AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #1 Skrevet 3. februar 2019 Tenker dere at de er smarte? At de bare er interessert i å tjene penger? Hva tenker dere? Anonymkode: 5583e...c70
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #2 Skrevet 3. februar 2019 At de interesserer seg for økonomi. De jeg kjenner som jobber innen finans er merkverdig like. De har en litt stiv klesstil (også på fritiden). Er ofte glad i å jogge, og virker opptatt av de nyeste apple produktene. Tørr humor, og ekstremt ryddige av seg. Godt mulig det er tilfeldig, eller har flere den erfaringen? 😂 Anonymkode: a67f6...8cb 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #3 Skrevet 3. februar 2019 Jeg tenker... at jge lurer på hva de egentlig holder på med på jobb. Jeg kan lite om den bransjen nemlig, men jeg skjønner jo at de er interesserte i økonomi. Anonymkode: efb0b...0ea
Gjest Dødningehode Skrevet 3. februar 2019 #4 Skrevet 3. februar 2019 Jeg tenker at de har dress på seg og har masse penger, masse flotte ting, men at det er litt vanskelig å føre en interessant samtale med dem, og at de er litt stressa. Jeg er fordomsfull.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #5 Skrevet 3. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenker dere at de er smarte? At de bare er interessert i å tjene penger? Hva tenker dere? Anonymkode: 5583e...c70 Vel, dette innlegget handler først og fremst om meglere og fondsforvaltere og ikke "investeringsbankarbeidere", men jeg tipper det er folkene i DNB Markets, Pareto, Swedbank, SEB, Clarkson, Arctic, Fearnley etc. du sikter til. De jobber absurd lange timer for en effektiv timelønn som ligger under 1,5 av det den jevne nordmann tjener, og så ser de arbeidet bli spist opp av toppskatt. De er langt oftere på jobb enn de er hjemme, og de har i realiteten veldig små sjanser til å dyrke et familieliv. De driver en selvtorturøvelse jeg ikke fatter hvordan noen holder ut med.På bedriftspresentasjon:Meg: "Hvor mange timer jobber du i løpet av en uke?"Han: "Blir fort 70-80" *circle-jerk starter rundt bordet* "Men det spiller jo ingen rolle hvis man bare digger det man holder på med." "Ja" "Mhm" *alle nikker*Meg: Jeg tror både ektefelle og barn kunne hatt en annen mening om det.Han: *kremter litt* Ja, men det blir ganske intenst i starten, men etter at man har bygd opp litt ansiennitet har man litt løsere rammer. Da kan man ofte gå hjem rundt 17:00 og spise middag... og så komme tilbake igjen samme kveld og jobbe videre. Av og til tror jeg de har blitt hjernevasket av den glamorøse livsstilen som finansgutta blir skildret med på amerikanske TV-serier. Forskjellen er at TV-figurene faktisk jobber i et land hvor de blir belønnet for den ekstreme arbeidsmengden, mens best-case i Norge er at du klarer å lure deg selv til å tro at du blir belønnet, eller lure andre til å tro at du blir belønnet. Anonymkode: 031c4...1b1 3
Puny Skrevet 3. februar 2019 #6 Skrevet 3. februar 2019 Tenker at de nok jobber veldig mye og hardt og at bare noen få av dem virkelig lykkes. Det er mange som hager den drømmen og de fleste vil aldri oppleve å tjene virkelig «mye» penger.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #7 Skrevet 3. februar 2019 Tja, det finnes jo flere nivåer av finans. På øverste hold har du jo folk som jobber innen Oppkjøpsfond / Private Equity, Hedgefond, Investeringsbanker, osv., gjerne på kjøpssiden. Skal du komme inn der, så må du ha ganske imponerende CV. Toppkarakterer fra gode skoler, relevante prestisjefylte jobber, osv. Finner folk med veldig ulike bakgrunner: Økonomer, Teknologer, Samfunnsvitere, Jurister, Historikere, you name it. Slike folk er som regel veldig drevne, og setter høye mål for alt de gjør - konkurransemennesker. Noen gjør det sikkert bare for pengene, mens andre gjør det fordi de liker arbeidet. Anonymkode: 3db07...ed9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #8 Skrevet 3. februar 2019 Må også nevnes at mange finansjobber, spesielt i starten av karrieren, har veldig lange arbeidsdager. Ikke uvanlig med 80-100 timer i uken. Anonymkode: 3db07...ed9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #9 Skrevet 3. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: At de interesserer seg for økonomi. De jeg kjenner som jobber innen finans er merkverdig like. De har en litt stiv klesstil (også på fritiden). Er ofte glad i å jogge, og virker opptatt av de nyeste apple produktene. Tørr humor, og ekstremt ryddige av seg. Godt mulig det er tilfeldig, eller har flere den erfaringen? 😂 Anonymkode: a67f6...8cb Passer absolutt ikke på meg........ Anonymkode: ed6ab...147
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #10 Skrevet 3. februar 2019 Plasserer finans i samme kategori som eiendomsmeglere...sleske folk. Nå er jo også finansverdenen den største pådriver for klimaforandringer samt utskvisingen av arbeiderklassen gjennom globalisme og outsourcing. Anonymkode: 3481c...e74 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #11 Skrevet 3. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker said: På bedriftspresentasjon:Meg: "Hvor mange timer jobber du i løpet av en uke?"Han: "Blir fort 70-80" *circle-jerk starter rundt bordet* "Men det spiller jo ingen rolle hvis man bare digger det man holder på med." "Ja" "Mhm" *alle nikker*Meg: Jeg tror både ektefelle og barn kunne hatt en annen mening om det.Han: *kremter litt* Ja, men det blir ganske intenst i starten, men etter at man har bygd opp litt ansiennitet har man litt løsere rammer. Da kan man ofte gå hjem rundt 17:00 og spise middag... og så komme tilbake igjen samme kveld og jobbe videre. Anonymkode: 031c4...1b1 En ting er at man må digge jobben. Men de jobbene som gir høy timeslønn er vel gjerne de hvor arbeidet er krevende. Hvor mange er det som kan fokusere 70 til 80 timer i uka over tid? De burde jo spørre studentene om de elsker å jobbe med studiene 70 til 80 timer i uka og føler at de får mye ut av hver eneste time. Så kan studentene reflektere litt over om slikt arbeid passer dem. Anonymkode: c0f0f...318
Gjest SVK Skrevet 3. februar 2019 #12 Skrevet 3. februar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: På bedriftspresentasjon:Meg: "Hvor mange timer jobber du i løpet av en uke?"Han: "Blir fort 70-80" *circle-jerk starter rundt bordet* "Men det spiller jo ingen rolle hvis man bare digger det man holder på med." "Ja" "Mhm" *alle nikker*Meg: Jeg tror både ektefelle og barn kunne hatt en annen mening om det.Han: *kremter litt* Ja, men det blir ganske intenst i starten, men etter at man har bygd opp litt ansiennitet har man litt løsere rammer. Da kan man ofte gå hjem rundt 17:00 og spise middag... og så komme tilbake igjen samme kveld og jobbe videre. Anonymkode: 031c4...1b1 Tror man går glipp av mange smarte mennesker når jobben ikke lar seg forene med et liv utenom jobben.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #13 Skrevet 3. februar 2019 17 minutter siden, SVK skrev: Tror man går glipp av mange smarte mennesker når jobben ikke lar seg forene med et liv utenom jobben. Firmaer som er avhengig av kvalifisert arbeidskraft i bransjer som teknologi, finans, juss osv. og der det er vanlig med 80-100 timers arbeidsuker sliter jo hvert fall tilsynelatende ikke med å finne kvalifisert arbeidskraft, det er faktisk en del som er villig til å ofre litt tidligere i livet for muligheten til å gjøre det bra senere (Hadde de slitt med å få tak i kvalifisert arbeidskraft, så måtte de ha gjort noe, men det gjør de ikke, mange av firmaene gjør det faktisk velger bra, og da har man ikke insentiv til å endre hverken arbeidsvilkår eller lønn). Og bra for dem, mener nå jeg. Lykkes man, så vil man ha mulighet til å pensjonere seg langt tidligere enn andre i stedet for å forbli lønnsslave livet ut. Anonymkode: 034bc...d83
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #14 Skrevet 3. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De burde jo spørre studentene om de elsker å jobbe med studiene 70 til 80 timer i uka og føler at de får mye ut av hver eneste time. Så kan studentene reflektere litt over om slikt arbeid passer dem. Anonymkode: c0f0f...318 Lol. Det er jo høyst frivillig å akseptere en jobb med slike "betingelser". Faktisk er det jo sånn at mange ville skjært av seg en arm for å kapre en slik jobb 😂. Anonymkode: c935f...a50
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #15 Skrevet 3. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, dette innlegget handler først og fremst om meglere og fondsforvaltere og ikke "investeringsbankarbeidere", men jeg tipper det er folkene i DNB Markets, Pareto, Swedbank, SEB, Clarkson, Arctic, Fearnley etc. du sikter til. De jobber absurd lange timer for en effektiv timelønn som ligger under 1,5 av det den jevne nordmann tjener, og så ser de arbeidet bli spist opp av toppskatt. De er langt oftere på jobb enn de er hjemme, og de har i realiteten veldig små sjanser til å dyrke et familieliv. De driver en selvtorturøvelse jeg ikke fatter hvordan noen holder ut med.På bedriftspresentasjon:Meg: "Hvor mange timer jobber du i løpet av en uke?"Han: "Blir fort 70-80" *circle-jerk starter rundt bordet* "Men det spiller jo ingen rolle hvis man bare digger det man holder på med." "Ja" "Mhm" *alle nikker*Meg: Jeg tror både ektefelle og barn kunne hatt en annen mening om det.Han: *kremter litt* Ja, men det blir ganske intenst i starten, men etter at man har bygd opp litt ansiennitet har man litt løsere rammer. Da kan man ofte gå hjem rundt 17:00 og spise middag... og så komme tilbake igjen samme kveld og jobbe videre. Av og til tror jeg de har blitt hjernevasket av den glamorøse livsstilen som finansgutta blir skildret med på amerikanske TV-serier. Forskjellen er at TV-figurene faktisk jobber i et land hvor de blir belønnet for den ekstreme arbeidsmengden, mens best-case i Norge er at du klarer å lure deg selv til å tro at du blir belønnet, eller lure andre til å tro at du blir belønnet. Anonymkode: 031c4...1b1 Det er ofte så enkelt som at noen har mer driv, vilje og ork til å jobbe mye mer enn andre, og det er jo heller ikke alle som nødvendigvis ønsker familie heller. Særlig unge, som akkurat har startet arbeidslivet kan ha mange år i gode men krevende jobber før et eventuelt familieliv blir aktuelt/ønskelig for dem, der man eventuelt kan bruke tiden på å bygge opp en karriere. Og lykkes man kan det hjelpe livet som forelder betraktelig. Rekker man f. eks. å bli partner i et firma, så kan man i større grad lene seg litt mer tilbake og tjene millioner i året, og når ennå litt mer tid har gått kan man pensjonere seg og leve på investeringer resten av livet. Anonymkode: 034bc...d83
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #16 Skrevet 3. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lol. Det er jo høyst frivillig å akseptere en jobb med slike "betingelser". Faktisk er det jo sånn at mange ville skjært av seg en arm for å kapre en slik jobb 😂. Anonymkode: c935f...a50 Det stemmer, og det er muligheten til å kunne gjøre det bra som frister mange. Jobber ikke selv med finans, men innen teknologi der det ikke er uvanlig med 80 timers uker. Har gjort det høvelig bra og har blitt litt eldre, så jobber ikke like mye lenger, men jeg ser jo at det på godt og vondt har vært nødvendig for å bygge en viss kompetanse. Nordmenn må ta innover seg at stadig flere konkurrerer globalt, og ikke nasjonalt. Da må man konkurrere med folk i land der det vanligste er å jobbe hele sin våkne tid 7 dager i uka, der man sover 5-6 timer om natta. Det er knalltøft, men det er på godt og vondt blitt nødvendig. Anonymkode: 034bc...d83
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #17 Skrevet 5. desember 2021 On 2/3/2019 at 1:51 PM, AnonymBruker said: På bedriftspresentasjon: Meg: "Hvor mange timer jobber du i løpet av en uke?" Han: "Blir fort 70-80" *circle-jerk starter rundt bordet* "Men det spiller jo ingen rolle hvis man bare digger det man holder på med." "Ja" "Mhm" *alle nikker* Meg: Jeg tror både ektefelle og barn kunne hatt en annen mening om det. Han: *kremter litt* Ja, men det blir ganske intenst i starten, men etter at man har bygd opp litt ansiennitet har man litt løsere rammer. Da kan man ofte gå hjem rundt 17:00 og spise middag... og så komme tilbake igjen samme kveld og jobbe videre. Anonymkode: 031c4...1b1 Mange av de som jobber 70-80 timer i uka gjør det kun i starten av karrieren før de får barn. Kan være greit å bygge opp kapital rett etter studiene. Så er det selvsagt også de som jobber 50+ timer i uka resten av livet. Barna deres blir vel oppdratt av au pair. Anonymkode: c0f0f...318
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #18 Skrevet 5. desember 2021 On 2/3/2019 at 3:50 PM, AnonymBruker said: Firmaer som er avhengig av kvalifisert arbeidskraft i bransjer som teknologi, finans, juss osv. og der det er vanlig med 80-100 timers arbeidsuker sliter jo hvert fall tilsynelatende ikke med å finne kvalifisert arbeidskraft, det er faktisk en del som er villig til å ofre litt tidligere i livet for muligheten til å gjøre det bra senere (Hadde de slitt med å få tak i kvalifisert arbeidskraft, så måtte de ha gjort noe, men det gjør de ikke, mange av firmaene gjør det faktisk velger bra, og da har man ikke insentiv til å endre hverken arbeidsvilkår eller lønn). Og bra for dem, mener nå jeg. Lykkes man, så vil man ha mulighet til å pensjonere seg langt tidligere enn andre i stedet for å forbli lønnsslave livet ut. Anonymkode: 034bc...d83 Tja, at mange vil ha jobbene betyr ikke at man ikke går glipp av mye kompetanse ved å kreve ekstreme arbeidsmengder. De fleste ønsker jo å bruke tid med barna sine. Og om man krever 80-100 timers arbeidsuker så går man jo glipp av alle de som har barn. Man går også glipp av de som kanskje jobbet i firmaet i 20-årene, men føler de må slutte når de får barn. Anonymkode: c0f0f...318
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #19 Skrevet 5. desember 2021 Hva er "finans"? Jeg jobber på et kundesenter liksom, men jobber fortsatt innen "finans" 🤷🏼 Anonymkode: f16cc...133
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå