Gå til innhold

Vanskelig situasjon med nabobarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde kake utenfor her idag i snøen , for nabobarna og foreldrene. Naboene har fem barn, og to av de leker mye med vår sønn.

Etterpå fikk vi melding om at de ville leke mer, og om eldre kunne komme over igjen, slik at de kunne finne på noe med de andre barna. Jeg sa ja , men at vi skulle spise kl 16. Etterhvert tenkte jeg at han kan jo bare spise her, å skrev at vi skulle ha pizza fra Pizzabakeren. Han kom etterhvert på døren, og broren ble og med.

De var sultne å ville ha mat, vi serverte guttene ca tre skiver hver , frukt og drikke (de er under skolealder).

Når pizzaen kom en halvtime etterpå tenkte her at de iallefall trolig nå var ganske mette , og at det forhåpentligvis holdt med en smakebit. Vi hadde ikke nok pizza til vår familie, pluss to ekstra barn. De hadde fått kake av oss formiddagen, pluss brødmat , frukt og drikke. De deler ett stykke. 

De kom inn på kjøkkenet der vi voksne og vårt andre barn satt, og ville ha mer. De kom igjen og igjen, de er 4 og 5 år. De utalte at hos dem så spiste de til det var tomt. Vi forklarte at vi desverre ikke hadde nok mat å dele, at vi måtte spise vår middag, og at vi ikke hadde regnet med besøk,og at vi trodde de hadde spist hjemme. Moren hadde også forklart at de skulle ha kveldsmat en time etterpå.

Moren skrev at vi ikke trenger dele vår dyre pizza med oss. Hva skulle vi gjøre da ? Si at de to ikke fikk noen ting??

Var jeg grådig? 

Vi har ikke så mye penger, og for oss var denne middagen noe vi så veldig frem til. Naboene derimot har høy stilling innen helse, og den andre tjener også godt med penger. Mulig de trenger avlastning , de har jo tross alt fem barn. Jeg ville aldri latt mitt barn bli værende om de sa de hadde bestilt pizza.

Hva mener dere?

Hjertevondt. 

Anonymkode: 89abe...c27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde delt og tatt en skive hvis jeg var mer sulten😊

Anonymkode: 67387...baf

• Liker 9
Skrevet

Nemner herregud. Hadde sagt de kunne vente på rommet til dere hadde spist middag ferdig når situasjonen var som den var. Ikke ta på veg, dere hadde allerede delt nok.

Anonymkode: 8d26f...855

• Liker 27
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde delt og tatt en skive hvis jeg var mer sulten😊

Anonymkode: 67387...baf

Når dette var noe jeg avklarte at vi skulle ha på forhånd med foreldrene? Vi delte jo?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemner herregud. Hadde sagt de kunne vente på rommet til dere hadde spist middag ferdig når situasjonen var som den var. Ikke ta på veg, dere hadde allerede delt nok.

Anonymkode: 8d26f...855

Uff takk💜

Skrevet

Kunne du ikke sendt de hjem når pizzaen kom da? Du så vel før dere skulle spise at det ikke kom til å holde? I og med du hadde sagt til moren dere skulle spise klokka 16..

Anonymkode: bf2e1...4c6

• Liker 32
Skrevet

Jeg hadde sagt fint i fra om at nå var det middag så nå var det på tide at de gikk hjem, så kunne de heller leke med mine barn etter middagen var spist. Hvis foreldrene deres likevel har så god råd så lider de ikke akkurat, de skulle jo få kveldsmat senere.

Hadde sendt hjem uten dårlig samvittighet. Det har vært vanlig hele min barndom og hos andre jeg kjenner. Ved middagstid skal familien samles og venner blir sendt hjem til egen middag om ikke annet er avtalt.

Anonymkode: ec301...6d1

• Liker 27
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du ikke sendt de hjem når pizzaen kom da? Du så vel før dere skulle spise at det ikke kom til å holde? I og med du hadde sagt til moren dere skulle spise klokka 16..

Anonymkode: bf2e1...4c6

Jeg følte ikke jeg ønsker det når jeg sa dele ene kunne spise hos oss , men så kom jo to barn på døra. Jeg prøvde det jeg kunne å få de mette. 

Skrevet

Hvorfor sendte du melding om at dere skulle ha pizza? Det ville jeg tatt som en invitasjon.

Anonymkode: 0dc82...dd1

• Liker 47
Skrevet

Her er det jo du som kommuniserer dårlig. Når du sier ja til at to barn kan komme over, og så sender melding til moren om at dere skal kjøpe pizza, så hadde jeg oppfattet det som en invitasjon til at barna kunne spise med dere. Hvis det ikke er tilfellet burde du heller sagt at dere skal spise kl 16, og da sender dere barna hjem. 

Anonymkode: 6493e...654

• Liker 42
Skrevet

For meg er det forøvrig helt uaktuelt at noen som er på besøk ikke får dele middagen. Da hadde det vært bedre å si at dere kan komme. men dere må gå hjem når vi skal spise.

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sendte du melding om at dere skulle ha pizza? Det ville jeg tatt som en invitasjon.

Fordi jeg svarte det på spørsmålet om de kunne komme.

Skrevet

Jeg er litt forvirret i forhold til hva som ble sagt. Altså, du fikk en melding om at de ønsket å leke mer og moren spurte om de kunne kommer over. Du sier at dere skal spise klokka 16, men ombestemmer det angående dette med maten og tenker at de kan spise hos dere likevel. Om det er et eller to små barn tenker jeg ikke spiller så stor rolle.

Du serverer dem brødskriver og tenker at de da ikke vil ha pizza?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår. 

Det er selvfølgelig ok å ikke dele middag, eller avtale at de går hjem og spiser hos dem selv.

Men har du først sagt at de kan komme over, så deler man jo det man har. Jeg hadde under slike forhold selvfølgelig delt.
Den siste setningen blir bare tull for meg, at dere har dårlig råd, og at de har god råd osv.

Jeg har ikke tall på antall middager jeg har delt med ungenes venner, men det er selvfølgelig etter avtale med foreldrene.
Men for meg er det helt naturlig å dele det vi har enten gjestene er store eller små

Anonymkode: 70786...2e6

• Liker 19
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følte ikke jeg ønsker det når jeg sa dele ene kunne spise hos oss , men så kom jo to barn på døra. Jeg prøvde det jeg kunne å få de mette. 

Men du serverte de jo brød, mens dere skulle sitte å kose dere med pizza. Jeg synes du håndterte dette klønete.
Du må jo enten bare si at dere skal spise og at de kan komme over etterpå,
Ikke si de kan komme, og servere de brødskiver, de vil selvfølgelig ha pizza de også.

Jeg er enig med andre her, du kommuniserte veldig utydelig. Antagelig trodde vel naboen at de kunne komme på pizza.
Om det kom en eller to, kan umulig spille så stor rolle.

• Liker 15
Skrevet

Hvis du formulerte deg akkurat som du har skrevet her, har du jo invitert dem på pizza i mine øyne. 

• Liker 35
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg svarte det på spørsmålet om de kunne komme.

Men hva har det med saken å gjøre? Enten: Ja, de kan komme, men vi skal spise klokken 16 så da sender jeg dem hjem, Eller: Ja, de kan komme, og de kan også spise middag her. Akkurat HVA dere skal ha til middag var det vel ingen som spurte om?

• Liker 14
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt forvirret i forhold til hva som ble sagt. Altså, du fikk en melding om at de ønsket å leke mer og moren spurte om de kunne kommer over. Du sier at dere skal spise klokka 16, men ombestemmer det angående dette med maten og tenker at de kan spise hos dere likevel. Om det er et eller to små barn tenker jeg ikke spiller så stor rolle.

Du serverer dem brødskriver og tenker at de da ikke vil ha pizza?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår. 

Det er selvfølgelig ok å ikke dele middag, eller avtale at de går hjem og spiser hos dem selv.

Men har du først sagt at de kan komme over, så deler man jo det man har. Jeg hadde under slike forhold selvfølgelig delt.
Den siste setningen blir bare tull for meg, at dere har dårlig råd, og at de har god råd osv.

Jeg har ikke tall på antall middager jeg har delt med ungenes venner, men det er selvfølgelig etter avtale med foreldrene.
Men for meg er det helt naturlig å dele det vi har enten gjestene er store eller små

De sendte oss melding noen timer før middag, de var her lenge.

Skrevet

Bare én vanskelig situasjon med nabobarna - at de fikk pizza med dere??! Jesus fucking christ..

• Liker 11
Skrevet
10 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hvis du formulerte deg akkurat som du har skrevet her, har du jo invitert dem på pizza i mine øyne. 

Nei! Jeg skrev kom , Men vi skal spise 1600.

Likevel var det ikke mer mat !!!

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sendte oss melding noen timer før middag, de var her lenge.

Her må dere nok komme til en enighet om hvordan dere løser det fremover for denne situasjonen kommer du garantert opp i mange ganger.
Ta en samtale med naboene om hvordan dere løser det.

Denne gangen tror jeg faktisk de trodde at det var ok at ungene ble på pizza. Du må være mye tydeligere.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...