AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #1 Skrevet 3. februar 2019 Er alene med barn og delvis ufør. Eier en bolig med EK på over 80% av prisantydning som ligger i Oslo. Den er bare en toroms og er for liten til meg og barnet mitt. Nå vil jeg flytte hjem til familien min, men pga ufør får jeg svært lite lån. Og boligene på stedet jeg vil flytte til koster nesten det samme som i Oslo. Jeg får knapt mer enn en toroms leilighet der heller. Jeg lurer derfor på om det vil være gunstigere for meg å beholde boligen i Oslo og leie den ut. For eksempel leie den ut for 12000, som gjør at jeg sitter igjen med 6000 i gevinst (som må skattes 25% av). Men leie av bolig på stedet jeg flytter til vil koste rundt 10-12000 der også, så det jeg leier ut for i Oslo vil på en måte bli spist opp der så vidt jeg skjønner? Noen som skjønner dette regnestykket bedre enn meg? Anonymkode: d138c...6b2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #2 Skrevet 3. februar 2019 Det høres ikke ut som du har råd til å flytte dit du ønsker å flytte.. Har du mulighet til å revurdere? Anonymkode: c3c0f...97b
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #3 Skrevet 3. februar 2019 jeg hadde vurdert følgende: - få en takst på leiligheten din. Mulig den har hatt en grei verdistigning siden du kjøpte den. - hvor gammelt er barnet ditt? om barnet mitt var lite hadde jeg kjøpt en sovesofa og sovet i stuen. kjenner flere som har gjort det. - er det mulig å gjør om det ene soverommet du har til to små soverom? Ungene jeg kjenner bruker nesten aldri soverommet sitt. Når de kommer hjem fra skolen er de er enten i stuen, ute med venner eller på fritidsaktiviteter. Lekser blir gjort på kjøkkenet. Så om soverommet er lite er det ingen krise. Det er først når ungen blir tenåring de har et stort behov for å ha en egen hule og trekke seg tilbake. Anonymkode: c96a0...9c6
Gjest Blondie65 Skrevet 3. februar 2019 #4 Skrevet 3. februar 2019 Jeg vet ikke helt hva du spør om. Men for meg er det åpenbart at du ikke har råd til å beholde leiligheten samtidig som du leier en annen bolig en annen plass. Spørsmålet er om du tenker for snevert både i forhold til der du bor nå og dit du ønsker å flytte til. Og da mener jeg at du har dømt boligen for liten og at drømmeboligene på nytt sted er for dyre. Hvis du selger boligen frigjør du kapital. Denne kapitalen kan brukes til å skaffe en hensiktsmessig bolig dit du skal flytte. Det er da bedre å eie en bolig der enn å leie?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå