Gå til innhold

Besøkshjem/avlastningshjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Er det noen som har erfaring med dette for egne barn? Jeg er solomor til et barn med dobbeltdiagnose. Har blitt forespurt av BUP og min fastlege i flere år om jeg vil vurdere det, men siden h*n er litt hos far har jeg sagt nei. Føler jeg legger byrden over hos andre. H*n er krevende, men det har vært slik i alle år så vi liksom...klarer oss? Men nå kjenner jeg at jeg er utslitt. Vi har høyt konfliktnivå, jeg er sykemeldt av egen sykdom, far følger ikke opp, barnet opposjonerer. 

Det hadde tatt trengt mer. 

Hvordan går man frem? Søker jeg selv til BV? Eller lege og BUP til BV? 

Hvordan opplevde dere foreldre en slik avlastning? Lettelse eller skyldfølelse? 

Tror egentlig ikke jeg klarer å søke om noe slikt. Mitt barn, mitt ansvar. Selvom jeg blir anbefalt å be om mer hjelp fordi barnet er den som sliter på helsa. 

Anonymkode: 305a8...6f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som er besøkshjem er det fordi de ønsker det,så du legger det ikke på andre. Jeg ville ha tatt i mot den hjelpen,for til syvende og sist vil det gå utover deg og barnet hvis du blir helt nedbrutt. Jeg er selv barn som var i besøkshjem,og jeg vil i hvertfall si at jeg aldri tenkte at mamma ikke ville ha oss. Tenkte på det du sier om skyldfølelse. Ta kontakt med legen og så kan du få en uforpliktende snakk med bv. Du binder deg ikke til noe som helst.

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 3c645...7d8

• Liker 4
Skrevet

Har barnet diagnoser som gjør at du trenger avlastning så er det strengt tatt ikle barnevern som skal ordne besøkshjem. Det er en annen instans, heter litt forskjellig i de forskjellige kommunene. Snakk med legen om det.

Anonymkode: 3ee2b...d03

Gjest Kirsebæra
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har barnet diagnoser som gjør at du trenger avlastning så er det strengt tatt ikle barnevern som skal ordne besøkshjem. Det er en annen instans, heter litt forskjellig i de forskjellige kommunene. Snakk med legen om det.

Anonymkode: 3ee2b...d03

Legen sa barnevernet? Er det ikke de? Mulig BUP er mer oppdatert kanskje? 

Vi har innvilget støttekontakt timer, men det finnes ingen støttekontakt, så vedtaket går ut snart. Det var tildelingskontoret.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De som er besøkshjem er det fordi de ønsker det,så du legger det ikke på andre. Jeg ville ha tatt i mot den hjelpen,for til syvende og sist vil det gå utover deg og barnet hvis du blir helt nedbrutt. Jeg er selv barn som var i besøkshjem,og jeg vil i hvertfall si at jeg aldri tenkte at mamma ikke ville ha oss. Tenkte på det du sier om skyldfølelse. Ta kontakt med legen og så kan du få en uforpliktende snakk med bv. Du binder deg ikke til noe som helst.

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 3c645...7d8

Var i besøkshjem jeg og, og jeg likte jo det. Men jeg var ikke det pga diagnoser. Var pga mamma var syk, og alene med flere barn. Jeg hadde ett besøkshjem, søsken et annet. Stor aldersforskjell. Følte som deg, aldri det var fordi mamma ikke ville ha meg. Men sukk..følelsen å ikke strekke til som mamma. 

Skrevet

Jeg har besøkshjem til sjuåringen. Har hatt via bv i et drøyt år, er nå i ferd med å søke overføring til kommunen da det ikke er en bv-sak lenger. Du kan få både via kommune og bv, men jeg ville søkt via kommunen først. 

Å ta vare på deg selv, gjør deg til en bedre mor. Det var knallhardt de første par helgene, der jeg følte at jeg sendte vekk ungen min, men etter hvert kjente jeg mer på at jeg lånte henne bort så hun fikk gode opplevelser og jeg fikk være litt ego. Forskjellen er nesten mikroskopisk, men den er der. 

Nå gleder jeg meg til neste helg, når hun skal på avlastning og ha det helt topp og jeg skal være dønn egoistisk i 48 timer. Det er så fantastisk deilig å gjøre akkurat hva jeg vil av og til 😁

Anonymkode: 2670c...28d

Skrevet

Det er en lang prosess, du må søke FØR du er utslitt. Barnet vil som regel ha godt av å være i besøkshjem, dersom kjemien er god mellom barnet og besøkshjemmet. 

Mange tenker som deg, at det er et nederlag. Men slutt. Høyt konfliktnivå over tid er ødeleggende på kropp og helse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt besøkshjem til barnet mitt. Det var pga min helse, barnet var friskt. Her har det fungert veldig fint. Barnet fikk flere personer rundt seg, både barn og voksne. Hun har fått bli med denne familien på ting jeg ikke har vært i stand til. Så jeg har vært veldig fornøyd. Selv etter at det formelle samarbeide er over, har vi kontakt og barnet er der på besøk innimellom, dog ikke så mye som før. Jeg tok selv kontakt med barnevernet. Ble møtt ble med fortåelse og respekt. Det går nemlig utover barnet hvis hovedomsorgspersonen blir utslitt og tilslutt ikke fungerer. Ikke ha dårlig samvittighet, det er mange som har denne ordningen, men er nok ikke så mange som snakker høyt om det. 

Anonymkode: 4cf52...1c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...