Gå til innhold

Selge vaskemaskin med bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart i gang med salg av bolig, og vurderer om jeg skal prøve å få solgt vaskemaskinen sammen med boligen. Den var ny i 2015, og kostet da 10 000 kroner (Miele). Grunnen til at jeg vil prøve å få solgt den med boligen,er rett og slett at jeg flytter det meste selv, men vaskemaskinen klarer jeg ikke. Ergo går det med ca 1200 til flyttebyrå. I tillegg er det påmontert "gammelt" støpsel på den, så dette må jeg altså ha inn elektriker for å fikse. Antar det koster ca 2000,-. Jeg ser at jeg kan få en god vaskemaskin fra f eks Bosch til rundt kr 6000. Med levering er jeg da oppe i rundt kr 7000,-. Ergo går jeg omtrent i null hvis jeg klarer å få solgt den jeg har til f eks kr 7000,-. 

Så tanken er altså å få dette frem på en eller annen måte i prospektet, men interessenter må da forstå at den ikke "følger med", men må kjøpes utenom. Til f eks kr 7000,-. Fordelen for kjøper er at de får en god vaskemaskin i hus før innflytting, og trenger heller ikke å tenke på at støpselet blir feil. Fordelen for meg er at jeg slipper flyttebyrå og elektriker.

Hvis du skulle kjøpe, ville du syns dette var en grei ting ? Hvordan skal jeg formulere det slik at det blir forståelig ?

Anonymkode: e4366...9bf

• Liker 1
Skrevet

Hadde maskinen fulgt med gratis hadde jeg tatt i mot og så solgt den, men hadde ikke vært interessert i å kjøpe den. Jeg har god vaskemaskin selv og jeg har ikke noe problem med å flytte den.

Hvorfor legger du ikke bare vaskemaskinen ut for salg på finn?

Anonymkode: 40a63...9a4

• Liker 16
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt en brukt vaskemadkin til 7000kr. Max 3000,-  

jeg solgte min til de nye eierne. Husker ikke hva det stod i prospektet, for det fikset megleren. Men oppgjør om vaskemaskin gjorde vi utenom. Vi snakket om det på kontraktsmøte og de sendte SMS senere om at ja, de ville kjøpe min vaskemaskin for 1000kr. De vippset over det. 

Anonymkode: 7c8d8...edd

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde tatt i mot alle hvitevarer som fulgte med. Skal jeg først betale for nye hvitevarer skal de være nye, med garanti. Så fra meg hadde du ikke fått en krone.

Jeg aner heller ikke hva du mener med gammelt støpsel. Er det her skjedd en endring siden 2015 som jeg ikke har fått med meg? Min maskin er fra 2018. 

Det du kan gjøre er å forhandle i budrunden - f.eks. si at vaskemaskinen følger med hvis de slår til før kl. X eller hvis de hever prisen til Y følger vaskemaskinen med.

Eller du kan selge leiligheten med vaskemaskin inkludert i prisen - det ville jeg gjort. 10.000 kr er som en fis i vinden i forhold til prisen på resten av boligen.

Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg hadde tatt i mot alle hvitevarer som fulgte med. Skal jeg først betale for nye hvitevarer skal de være nye, med garanti. Så fra meg hadde du ikke fått en krone.

Jeg aner heller ikke hva du mener med gammelt støpsel. Er det her skjedd en endring siden 2015 som jeg ikke har fått med meg? Min maskin er fra 2018. 

Det du kan gjøre er å forhandle i budrunden - f.eks. si at vaskemaskinen følger med hvis de slår til før kl. X eller hvis de hever prisen til Y følger vaskemaskinen med.

Eller du kan selge leiligheten med vaskemaskin inkludert i prisen - det ville jeg gjort. 10.000 kr er som en fis i vinden i forhold til prisen på resten av boligen.

Noe sånt https://www.elektroimportoren.no/komfyrstoepsel-2x25a-j/1506011/Product.html?Event=searchlist. Måtte få elektriker i 2015 til å bytte, ettersom stikkontakten på vaskerommet er beregnet på slikt støpsel. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe sånt https://www.elektroimportoren.no/komfyrstoepsel-2x25a-j/1506011/Product.html?Event=searchlist. Måtte få elektriker i 2015 til å bytte, ettersom stikkontakten på vaskerommet er beregnet på slikt støpsel. 

Det der er et komfyrstøpsel. Har du komfyrstøpsel på vaskemaskinen? Hvorfor det? :klo:

Anonymkode: 6f5b1...be5

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det der er et komfyrstøpsel. Har du komfyrstøpsel på vaskemaskinen? Hvorfor det? :klo:

Jeg mener selvsagt hvorfor i alle dager har det blitt satt opp komfyrstikk på vaskerommet? Høres veldig merkelig ut, og jeg begynte plutselig å lure veldig på hvordan resten av det elektriske opplegget er hos deg. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vel vært lurere å få elektrikeren til å bytte ut stikkkontakten, enn å bytte støpselet til vaskemaskinen? 

Uansett tror jeg det er litt vel optimistisk å forvente 7000kr for en maskin som er 3+ år gammel. 

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det var vel slik stikkontakten var i 1975. Har hatt elektriker til å bytte, så da antar jeg det er etter reglene.

Skrevet

Nypris er 10.000 og maskinen er 3 år gammel, og du forventer 7000 for den? Er ting brukt, synker det til halve prisen med en gang nesten. Tror du er litt i overkant optimistisk på prisen du forventer å få. Jeg hadde betalt maks 5000, altså halv pris.

Jeg solgte vaskemaskin og tørketrommel til ny huseier da jeg og eksen solgte rekkehuset vårt. Men vi tok bare 2500 tilsammen for begge deler. Da var det greit for ny huseier, og vi slapp å dra med oss brukte hvitevarer.

Anonymkode: a2cf0...78e

• Liker 3
Skrevet

7000 kroner er vel småtteri i forhold til prisen på boligen? 

La den følge med leiligheten. 

Få vil være interessert i å betale ekstra for en vaskemaskin. Kjøper man ny får man den levert og montert. Og har garanti. 

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nypris er 10.000 og maskinen er 3 år gammel, og du forventer 7000 for den? Er ting brukt, synker det til halve prisen med en gang nesten. Tror du er litt i overkant optimistisk på prisen du forventer å få. Jeg hadde betalt maks 5000, altså halv pris.

Jeg solgte vaskemaskin og tørketrommel til ny huseier da jeg og eksen solgte rekkehuset vårt. Men vi tok bare 2500 tilsammen for begge deler. Da var det greit for ny huseier, og vi slapp å dra med oss brukte hvitevarer.

Anonymkode: a2cf0...78e

Men da bare venter jeg å ser hva som skjer da. Er kjøperne unge, med lite "medbrakt" antar jeg at de kan tenke seg å overta. Så får jeg se hva de er villig til å betale.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal snart i gang med salg av bolig, og vurderer om jeg skal prøve å få solgt vaskemaskinen sammen med boligen. Den var ny i 2015, og kostet da 10 000 kroner (Miele). Grunnen til at jeg vil prøve å få solgt den med boligen,er rett og slett at jeg flytter det meste selv, men vaskemaskinen klarer jeg ikke. Ergo går det med ca 1200 til flyttebyrå. I tillegg er det påmontert "gammelt" støpsel på den, så dette må jeg altså ha inn elektriker for å fikse. Antar det koster ca 2000,-. Jeg ser at jeg kan få en god vaskemaskin fra f eks Bosch til rundt kr 6000. Med levering er jeg da oppe i rundt kr 7000,-. Ergo går jeg omtrent i null hvis jeg klarer å få solgt den jeg har til f eks kr 7000,-. 

Så tanken er altså å få dette frem på en eller annen måte i prospektet, men interessenter må da forstå at den ikke "følger med", men må kjøpes utenom. Til f eks kr 7000,-. Fordelen for kjøper er at de får en god vaskemaskin i hus før innflytting, og trenger heller ikke å tenke på at støpselet blir feil. Fordelen for meg er at jeg slipper flyttebyrå og elektriker.

Hvis du skulle kjøpe, ville du syns dette var en grei ting ? Hvordan skal jeg formulere det slik at det blir forståelig ?

Megler er rette person til å rådgi og å anbefale her. 

Estimerte utgifter for flytting og elektiker er satt altfor lavt. Sksl du få flyttet en vaskemaskin må du også skru inn transportsikringsskruene. Selv med sikringsskruene så kan det lett oppstå skader på trommelen, opphenget eller elektronikken i en vaskemaskin, selv om den heter Miele, og da må du i tillegg ha reperatør på huset. 

En omtrentlig fire år gammel vaskemaskin nærmer seg utgangen av mulige reklamasjonskrav. Så å tro du får noe dærlig penger for den, selv om det er en Miele, er temmelig naivt. Hadde jeg hatt valget, så hadde jeg sagt jatakk, til en medfølgende vaskemaskin, men neitakk til å betale noe for en medfølgende vaskemaskin man i tillegg må betale for, når man tross alt betaler svært mye for boligen. Forstår du forskjellen? Jeg tenker småpenger i den store sammenhengen. 

Glem vaskemaskinen og konsentrer deg om å få mest mulig for boligen.

Anonymkode: bb944...c0d

• Liker 3
Skrevet

Skal du ha betalt for dassen også?

Anonymkode: 3fa4e...ff4

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det var vel slik stikkontakten var i 1975. Har hatt elektriker til å bytte, så da antar jeg det er etter reglene.

Jeg er født i 1965. Den eneste plassen i alle hus jeg har bodd i der jeg har sett denne typen støpsel er på komfyr. Jeg har aldri hørt om trefase kontakt på vaskemaskin.

Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for komfyrer, ikke alt mulig annet. Stikkontakter og støpsler fra 1975 er stort sett akkurat som i dag. 

• Liker 1
Skrevet

Som kjøper ville jeg i dette tilfellet bare lagt inn forbehold om at bud inkluderer vaskemaskin... Altså provoserer du frem at oppvaskmaskinen følger med bolig uten at du får betalt for det. 

Du har to valg - Finn.no, men du må nok regne med halv pris eller mindre. Eller få venner til å hjelpe deg å flytte maskinen. 

Anonymkode: 5a451...e02

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for komfyrer, ikke alt mulig annet. Stikkontakter og støpsler fra 1975 er stort sett akkurat som i dag. 

Kanskje dagens vaskerom var grovkjøkken i 1975, og det sto en komfyr der. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg er født i 1965. Den eneste plassen i alle hus jeg har bodd i der jeg har sett denne typen støpsel er på komfyr. Jeg har aldri hørt om trefase kontakt på vaskemaskin.

Da kan jeg opplyse om at vi hadde dette i mitt barndomshjem, der vaskemaskinen stod på kjøkkenet. 

Jeg har også sett dette for noen år diden i et vaskerom på et hotel i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg opplyse om at vi hadde dette i mitt barndomshjem, der vaskemaskinen stod på kjøkkenet. 

Jeg har også sett dette for noen år diden i et vaskerom på et hotel i Norge. 

Da var nok opplegget egentlig beregnet på en komfyr på kjøkkenet og på hotellet har det nok stått en industriell vaskemaskin tidligere. På industrielle maskiner var det vanlig med trefas.

Anonymkode: 40a63...9a4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...