Gå til innhold

skriker kanarifugler like høyt som undulater?

Pinnedyr

Anbefalte innlegg

eller er de roligere? kan de bli like tamme som undulater? om de skulle bite, biter de gjennom huden som en pappegøye kan? jeg vil skaffe meg kanarifugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor det?  Hvis det er fugler som sitter stille på en pinne i et bur og ser dekorative ut så finnes det mange typer kunstige å få kjøpt. Dyr/fugler som holdes i små bur er en uting uansett! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leo skrev:

Hvorfor det?  Hvis det er fugler som sitter stille på en pinne i et bur og ser dekorative ut så finnes det mange typer kunstige å få kjøpt. Dyr/fugler som holdes i små bur er en uting uansett! 

herreguuud…  de skal ikke være i bur hele dagene. buret er "hjemmet" og "fristedet" dems, hvor de får ro og mat og sove og føle seg trygge. de får jo fly rundt i stua iløoet av dagen, og får mat og vann og kjærlighet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

forresten, så er du dømmende og tar alle med fugler i bur under en kam, når du skriver dette. for et unødvendig svar. det var ikke det om fugl i små bur som var mine spørsmål i tråden. har du ikke noe svar å komme med, så pliiis ikke skriv noe.

Endret av Pinnedyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanarifugler skriker ikke som undulatene gjør, de synger. Kan vel komme et og annet skarpt pip fra de, men ikke den skarpe, høye skvatringen undulater kan finne på å komme med i blant.

Jeg vet ikke hvor tamme kanarifugler blir, men jeg TROR undulatene (som er en slags parakitter) blir tammere av natur, som papegøyer blir. Tror ikke kanariene blir like tamme.

http://www.zoo1.no/blogg/fugl/nyttige-tips-om-finkefugler

Anonymkode: 81716...8ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanarifugler skriker ikke som undulatene gjør, de synger. Kan vel komme et og annet skarpt pip fra de, men ikke den skarpe, høye skvatringen undulater kan finne på å komme med i blant.

Jeg vet ikke hvor tamme kanarifugler blir, men jeg TROR undulatene (som er en slags parakitter) blir tammere av natur, som papegøyer blir. Tror ikke kanariene blir like tamme.

http://www.zoo1.no/blogg/fugl/nyttige-tips-om-finkefugler

Anonymkode: 81716...8ea

ok. takk for info. jeg har nokk ikke plass til voile i den 20kvm2 stua mi. men til gjenngjeld så vil jeg la de være utav buret og la dem fly fritt i stua på ettermiddagene med persiennene i vinduene nedtrukkne så de ikke krasjer i vinduene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil ha en fugl som selskap så ville jeg gått for undulat av de to. Kanarifugler blir ikke "tamme" i den forstand at den er interessert i å sitte med deg og være i ditt selskap. De trenger andre kanarifugler å være sammen med, men de kan lære å tolerere deg. Mens en tam undulat søker deg ut og vil være med deg. To forskjellige verdener.

Men, om du går for kanari, så er det som regel hannfuglene som synger, jentene bare piper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Neidr skrev:

Hvis du vil ha en fugl som selskap så ville jeg gått for undulat av de to. Kanarifugler blir ikke "tamme" i den forstand at den er interessert i å sitte med deg og være i ditt selskap. De trenger andre kanarifugler å være sammen med, men de kan lære å tolerere deg. Mens en tam undulat søker deg ut og vil være med deg. To forskjellige verdener.

Men, om du går for kanari, så er det som regel hannfuglene som synger, jentene bare piper.

ok. er det andre fugller enn undulat og pappegøyer som kan bli tamme og venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pinnedyr said:

ok. er det andre fugller enn undulat og pappegøyer som kan bli tamme og venner?

Nymfeparakitter er kjent for å være som lim, men da må du også være villig til å gi den mye tid. Kommer veldig an på hva du ønsker i en fugl. Hva ser du etter? Hva har du mulighet til å gi med tanke på tid og plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Neidr skrev:

Nymfeparakitter er kjent for å være som lim, men da må du også være villig til å gi den mye tid. Kommer veldig an på hva du ønsker i en fugl. Hva ser du etter? Hva har du mulighet til å gi med tanke på tid og plass.

jeg er etter en som kan bli tamm og liker mennesker og som ikke er så bitete og sinte som jako pappegøene er. hviss en nymfeparakitt skulle finne på å bite, biter den gjennom huden da, som en papoegøye? jeg vil ha en fugl som ikke blir sint av håndtering, sån at jeg ikke blir mer redd den enn glad i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymfeparakitter kan bli veldig tamme, men det krever mye tid og innsats.  Jeg bruker å si at kan du ikke aktivt sosialisere fuglene dine i 3 timer daglig, har du ikke tid til nymfeparakitter.

Og de skriker!!! Høyt også ...

De behøver mye plass, og hyppig rengjøring.  Nymfeparakitter er av de fuglene som støver mest.

De kan bite, men det er som et klyp, ikke et bitt. 

Men har du tid og rom (og dårlig hørsel) er dette fantastiske familiemedlemmer.  

Anonymkode: 18f53...023

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nymfeparakitter kan bli veldig tamme, men det krever mye tid og innsats.  Jeg bruker å si at kan du ikke aktivt sosialisere fuglene dine i 3 timer daglig, har du ikke tid til nymfeparakitter.

De behøver mye plass, og hyppig rengjøring.  Nymfeparakitter er av de fuglene som støver mest.

ok. hva er de minst støyende fugler man kan få tamme? jeg er hjemme minst 17 timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pinnedyr said:

ok. hva er de minst støyende fugler man kan få tamme? jeg er hjemme minst 17 timer i døgnet.

Minst støyende er nok undulaten, den snakker nesten konstant, men det er lite skrik. Å bli blitt av en undulat gjør ikke vondt.

Men husk at ingen av disse kommer til deg 100% tam med mindre du finner noen som håndforer de fra de er født. De krever tid og innsats for å bli skikkelig tamme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta det helt med ro, naturen er så viselig innrettet at dette kommer av seg selv etter hvert. :nigo: 

Jeg tror knapt det finnes en mer skjærende, gjennomtrengende lyd enn en nymfeparakitt som skriker av full hals. Det måtte i så fall være den samme lyden filtrert gjennom en halvdårlig telefonlinje. :skratte: Da kan du bare glemme å fortsette samtalen før fuglen har skreket fra seg. Jeg anbefaler også å holde telefonen på en armlengdes avstand (minst) mens det står på. 

Men vakre og selskapelige, det er de. :) 

Anonymkode: 5a32d...c94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Neidr skrev:

Minst støyende er nok undulaten, den snakker nesten konstant, men det er lite skrik. Å bli blitt av en undulat gjør ikke vondt.

Men husk at ingen av disse kommer til deg 100% tam med mindre du finner noen som håndforer de fra de er født. De krever tid og innsats for å bli skikkelig tamme.

jeg hadde en infulat en gang og leverte den tilbake til oppdretteren etter ei uke, firdi den skrek i anfall av panisk flaksing sån helt uten videre og flakset som en gal i buret så den, mistet fjær av anfallene med den utrolig øredøvende skrikinga. jeg ble redd. den fikk mat og vann og jeg snakket til den og fikk den til å gå på fingen min etter flrste dag jeg hadde den. men så ble den rar og fikk skrikeanfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta det helt med ro, naturen er så viselig innrettet at dette kommer av seg selv etter hvert. :nigo: 

Jeg tror knapt det finnes en mer skjærende, gjennomtrengende lyd enn en nymfeparakitt som skriker av full hals. Det måtte i så fall være den samme lyden filtrert gjennom en halvdårlig telefonlinje. :skratte: Da kan du bare glemme å fortsette samtalen før fuglen har skreket fra seg. Jeg anbefaler også å holde telefonen på en armlengdes avstand (minst) mens det står på. 

Men vakre og selskapelige, det er de. :) 

Anonymkode: 5a32d...c94

Samme med dvergpapegøyer! Er helt utrulig hvor mye lyd en liten kropp kan lage, faktisk litt imponerende. Men det kommer liksom med fuglehold, så det blir man jo vandt med =D

34 minutter siden, Pinnedyr said:

jeg hadde en infulat en gang og leverte den tilbake til oppdretteren etter ei uke, firdi den skrek i anfall av panisk flaksing sån helt uten videre og flakset som en gal i buret så den, mistet fjær av anfallene med den utrolig øredøvende skrikinga. jeg ble redd. den fikk mat og vann og jeg snakket til den og fikk den til å gå på fingen min etter flrste dag jeg hadde den. men så ble den rar og fikk skrikeanfall.

De blir ikke "rar" uten grunn, som regel pga stress, understimulert, overstimulert, kan være mye forskjellig.
Har du vurdert noe annet enn en fugl om du ser etter noe som er kosete? De er ikke lettvinte dyr, de trenger mye for å være glade individer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De stilleste fuglene på generelt grunnlag er blåkinnet conure.  De kan skrike de også, spesielt hvis det er noe de misliker, som at du forlater rommet, men de krever utrolig mye for å være fornøyde fugler. 

Og de biter hardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Neidr skrev:

De er ikke lettvinte dyr, de trenger mye for å være glade individer.

Dette er veldig viktig!  Fugler behøver egentlig mer tid hjemme enn hund, for hunden kan du ta med deg, det kan du ikke med fugler.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Neidr skrev:

Samme med dvergpapegøyer! Er helt utrulig hvor mye lyd en liten kropp kan lage, faktisk litt imponerende. Men det kommer liksom med fuglehold, så det blir man jo vandt med =D

De blir ikke "rar" uten grunn, som regel pga stress, understimulert, overstimulert, kan være mye forskjellig.
Har du vurdert noe annet enn en fugl om du ser etter noe som er kosete? De er ikke lettvinte dyr, de trenger mye for å være glade individer.

ja. gnagere. hva er de mest kosete dyrene av hamstere marsvin og kaniner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Neidr skrev:

jo jeg ga den oppmerksomhet og den stod i stua mi der jeg var hele tiden, og jeg godsnakket med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...