptatt med en hastesak rakk de ikke sette på meg før det var for sent. Med nr 3 hadde jeg derfor sagt i fra på forhånd at jeg ville ha epidural, så den ble satt tidlig. På meg hadde den absolutt ingen effekt annet enn at riene stoppet helt opp og det endre med at fødselen måtte settes i gang igjen. Dette var den desidert hardeste og vondeste fødselen jeg har vært igjennom. I tillegg ble jeg lam i hele høyre side og var det i 3 dager etter fødselen. 
Legene var veldig bekymret og jeg hadde veldig tette kontroller på sykehuset. Fikk ikke reise hjem før de var helt sikre på at lammelsen var borte. 
Legene fortalte da at alle fødsler der de setter epidural er å regne som risiko-fødsler, da epidural kan føre til slike skader. 

Det er for øvrig helt riktig at folk har blitt varig lammet av epidural, men det er størst risiko ved større operasjoner, der dosen er større og mer langvarig i bruk. 

Skrevet

Det er vanskelig å ta en avgjørelse før fødselen når man ikke vet hvordan fødselen og smertene blir. Ingen vet hva man går til. 

Ikke enig i dette, det er en vanskelig om ikke umulig avgjørelse å ta nå fødselen er i gang. På forhånd kan en sette seg godt inn i risikoer og komplikasjoner, også må en selv vurdere om det er noe en er interessert i samt evt om det er greit å endre mening hvis smertene er uutholdelige. Når en først er smertepåvirket er det lettere å ta et valg og en potensiell risiko som en ikke hadde tatt ellers. Og hvordan vil en da evt håndtere en komplikasjon hvis en skulle være så uheldig? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig i dette, det er en vanskelig om ikke umulig avgjørelse å ta nå fødselen er i gang. På forhånd kan en sette seg godt inn i risikoer og komplikasjoner, også må en selv vurdere om det er noe en er interessert i samt evt om det er greit å endre mening hvis smertene er uutholdelige. Når en først er smertepåvirket er det lettere å ta et valg og en potensiell risiko som en ikke hadde tatt ellers. Og hvordan vil en da evt håndtere en komplikasjon hvis en skulle være så uheldig? 

Man kan fint sette seg inn i hva epidural er og eventuelle komplikasjoner, uten å ta et endelig valg hverken ene eller andre veien. Mange som har vært fast bestemte på at de ikke skal ha epidural har følt det som et nederlag når de har vært nødt til å be om det. 

Jeg hadde god kunnskap om dette på forhånd, men ville likevel ikke være bestemt på det ene eller det andre. Jeg hadde ikke født før og visste ikke hva som ventet meg. Jeg ville ta valget ut i fra om jeg opplevde smertene som håndterbare eller ikke. Det var de altså ikke overhodet, og da takket jeg ja til epidural da jeg vet risikoen for komplikasjoner er lav. Hadde det blitt komplikasjoner hadde jeg jo vært klar over at det var en "sjanse" jeg tok for å få en bedre fødselsopplevelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...