Gå til innhold

Beregning av kaker til dåp

Runnershigh

Anbefalte innlegg

Vi skal feire dåp om to uker, og jeg prøver nå å beregne mengde med kaker. Vi blir 35 stk. Jeg har beregnet 5 hjemmebakte kaker (oreo, suksessterte, iskake, sjokoladekake, sitronkake) + gulrotmuffins og karamellpudding. I tillegg skal vi bestille en dåpskake (marsipankake) fra konditori. Men kaken fra konditori bestiller vi vel ikke til hele 35 personer, med tanke på at vi har hjemmebakte kaker i tillegg... Hvor stor marsipankake ville du bestilt? Holder det å bestille marsipanke på 25cm i diameter, eller blir det knapt? 

Husker da vi feiret bryllup så var kun ca 20% av selve bryllupskaka spist, og det er jo veldig kjedelig når de koster såpass mye... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville bestilt en liten/middels marsipankake når du har så mange kaker fra før. Du har mer enn nok kaker, kommer garantert til å ha MYE rester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg ville bestilt en liten/middels marsipankake når du har så mange kaker fra før. Du har mer enn nok kaker, kommer garantert til å ha MYE rester.

Ja, erfaringen er jo at vi alltid  får MYE rester.. men likevel er jeg hver gang like redd for å ikke ha nok 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎02‎.‎2019 den 20.32, Runnershigh skrev:

Vi skal feire dåp om to uker, og jeg prøver nå å beregne mengde med kaker. Vi blir 35 stk. Jeg har beregnet 5 hjemmebakte kaker (oreo, suksessterte, iskake, sjokoladekake, sitronkake) + gulrotmuffins og karamellpudding. I tillegg skal vi bestille en dåpskake (marsipankake) fra konditori. Men kaken fra konditori bestiller vi vel ikke til hele 35 personer, med tanke på at vi har hjemmebakte kaker i tillegg... Hvor stor marsipankake ville du bestilt? Holder det å bestille marsipanke på 25cm i diameter, eller blir det knapt? 

Husker da vi feiret bryllup så var kun ca 20% av selve bryllupskaka spist, og det er jo veldig kjedelig når de koster såpass mye... 

Det holder med den marsipankaka du beskriver i tillegg til det andre. Du må regne med at det blir kaker til overs. Alle forsyner seg ikke av alt. Med 35 gjester blir marsipankaken litt knapp, men alle forsyner seg ikke av det samme. Det vil alltid være kaker noen forsyner seg mer av enn de andre, men hadde satt pris på en ostekake i tillegg. Da har du to rene selskapskaker. I tilllegg ville jeg servert rundstykker med pålegg der gjestene kan forsyne seg, eller snitter. 

Anonymkode: 4ebd3...9a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det holder med den marsipankaka du beskriver i tillegg til det andre. Du må regne med at det blir kaker til overs. Alle forsyner seg ikke av alt. Med 35 gjester blir marsipankaken litt knapp, men alle forsyner seg ikke av det samme. Det vil alltid være kaker noen forsyner seg mer av enn de andre, men hadde satt pris på en ostekake i tillegg. Da har du to rene selskapskaker. I tilllegg ville jeg servert rundstykker med pålegg der gjestene kan forsyne seg, eller snitter. 

Anonymkode: 4ebd3...9a1

Blir som regel alltid rester ja. Men det gjør ingen verdens ting. Har nok av familie som ikke takket nei til rester. Tenkte faktisk på det med ostekake ja.  Men får se om jeg gidder... 

Det blir servert middag først, så ingen skal gå sultne fra festen nei 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 18.56, Runnershigh skrev:

Blir som regel alltid rester ja. Men det gjør ingen verdens ting. Har nok av familie som ikke takket nei til rester. Tenkte faktisk på det med ostekake ja.  Men får se om jeg gidder... 

Det blir servert middag først, så ingen skal gå sultne fra festen nei 😅

Mange av kakene kan fryses, slik at du kan ha restene senere. Da trenger du ikke bekymre deg så mye for at det blir for mye kaker. Marsipankake egner seg veldig bra, og kan fint spises halvfrossen.

Anonymkode: 958f9...9aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nettopp dåp med samme antall gjester og ca samme mengde og type kaker som du beskriver. Bestilte en marsipankake (rund, 20 biter ca) i tillegg. Noe større hadde blitt alt for mye. Ble ca en halv marsipankake til overs. Ca 1/2 verdensbeste(men den var diger) , 1/4 sjokoladekake, ostekake og bløtkake igjen. Mye rester forsåvidt, men ikke sånn at vi satt igjen med et hav av kaker. Følte det ble passe og at det var noe for enhver smak. :) i tillegg hadde vi kanelboller og twist. Vi hadde også en ganske tung middag først, så tror folk var ganske mette når de dro hjem 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...