Gå til innhold

Erfaringer med hormonspiral?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med hormonspiral? Hvilket merke? Hvor vondt gjorde det å sette den inn? Mistet du mensen?

Anonymkode: f7c58...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har Mirena. Jeg syns ikke det er vondt å sette inn spiral, men litt ubehagelig. Har desverre mensen som normalt. 

Anonymkode: 8e1f2...dac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke merke, kan være inne i 5år. Har mistet mensen. Jeg synes det gjorde dritvondt :P gruer meg til å bytte. Men det var verdt det.

Anonymkode: 8bb6b...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirena.

mista mensen. Blei sur og premenstruell 22/7. Og fekk store cyctekviser langs heile kjevepartiet. Blei konisert med spiralen i, så legen fekk den ikkje ut. Skal difor til gyn for å få den fjerna ❤️ Gler meg til å få hovudet og huda mi tilbake. 

Men ja, mista mensen. Verdt det? Nei, ikkje for min del. Men eg veit om mange som er veldig fornøgde då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente forresten ingenting når eg satt den inn. Men det var veldig ubehagele når legen skulle prøve å ta den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke merket, ikke vondt å sette den inn, så og si mistet mensen, blør litt en gang i blant. Fikk den satt hos gynekolog, veldig fornøyd med det. Tok en paracet og en ibux før timen. Beste prevensjon jeg har brukt. 

Anonymkode: a71d8...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Mirena. Var ikke vondt å sette den inn, bare et lite øyeblikk. Hadde litt vondt i magen resten av dagen. Blødde en stund etterpå, men etter det har jeg knapt nok hatt noen blødninger i det hele tatt. Ingen bivirkninger, og er kjempefornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte inn Kyleena for snart to uker siden. Det gjorde vondt å sette den inn, men smerten varte bare der og da, altså i kanskje to minutter, så alt i alt var det ikke ille. Det var mye mindre vondt enn det jeg forventet og hele greia var over på noen minutter. Har ikke fått noen blødninger etter at jeg satte den inn. Hadde mensensmerter samme ettermiddagen som ueg satte inn spiralen, og har ikke hatt noe vondt utover det

Anonymkode: 1104d...729

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt inn Kyleena for litt under to måneder siden. Den er litt mindre enn de andre, så vidt jeg har skjønt. Smerten man kjenner når den skal settes inn er sterke mensensmerter. Det er noe jeg har god erfaring med, så for meg så gikk det helt fint. Det er viktig å slappe av i kroppen og puste godt. Det tar ikke lang tid. 

Det er nok veldig individuelt når det kommer til smerter i ettertid, samt når det gjelder blødninger. Jeg har hatt en smerter som kommer og går i perioder, men nå har jeg ikke hatt det på en stund. Gynekologen fortalte meg at jeg mest sannsynlig ikke ville blød noe særlig de første månedene, ettersom jeg har gått såpass mange år på p-piller. Har ikke hatt mensen siden, kun hatt småblødninger når jeg skal på do. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Har Mirena. Var ubehagelig å sette den inn, men det varer jo bare et halvt minutt eller noe. Fikk gradvis mindre og mindre blødninger før jeg mistet mensen helt etter et års tid. Fikk kanskje litt mer kviser i starten. Ellers ingen bivirkninger. Veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirena. Ikke vondt å sette inn. Men hadde flat msge før og nå er den liksom oppblåst (1.5 år siden satt den inn). Ikke mistet mensen, den varer lenger men blør mindre. Kortere syklus (😰), så går ca bare 25 dager mellom 😳. Menssmerter er nesten borte heldigvis.

Anonymkode: 67e76...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hormonspiral i snart 14 år, husker ikke merket. Fungerer helt topp. Ingen blødning utenom noen få små blødninger første årene. 

Anonymkode: b852f...49b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirena. Masse mellomblødninger i 1 år og etter det 2 uker med mens og 2 uker uten. Blødde mindre mengder enn uten, men lengre. Vanlig syklus før (og nå etter) spiral er 4 blødningsdager hver mnd mot 14 blødningsdager med spiral. Vondt å sette inn men ikke å ta ut. Fikk sjenerende hårvekst etter at spiralen ble satt inn som ikke har forsvunnet 😕

Anonymkode: 2bf66...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt Jaydess tidligere og har nettopp byttet til Kyleena. Helt forferdelig å sette dem inn, men kjenner knapt at den tas ut. Som du ser i tråden er dette veldig forskjellig hvordan man opplever det. Jeg fikk lokalbedøvelse i tillegg til en paralgin forte i forkant og det var likevel vondt. Det kommer litt an på om man har født tidligere (jeg har ikke) og ellers hvordan man er skapt.  

Hormonspiral har vært fantastisk for meg. Mistet mensen helt, det samme med PMS. Ingen kviser eller vektøkning, ikke mistet sexlyst. Skulle ønske jeg fikk satt de inn tidligere.

Anonymkode: a4a21...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Satte inn Kyleena for en uke siden. Hadde en ekstrem reaksjon under innsettelse med sterke smerter, besvimelse, kramper, og oppkast. Tror selv gynekologen ble litt overrasket. Har foreløpig hatt mye mer bivirkninger enn jeg hadde på minipiller. Vondt i magen og ryggen, store humørsvingninger, og har heller ikke turt å ha sex enda da jeg er så redd for infeksjon. Spottet litt de to første dagene bare. Håper virkelig det går seg til... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...