AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #1 Skrevet 3. februar 2019 Fra dere som har vært der. Og hva kan man gjøre der? Anonymkode: b6f85...e3a
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #2 Skrevet 3. februar 2019 Jeg liker Sør-England veldig godt. Har feriert i idylliske Dorset og Hampshire med barn. Vi har leid bil og kjørt rundt, sovet på B&B, vært innom små koselige byer som Salisbury og Winchester, spist lunsj på pub og besøkt Stongehenge eller New Forest hvor det er mye dyreliv. Gjerne tatt to døgn i London med musikal og museum før vi tok flyet hjem igjen. Har også en forkjærlighet for Yorkshire. York er en veldig interessant by å besøke, og det er trivelig å kjøre rundt i området. Litt «Med hjartet på rette staden»-feeling, og fish&chips er et must Det greie med England er at togforbindelsene er gode og avstandene korte, så om man ikke er komfortabel med venstresidekjøring så er det lett å komme seg rundt. Anonymkode: 7d907...82d 6
SPOCA Skrevet 3. februar 2019 #3 Skrevet 3. februar 2019 (endret) Jeg reiser mye til England, og reiser til Sør-England nesten hver sommer. Og hva man kan gjøre? Alt mulig rart. Vi drar dit som en blanding av opplevelse- og badeferie. Alt fra å besøke badeland, herskapshus, strender og dyreparker, til å dra på shopping, se og oppleve teater og museum. Massevis av god mat til en meget billig penge. Sør-England har noen av de vakreste strender man kan tenke seg. Vi besøker det som kalles "The English Riveria", som består av Torquay, Paignton og Brixham. De er kjente for sitt gode klima og vakre strender. Vi reiser hit for fjerde året på rad, da vi synes det er deilig å få med oss strandliv, uten den forferdelige heten man finner nedover i Sør-Europa (men samtidig er det et stabilt klima slik at man stort sett unngår regnet), og man får det kulturelle påfyllet man måtte trenge. Noen av mine favorittsteder, og hva vi gjør når vi besøker stedene: * Torquay (Devon) - Vår hovedbase. Nærme det meste, god forbindelse med buss og tog. Shopping, teater, strandliv, god mat og drikke, attraksjoner (akvarium, museum m.m). * Plymouth (Devon) - Her pleier vi å reise for å se på teater, de har nemlig et stort flott teater på linje med de du finner i London. Pleier å være mange gode oppsetninger, en del av de samme som man finner i London, men til en mye billigere penge. Ellers; shopping, tusle i gamlebyen, god mat og drikke. * Exeter (Devon) - Museum, shopping, tusle rundt, god mat * Exmouth (Devon) - Badeliv! Nydelige strender og gåturer langs Jurassic Coast * Penzance (Cornwall) - Badeliv og St. Michael's Mount (slott/tidevann). I år skal vi også besøke St. Ives, Bath og Bristol, i tillegg til stedene som er listet over, samt steder som Dawlish (Warren), Brixham, Paignton, Newton Abbot, Teignmouth, Totnes og mange flere. Togreisene er ok, men et aldri så lite herk å reise med store kofferter, kommer litt an på hvilket tog du får (noen har mye plass til bagasje, andre har man ikke). Jeg foretrekker faktisk bussreise, da det ofte er billigere og enklere ift bagasje. Det blir allikevel togreise i sommer, da det er mye raskere (men ikke akkurat veldig billig, togreiser i England kan være ganske dyrt om man er uheldig med tidspunkt - gjelder å være på utkikk!). Utover dette er jeg også glad i London, York, Manchester m.m. Alle engelske byer har sine kvaliteter, synes jeg, og jeg har vel til dags dato ennå ikke besøkt en engelsk by jeg ikke liker. Endret 3. februar 2019 av SPOCA 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #4 Skrevet 3. februar 2019 Norwich, Oxford, Brighton. Anonymkode: 65056...741
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #5 Skrevet 3. februar 2019 Bath hvis du er historieinteressert. Anonymkode: ae9c9...b60
Zienna Skrevet 3. februar 2019 #6 Skrevet 3. februar 2019 Jeg er som ts, nysgjerrig på England. Dere som reiser dit, hvordan er prisnivået i forhold til det norske?
SPOCA Skrevet 4. februar 2019 #7 Skrevet 4. februar 2019 (endret) 1 time siden, Zienna skrev: Jeg er som ts, nysgjerrig på England. Dere som reiser dit, hvordan er prisnivået i forhold til det norske? Kommer selvsagt litt an på hvor du reiser, men Sør-England generelt, og den engelske rivieraen spesielt, opplever jeg som mye lavere enn det norske, og godt under prisnivået i f.eks London. Dvs, jeg synes egentlig ikke London er så fryktelig dyrt, det kommer bare an på hvor du velger å bo, spise og drikke, men f.eks Torquay, for å ta et utgangspunkt, er for meg ganske billig. Vi leier suite på 5-stjernes B&B med air condition i 11 netter og betaler 15 000 kr midt i juli, og da er standarden top notch (inkludert fantastisk frokost). Vi kunne fått annet rom på denne b&b for under 1000 kr natta, men vi synes det er så deilig med suiten (vi har bodd i begge deler tidligere).Man kan finne overnattinger som er mye billigere enn det, men vi er litt luksusdyr og liker meget god standard, dessuten kjenner vi de som driver B&B'en vi pleier å bo på. Det er en del som reiser på språkreiser hit (som da ikke bruker vanlige hotel/b&bs, de blir innkvartert via ulike språkskoler), derfor presses ikke prisene på samme måte som f.eks i London, da det er det stort sett engelske turister.. Mat og drikke er også relativt rimelig, spesielt da i sør. Eksempel i fjor, mine foreldre, samboer og jeg reiste sammen til Sør-England. 4 vokse spiste på restaurant som står nevnt i Michelin-guiden (vår favorittrestaurant, fantastisk mat, et sted man bestiller bord gjerne et halvt år i forveien, og hvor de fremdeles husker deg når du kommer på besøk selv om det er ett år siden sist). Alle spiste 3 retter + drikke (2 glass champagne, 1 flaske vin, 2 glass portvin, 6 glass med brus, 4 øl og 1 whiskey) kom på litt i overkant av 2500 kr, hvilket er 626 kr per person, og noe man virkelig kan si må være innenfor prismessig. Og det var en av de dyrere stedene vi valgte å spise på. Det er nemlig mye god mat til en svært billig penge, på vår stampub koster en middag for to ca 300 kr, som gjerne inkluderer forrett, hovedrett og dessert + et par pints og brus (jeg drikker ikke alkohol). Vi lever meget godt, for å si det på den måten, vi trenger aldri å snu på krona når vi er der på ferie i England. Unntaket, skal sies, er Bath. Bath betaler vi nesten like mye for i to netter på hotell som vi gjør når vi skal bo i London. Mat er dog relativt billig synes jeg (jeg har allerede funnet restaurantene vi skal besøke, og sjekket prisnivået). Forøvrig kan piknik anbefales, vi drar ofte på stranda og tar med oss mat og drikke (bare pass dere for måkene, de er mer pågående enn i Norge!). En piknik langs Jurassic Coast er forøvrig også å anbefale. Det er svært, svært billig, og veldig hyggelig. Endret 4. februar 2019 av SPOCA 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #8 Skrevet 4. februar 2019 Det er så mange vakre steder i England. Selv drar vi til Skottland hvert år på ferie, vi føler oss hjemme der og velger det over England. Men er mye i England også, det er en god nummer to I fjor dro vi først til Bournemouth og var der i fire netter. For barna var det kjempespennende å bo på hotellet til Heksene av Roald dahl (det lignet, i allefall, så vi bestemte at det var det samme hotellet). Et gammelt hotell rett ved sjøen (lang sandstrand), og eget basseng. Derfra tok vi dagsturer til andre byer langs kysten, plukket fossiler langs Jurassic coast. Det var mye som skjedde i Bournemouth også, folk gikk ute til sent på kveld og koste seg, konserter ute i parkene osv osv. Gøy å være i en by dit engelskmennene selv kommer på ferie. Så dro vi opp til Bradford on Avon og var der i fire dager. Det var en utrolig vakker by, anbefales på det sterkeste! Litt sør for Cotswolds, men med gode togforbindelser, så vi tok dagsturer med tog til Bath og Bristol, blant annet. Så hadde vi et par dager i London etterpå. En helt perfekt ferie! Anonymkode: 08326...92e 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #9 Skrevet 4. februar 2019 Var i Bornemouth som liten, og elsket stedet! Drømmer om å reise tilbake ❤️ Anonymkode: 84707...f94 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #10 Skrevet 4. februar 2019 18 timer siden, SPOCA skrev: Jeg reiser mye til England, og reiser til Sør-England nesten hver sommer. Og hva man kan gjøre? Alt mulig rart. Vi drar dit som en blanding av opplevelse- og badeferie. Alt fra å besøke badeland, herskapshus, strender og dyreparker, til å dra på shopping, se og oppleve teater og museum. Massevis av god mat til en meget billig penge. Sør-England har noen av de vakreste strender man kan tenke seg. Vi besøker det som kalles "The English Riveria", som består av Torquay, Paignton og Brixham. De er kjente for sitt gode klima og vakre strender. Vi reiser hit for fjerde året på rad, da vi synes det er deilig å få med oss strandliv, uten den forferdelige heten man finner nedover i Sør-Europa (men samtidig er det et stabilt klima slik at man stort sett unngår regnet), og man får det kulturelle påfyllet man måtte trenge. Noen av mine favorittsteder, og hva vi gjør når vi besøker stedene: * Torquay (Devon) - Vår hovedbase. Nærme det meste, god forbindelse med buss og tog. Shopping, teater, strandliv, god mat og drikke, attraksjoner (akvarium, museum m.m). * Plymouth (Devon) - Her pleier vi å reise for å se på teater, de har nemlig et stort flott teater på linje med de du finner i London. Pleier å være mange gode oppsetninger, en del av de samme som man finner i London, men til en mye billigere penge. Ellers; shopping, tusle i gamlebyen, god mat og drikke. * Exeter (Devon) - Museum, shopping, tusle rundt, god mat * Exmouth (Devon) - Badeliv! Nydelige strender og gåturer langs Jurassic Coast * Penzance (Cornwall) - Badeliv og St. Michael's Mount (slott/tidevann). I år skal vi også besøke St. Ives, Bath og Bristol, i tillegg til stedene som er listet over, samt steder som Dawlish (Warren), Brixham, Paignton, Newton Abbot, Teignmouth, Totnes og mange flere. Togreisene er ok, men et aldri så lite herk å reise med store kofferter, kommer litt an på hvilket tog du får (noen har mye plass til bagasje, andre har man ikke). Jeg foretrekker faktisk bussreise, da det ofte er billigere og enklere ift bagasje. Det blir allikevel togreise i sommer, da det er mye raskere (men ikke akkurat veldig billig, togreiser i England kan være ganske dyrt om man er uheldig med tidspunkt - gjelder å være på utkikk!). Utover dette er jeg også glad i London, York, Manchester m.m. Alle engelske byer har sine kvaliteter, synes jeg, og jeg har vel til dags dato ennå ikke besøkt en engelsk by jeg ikke liker. Tusen takk for kjempefine svar! Nå fikk jeg i hvertfall lyst til å besøke England 🙂 Anonymkode: b6f85...e3a 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #11 Skrevet 4. februar 2019 Wales og Skottland. Anonymkode: d32a9...3ad
frk.Helene Hare Skrevet 4. februar 2019 #12 Skrevet 4. februar 2019 Denne tråden må jeg følge! Jeg er helt anglofil, men har foreløpig kun vært i London noen ganger. Planlegger en lenger ferie i Storbritannia om noen år, da med egen bil, og har lyst til å se både deler av Wales og Skottland i tillegg til England. Da spesielt historiske steder, katedraler og slott osv. Er det noen her som har kjørt mye der borte? Jeg kjenner jeg gruer meg litt for å havne i problemer i trafikken. Har kjørt mye i Europa, men det er jo som hjemme. Jeg kommer til å kjøre norskregistrert bil, og har hørt at britene da har litt mer forståelse for at man kjører mer nølende. 😂
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #13 Skrevet 4. februar 2019 7 minutter siden, frk.Helene Hare skrev: Denne tråden må jeg følge! Jeg er helt anglofil, men har foreløpig kun vært i London noen ganger. Planlegger en lenger ferie i Storbritannia om noen år, da med egen bil, og har lyst til å se både deler av Wales og Skottland i tillegg til England. Da spesielt historiske steder, katedraler og slott osv. Er det noen her som har kjørt mye der borte? Jeg kjenner jeg gruer meg litt for å havne i problemer i trafikken. Har kjørt mye i Europa, men det er jo som hjemme. Jeg kommer til å kjøre norskregistrert bil, og har hørt at britene da har litt mer forståelse for at man kjører mer nølende. 😂 Hehe, jeg tenker det samme angående kjøringen. Det virker helt utrolig forvirrende å se for seg hvordan det er å kjøre fra høyresetet, men det kan hende det er enklere når man faktisk sitter i en slik bil. Jeg tenker at det farligste er om man glemmer seg, og legger seg i feil fil! Anonymkode: b6f85...e3a
frk.Helene Hare Skrevet 4. februar 2019 #14 Skrevet 4. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hehe, jeg tenker det samme angående kjøringen. Det virker helt utrolig forvirrende å se for seg hvordan det er å kjøre fra høyresetet, men det kan hende det er enklere når man faktisk sitter i en slik bil. Jeg tenker at det farligste er om man glemmer seg, og legger seg i feil fil! Anonymkode: b6f85...e3a Ja, jeg ser for meg at jeg kommer til å kjøre som en snegle for å rekke å tenke over hvor jeg skal. Men regner med at man venner seg til det etterhvert. Har vurdert å klistre en advarsel bakpå bilen; "Have patience. Confused viking!" 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #15 Skrevet 4. februar 2019 Ingen som har nevnt Lake District enda? Jeg tror det er det vakreste landskapet jeg har sett noen gang. Kan utforskes både til fots og med bil. Det funker greit å ta toget til f.eks. Windermere, og leie bil der. Jeg anbefaler i så fall den smaleste bilen dere kan finne, mange steder er det fryktelig trangt å møtes mellom steingjerdene britene har en tendens til å sette opp på begge sider av veien. Men det er så vanvittig verdt det når dere runder et hjørne eller kjører over en bakketopp og "hele verden" brer seg ut under dere. Om vi sbeveger oss utenfor England ser det ut som Snowdonia i Wales er minst like flott, men der har jeg dessverre ikke vært. Anonymkode: 1b6cb...b9b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå