AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #1 Skrevet 3. februar 2019 Hei, håper noen her noe kan hjelpe meg 💕 Jeg har en arbeidskontrakt på 10 prosent. Jeg trenger litt hjelp til å tolke hva som menes. Dette står i kontrakten: Den allminnelige arbeidstid er på 5 timer pr uke eksklusiv pauser. Lengden av pausene utgjør 0,5 timer pr dag og er ubetalt. Den normale arbeidstiden er for tiden på 4-10 timer mandag til lørdag (søndag). Fra kl. 10.00 til kl. 19.00 (18.00). Den daglige arbeidstiden og plassering på døgnet kan endres som følge av arbeidsgivere behov, herunder kan skrift og vaktordninger innføres. Partene er enige om at arbeidstiden skal gjennomsnittsberegnes, jf. arbeidsmiljøloven (paragraf 10-5 (1). Problemet her er at jeg er ansatt som medarbeider med 10 prosent stilling. I januar fikk jeg 4 timer i løpet av hele med, og i februar fikk jeg ingen vakter. Forklaringen hennes var at det har kuttet ned på åpningstiden med 1 time. Spørsmålet er da om jeg har krav på mine timer eller å få lønn for det, uansett om jeg jobber de timene eller ikke? jeg sa opp i slutten av januar og jobber ut februar, hvis det har noen betydning (burde ikke ha det for januar hvert fall). Anonymkode: 525ef...c75
Gjest Blondie65 Skrevet 3. februar 2019 #2 Skrevet 3. februar 2019 Du har selvsagt krav på 5 timer i gjennomsnittlig arbeidstid, slik det står i kontrakten.
Solsikke12 Skrevet 3. februar 2019 #3 Skrevet 3. februar 2019 @Blondie65 Takk for svar Er ikke så flink på dette, har prøvd å Google. Vet du hvem jeg kan kontakte?
Gjest Blondie65 Skrevet 3. februar 2019 #4 Skrevet 3. februar 2019 23 minutter siden, Solsikke12 skrev: @Blondie65 Takk for svar Er ikke så flink på dette, har prøvd å Google. Vet du hvem jeg kan kontakte? Arbeidsgiver! Hvis du er organisert, fagforeningen. Hvis ikke, arbeidstilsynet.
Gjest Lily_88 Skrevet 3. februar 2019 #5 Skrevet 3. februar 2019 Kontakt fagforening, handel og kontor. Anbefaler å organisere deg, de gir deg og hjelp hvis du spør. Inkl.advokat.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #6 Skrevet 3. februar 2019 Det er ikke noen vits i å kontakte arbeidstilsynet, du vil bare få et standardsvar tilbake. Anonymkode: b58b7...e1c
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #7 Skrevet 4. februar 2019 Du er fast ansatt, i 10 % stilling, altså skal du uansett få fast månedslønn for dette. Siden du har gjennomsnittsberegning av arb.tiden så må du jobbe inn timene en annen gang i fremtiden. Men NB! Du har krav på å få vite hele perioden det gjennomsnittsberegnes over, slik at du faktisk har mulighet til å se at det stemmer. Sjekk for øvrig tariffavtalen du tilhører, og vær organisert (Handel og Kontor?). Du er i utmerket posisjon til å få merarbeidstillegg, dette vil det sikkert stå noe om i tariffavtalen din. Er det ekrstravakter får du ikke tillegg ihvertfall, men når det er merarbeid får ihvertfall vi tillegget. Det kalles merarbeid istf overtid når du jobber redusert og får tildelt vakter utover de på forhånd avtalte, og timetallet blir under 100% stilling. Anonymkode: 56ce5...190
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #8 Skrevet 4. februar 2019 Tusen takk for svar alle sammen! Setter stor pris på det!! Anonymkode: 525ef...c75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå