Gå til innhold

Hvorfor er det ikke tradisjon for å prute i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes pruting er gøy og givende. Det er et slags spill hvor du må en klar strategi for å nå ditt mål. De smarteste, slike som meg, får den ene godbiten etter den andre råbillig.

Men i Norge er det altså ikke kutyme for dette med pruting og forhandling. Det synes jeg er synd. Er lei av det høye prisnivået i dette landet.

Anonymkode: 6b2ff...2f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge har vi god kvalitet på varene. I utlandet har de dritt kvalitet togbderfor må vi prute ned til 10 kr for å få noe i det hele tatt for pengene. 

Anonymkode: 6ed63...468

• Liker 6
Skrevet

Det er nå bare sånn. Men jeg vet ikke hvorfor. Jeg synes det er behagelig at en pris er satt, så jeg slipper å stå å føle meg frekk.. hvem vil ikke ha ting billigere liksom. 

• Liker 4
Skrevet

Vi har også mangel på konkurranse i markedet. Stort sett de samme matbutikkene, klesbutikkene, skobutikkene osv., så alle vet hva alt koster

Anonymkode: 83961...85d

Skrevet

Fordi vi bor i ett ugjestmildt klima, det har tidligere ikke bugnet over av varer og behovet har vært såpass stort at kostnaden har blitt akseptert.

Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De smarteste, slike som meg, får den ene godbiten etter den andre råbillig.

Og der har du forklaringa! Å være smart er nedsettende: da er man lur og dreven og driver og svindler dem som ikke vet bedre. Vi liker ikke slike figurer, vårt ideal er den ærlige og rettframme handelsmannen. Den oppgitte prisen er den prisen han skal ha, ferdig med  det.
Den umoralske forretningsmannen skrur prisen opp til det dobbelte av anstendig pris og håper at noen skal bite på svindelen, men er forberedt på pruting, og regner å tjene brukbart likevel. 
Så der er forklaringa: pruting forutsetter handel med svindlere. Det vil vi helst ikke være med på.

Endret av Vox_populi
  • Liker 9
Skrevet

I Norge er det tradisjon for å vise at man kan betale for seg. Pruter man, innrømmer man at det skorter på kronasjer. Man har da pæng!

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er ubehagelig å prute. Har nesten aldri gjort det, kanskje en eller to ganger. Siste gangen lyktes det faktisk, og jeg var stolt av meg selv da jeg gikk derfra, for jeg sparte 400 kr på å prute på den tingen.

Men jeg kommer nok sannsynligvis ikke til å fortsette eller prøve igjen. Som sagt; ubehagelig. Føler meg gjerrig, eller som om jeg ikke har råd til å betale det det koster.

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, Vox_populi skrev:

Og der har du forklaringa! Å være smart er nedsettende: da er man en lur og dreven og driver og svindler dem som ikke vet bedre. Vi liker ikke slike figurer, vårt ideal er den ærlige og rettframme handelsmannen. Den oppgitte prisen er den prisen han skal ha, ferdig med  det.
Den umoralske forretningsmannen skrur prisen opp til det dobbelte av anstendig pris og håper at noen skal bite på svindelen, men er forberedt på pruting, og regner å tjene brukbart likevel. 
Så der er forklaringa: pruting forutsetter handel med svindlere. Det vil vi helst ikke være med på.

Dette er svaret. Vi stoler på hverandre, og har ikke som utgangspunkt at selgeren prøver å lure deg. 

Anonymkode: 6691e...ffd

• Liker 5
Skrevet

For det første er det veldig ineffektivt hvis man skal krangle om prisen på hver vare med hver kunde, og for det andre er det diskriminerende og urettferdig om ikke alle får samme vare til samme pris. Faste priser ble for øvrig oppfunnet av kvekerene i USA, fordi de mente det var umoralsk å gi forskjellig pris til forskjellige personer.

https://aeon.co/videos/how-the-quakers-became-unlikely-economic-innovators-by-inventing-the-price-tag

Anonymkode: 20b5d...458

• Liker 6
Skrevet

Spørs vel litt hva du mener med pruting TS. Jeg har ihvertfall funnet ut at det er enklere å få inkludert ting i prisen, enn å få den satt ned. F eks inkludert montering av sofa, lavere pris på levering osv. Men med tanke på salg av typen -70%, så tenker jeg at vi kunne være mye flinkere til å prute. Det er ingen som selger noe til deg for å være snill, så til og med når du betaler 30% av høyeste pris, så tjener butikken på det.

For min egen del kjøper jeg så godt som aldri sko, klær, møbler, hvitevarer eller annet slikt til full pris. Enten venter jeg til det kommer på salg, eller så legger jeg det inn som et varsel i "prisjakt" og kjøper det når det kommer ned i pris. Kjøp til full pris, er som å lure penger fra meg selv.

Anonymkode: 4c3e9...c00

Skrevet

Nordmenn er ikke flinke til kunsten å prute. De slenger ut skambud og oppfører seg som hensikten med prutingen er å rane selger. Nordmenn er ikke særlig godt ansett i land hvor sivilisert pruting er en del av kunsten å kjøpe noe. Selv pruter jeg litt når jeg har bestemt meg og det ligger til rette for å få med litt ekstra til en rund sum. Det fungerer nesten alltid og det gjøres med smil og kutyme. Et eksempel fra forrige uke er dette: En lokal gullsmed selger ut modeller/produkter som nå har gått ut av produksjon. Butikken hadde noen få modeller og farger som de hadde blitt liggende inne med. Resultatet var 2 ringer, 2 par øredobber og ett anheng. Totalprisen ble 1000 kroner. Innehaver av butikken smilte. Jeg smilte. Begge var fornøyd og jeg hadde fått rundet ned totalsummen til nevnte tusenlapp med en forespørsel om hva totalen ville bli dersom jeg også tok anhenget. Varene var nedsatt 70%. 

Anonymkode: 9d7c1...e0c

• Liker 2
Skrevet

Hadde tatt seg ut å gå inn på en Elkjøp og prute. Vi har liksom ikke noen markeder der man kan prute, fordi alle prisene er satt og like overalt. 

Anonymkode: 6dc66...d5a

Gjest HarryDotter
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs vel litt hva du mener med pruting TS. Jeg har ihvertfall funnet ut at det er enklere å få inkludert ting i prisen, enn å få den satt ned. F eks inkludert montering av sofa, lavere pris på levering osv. Men med tanke på salg av typen -70%, så tenker jeg at vi kunne være mye flinkere til å prute. Det er ingen som selger noe til deg for å være snill, så til og med når du betaler 30% av høyeste pris, så tjener butikken på det.

For min egen del kjøper jeg så godt som aldri sko, klær, møbler, hvitevarer eller annet slikt til full pris. Enten venter jeg til det kommer på salg, eller så legger jeg det inn som et varsel i "prisjakt" og kjøper det når det kommer ned i pris. Kjøp til full pris, er som å lure penger fra meg selv.

Nei! Enkelt og greit. Stort sett hver gang du ser tilbud på 30-40% går butikken så godt som garantert i tap. Grunnen til at de har tilbud er ikke fordi de plutselig fant ut at det er ok å tjene litt mindre. Enten har de ikke klart å selge ut et utgående produkt, eller så gjør de det i tvang pga hard konkurranse med en konkurrent.

Prisnivået i norge er ikke høyt pga grådige butikkeiere, men pga høye kostnader ved import av varer, frakt, leie av butikklokaler + ansatte osv. Det er en grunn til at den ene storkjeden etter den andre går konkurs om dagen.

Å prute i norge anser jeg nesten som en mild form for høfflig stjeling.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde tatt seg ut å gå inn på en Elkjøp og prute. Vi har liksom ikke noen markeder der man kan prute, fordi alle prisene er satt og like overalt. 

Anonymkode: 6dc66...d5a

Elkjøp er vel absolutt et sted man kan prute. Har de et kjøleskapet som er noenlunde likt til et på Power, så sier jeg det. Og kan jeg få Elkjøp sitt til denne lavere prisen ? Da sjekker alltid selgerne hva de kan gi, og som oftest har de noe å gå på. Min erfaring er at Elkjøp er mer åpen for dette enn Power.

• Liker 4
Skrevet

Hmm. Noe rom for pruting er det alltids. Pleier å spørre om rabatt hvis jeg kjøper mye på feks sportsforretninger👍

Anonymkode: b2a64...1d0

• Liker 1
Skrevet

Det er så fattligsli å prute. Kunne ikke falt meg inn. 

Anonymkode: b4419...ab6

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres lurt ut, men det er da enkelte ting man faktisk må ha med det samme, og ikke har tid til å vente på at det skal dukke opp på tilbud om noen måneder eller uker.

F.eks gikk mine vinterstøvler i stykker tidlig i vinter så det kom vann og snø inn i ene foten, og pga jeg er mye ute med hunden, måtte jeg ha nye raskt pga snø osv. Da kjøpte jeg et par som så bra ut og som passet, og kunne ikke vente i ukesvis på å finne noe på tilbud.

Anonymkode: f511d...677

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm. Noe rom for pruting er det alltids. Pleier å spørre om rabatt hvis jeg kjøper mye på feks sportsforretninger👍

Anonymkode: b2a64...1d0

Jeg liker ikke å prute, men har vennet meg til å si "har du noen mulighet for å gi meg en bra pris på denne/dette", når det er en vare som koster litt - si over 5000. Forbløffende ofte fungerer det, og jeg har spart noen kroner på det.

Anonymkode: a3a7d...e72

Skrevet

Jeg pruter. Ikke fordi jeg er blakk, men fordi jeg ser ikke poenget med å bruke penger unødvendig. Jeg har spart ufattelig mange tusen på pruting. Butikkene har alltid en del å gå på. 

Anonymkode: 28872...644

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...