Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig glad i å ta bilder, prøve meg fram med redigering osv. Men jeg er ikke noe mer er hobby «fotograf» er ikke noe profesjonell. Men kunne veldig gjerne tenke meg å ta noen fotokurs for å bli enda flinkere, litt profesjonell, hvis jeg kan si det sånn. Etter dette kunne jeg også tenke meg og jobbe som fotograf. Men hvordan og hvor skal man gå for å få jobber? Enten om en er ansatt i firma. Eller om en er frilanser (?) om blir booket inn til div fotojobber. 

Noen som jobber som fotograf her? Er du ansatt i et firma eller driver du for deg selv? Fordeler/ulmeper ved å jobbe for deg selv i forhold tol firma? 

Anonymkode: a5a48...5da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal bli frilansfotograf bør du heller ta kurs innen salg. Jobben består av ca 80% salg, 10% fotografering og 10% redigering. Det beste er å få jobbe for en liten lokalavis, evt en gratisavis i de store byene (sistnevnte er uten lønn, selvsagt) for å få erfaring og jobbe seg opp. 

Jeg prøvde meg som frilans en stund, men er ikke aggressiv nok på salg, så det ble med drømmen.

Skrevet
1 time siden, Knirke skrev:

Hvis du skal bli frilansfotograf bør du heller ta kurs innen salg. Jobben består av ca 80% salg, 10% fotografering og 10% redigering. Det beste er å få jobbe for en liten lokalavis, evt en gratisavis i de store byene (sistnevnte er uten lønn, selvsagt) for å få erfaring og jobbe seg opp. 

Jeg prøvde meg som frilans en stund, men er ikke aggressiv nok på salg, så det ble med drømmen.

Jeg tror nåkk det kan være vanskelig ja. Men dette er noe jeg har tenkt på og hatt lyst til å prøve meg på. 

Men hvor finner man disse jobbene? Hvis man for eksempel vil prøve seg på frilans. Dette vil jo selvsagt bli etter jeg har fått tatt noen kurs, så blir det jo å prøve ut ved siden av fast jobb slik at jeg kan finne ut om dette kan gå veien eller ikke.

ts

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nåkk det kan være vanskelig ja. Men dette er noe jeg har tenkt på og hatt lyst til å prøve meg på. 

Men hvor finner man disse jobbene? Hvis man for eksempel vil prøve seg på frilans. Dette vil jo selvsagt bli etter jeg har fått tatt noen kurs, så blir det jo å prøve ut ved siden av fast jobb slik at jeg kan finne ut om dette kan gå veien eller ikke.

ts

Det er vel der salgsevnene kommer inn...

Anonymkode: 7c278...1da

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må jo vite hvor man kan se. Veldig lite vits å kommentere slik... vet du ikke så trenger du ikke svare heller.

Skrevet

Fotograf blir litt for upresist her. Hva tenker du, reklame, presse, portrett eller annet?

Uansett er det to utfordringer. Å finne jobber/få jobb og  at bransjen endrer seg hele tiden. Reklamebilder verdt 20.000 kroner for 20 år siden kjøpes nå for hundrelapper fra bildebyrå i stedet.  Portrettfotografer finnes snart bare på bygda. Pressefotografer blir det også færre og færre av. Se hvordan tv og nettmedia fyller opp med mobilbilder og video som de bruker gratis eller for en slikk og ingenting. 

Altfor mange synes det er stas å få vist fram bildene sine, og det gjør det vanskelig å leve av fotografering. Du trenger en nisje hvor noen er villige til å betale for arbeidet ditt.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette.

Man må oppsøke magasiner, aviser og nettsider. Man må avtale møter, vise frem portfolie og så mase, mase, mase. Kvaliteten på bildene må holde gjennomgående høy kvalitet og overgå konkurrentenes. Veldig mange tilbyr seg å jobbe gratis for å få navnet sitt på trykk, med stor fare for å gjøre seg selv en bjørnetjeneste (dvs man går konstant i minus)

Det man kan gjøre er å opprette konto for Shutterstock. Da får man betalt en liten sum penger hver gang noen bruker bildene. Men man må ta salgbare bilder, det holder ikke med solnedganger og blomster.

Man MÅ tenke salg, salg, salg. Hele tiden.

Skrevet

Morten Krogvold arrangerer kanskje fortsatt workshop? Han gjorde det tidligere iallefall, der kan du nok lære mye. 

Ellers så er det ikke enkelt å få oppdrag som hobbyfotograf. 

Anonymkode: 43be1...0be

Skrevet

Å livnære seg som fotograf er veldig vanskelig, og man må være ekstremt dyktig, ha en god portefølje, og ha gode kontakter, om man skal ha forhåpninger om å få det til. Å livnære seg som frilansfotograf ville jeg bare slått fra meg med en gang, for det er så og si helt komplett umulig i dag. Men klart, om du er dyktig, brenner for det, og har pågangsmot, så er alt mulig.

I tillegg så er det også veldig dyrt. Utstyret er ikke det viktigste, men det er fortsatt viktig. Man må ha utstyr som gir muligheten til å ta gode bilder under de forholdene man benytter, og da kan man ikke ha billig utstyr som for eksempel ikke gir høy nok oppløsning på bildene, fargegjengivingen må være bra, gråtoner, klarhet, diffraksjon m.m.

Jeg hadde selv eget firma i mange år, og jobbet som fotograf. Inntekten var ikke i nærheten av å være høy nok så jeg kunne leve av den, så jeg var avhengig av å jobbe utenom. Jeg forsøkte å søke jobb som fotograf for en av Norges største aviser, men med 250 nyutdannede fotografer som "medsøkere", så hadde jeg ikke mye å stille opp med.

Ønsker du å satse så er ikke kurs nødvendigvis det viktigste, men trening, og en forståelse av fotografering og hvordan det fungerer. Du må ta titusener av bilder, og terpe og trene. Til slutt så sitter du forhåpentligvis igjen med noen bilder som kan brukes i en portefølje, og da kan du sende ut denne. 

Anonymkode: e7ac2...e34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...