AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #1 Skrevet 3. februar 2019 Jeg og mannen min har 3 barn under 10 år. Vi er på jobb på dagtid, og om ettermiddagene er det middag, lekser, kjøring til fotballtrening, korps, speider, klesvask, husvask, rydding, kvelds, legging, før vi lander i sofaen i ca 15 minutter før vi stuper slitne til køys. Dette er hver dag. Er det vi som må ta noen grep, eller har «alle» det slik? Jeg har inntrykk av at andre går på trening, besøker venner, ser på alle mulige slags programmet på TV og koser seg mer. Hilsen sliten husmor. Anonymkode: f3816...278 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #2 Skrevet 3. februar 2019 Må de kjøres overalt da? Anonymkode: b608b...350 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #3 Skrevet 3. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må de kjøres overalt da? Anonymkode: b608b...350 Eldstemann sykler, men de yngste er 5 og 6 og blir kjørt. Uansett kjøring eller ei (ikke det som tar mest tid) så kommer jeg ikke rundt med alle gjøremål. Holder på hele tiden likevel.. Anonymkode: f3816...278
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #4 Skrevet 3. februar 2019 Jeg tror man må bli flinkere til å «utnytte» de rundt seg. Samkjøre til trening med andre, kanskje kan de bli med noen hjem fra skolen og gjøre lekser der før de drar sammen til trening og andre aktiviteter. vi flyttet middag til kvelds, spør om skyss til trening så kan vi hente, tar med ekstra barn når vi kan så kan andre ta med våre barn. Men vi er heldige.. vi har også besteforeldre i nærheten som kan kjøre/passe iblant, samt barna kan være alene hjemme. Anonymkode: 3fecd...d76 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #5 Skrevet 3. februar 2019 Høres ut som dårlig planlegging og prioritering, men også som at det akkurat går, ihvertfall inntil videre, i trygg forvissning om at "alle har det sånn". Når det oppleves som et faktisk problem, vil dere se etter en løsning, og finne den. Anonymkode: d81ee...17c 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #6 Skrevet 3. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror man må bli flinkere til å «utnytte» de rundt seg. Samkjøre til trening med andre, kanskje kan de bli med noen hjem fra skolen og gjøre lekser der før de drar sammen til trening og andre aktiviteter. vi flyttet middag til kvelds, spør om skyss til trening så kan vi hente, tar med ekstra barn når vi kan så kan andre ta med våre barn. Men vi er heldige.. vi har også besteforeldre i nærheten som kan kjøre/passe iblant, samt barna kan være alene hjemme. Anonymkode: 3fecd...d76 Meg igjen.. i tillegg har vi satt stopp på Max to aktiviteter. Anonymkode: 3fecd...d76
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #7 Skrevet 3. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Meg igjen.. i tillegg har vi satt stopp på Max to aktiviteter. Anonymkode: 3fecd...d76 + vi har det egentlig aldri så rent og ryddig son jeg vil.. det flyter! Helgene blir ofte brukt på skippertakklesvask🙈 har visst ikke så god flyt som jeg trodde. Men det går.. Anonymkode: 3fecd...d76
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #8 Skrevet 3. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: + vi har det egentlig aldri så rent og ryddig son jeg vil.. det flyter! Helgene blir ofte brukt på skippertakklesvask🙈 har visst ikke så god flyt som jeg trodde. Men det går.. Anonymkode: 3fecd...d76 For å være ærlig synes jeg det er den konstante ryddingen som tar tid, ikke nødvendigvis kjøringen. Men vi er hjemme fra jobb 16.30, lager middag, spiser, rydder opp, og da er klokken 18.00. Prøver da å ha litt samvær med barna (når de ikke er på aktiviteter) før vi starter leggerutiner like etter 19.30. Når de er lagt er klokken ca 20.30 og da går resten av tiden til rydding. Må bare godta å ha det rotete da for at man skal ha tid til andre ting? 😕 Anonymkode: f3816...278 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #9 Skrevet 3. februar 2019 Senke forventningene! Man MÅ ikke vaske og rydde hver dag. Ha faste dager for hver sak, der dere fordeler arbeides mellom dere. Alle rydder sine egne rom og egne saker. For eksempel klesvask fredag og lørdag (kjøp tørketrommel om dere ikke har det), husvask søndag. Støvsuge noen dager i uka. Og max to aktiviteter?? Med tre barn blir det 6 aktiviteter! Jeg hadde sagt max 1, de er såpass små. Hva med lek med venner, leke hjemme med sine leksaker, være ute og leke? Anonymkode: 2e62f...488 12
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #10 Skrevet 3. februar 2019 Hos oss ble prioriteringen å ha nok rene klær, nok rent kjøkkenutstyr, og mat på bordet. Ellers fikk det flyte gjennom uka. Vi hadde to barn og stort sett bare 1 aktivitet hver (ihverfall så lenge det krevde kjøring av oss). Med krevende jobber ved siden av var det alt vi fikk til. Det betyr mer å ha en halvtime med noenlunde hyggelig samvær på hverdagene enn å ha strøkent hus. (Men det krevde litt omstilling i hjernen min for å godta det 😅) Anonymkode: 2a5da...fc7 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #11 Skrevet 3. februar 2019 Max en aktivitet! Anonymkode: 3d70f...9cf 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #12 Skrevet 3. februar 2019 Vi har det også litt sånn, prioriterer andre ting enn ryddig hus akkurat nå. For oss er det viktigere at barna gjør aktiviteter de liker, at vi gjør ting sammen som familie og at vi voksne får tatt oss en pust i bakken heller enn å ha det så ryddig og rent som jeg ønsker. Har inntrykk av at det er ganske vanlig i familier med barn på vår alder, og så går det over noen år senere når barna er større og mer selvhjulpne Anonymkode: e3182...e9b 1
Gjest ti10 Skrevet 3. februar 2019 #13 Skrevet 3. februar 2019 Hvem er det som roter sånn? Når de yngste er 5 og 6, er de gamle nok til å legge ting på plass der de hører hjemme/skal være. Jeg skjønner også at det ikke kan være prikkfritt i et hjem, og i hvert fall ikke med tre barn, men hvis du føler at den konstante ryddingen er det som er mest slitsomt, høres det ut som at det enten er du som stiller for høye krav eller noen i familien din som er veldig rotete av seg.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #14 Skrevet 3. februar 2019 Jeg kommer til å si max 1 aktivitet så lenge barn å går på SFO i alle fall, noe annet vil gi dem en alt for hektisk timeplan. Jeg har to barn, og oftest er vi alle hjemme før kl 16 så vi er heldige og er to hele ettermiddagen. Den ene tar barna lekser osv mens den andre rydder. Så vi er stort sett i mål med et under middels reint hus kl 19 30 hver kveld. Vi lager også oftest middagen ferdig/halvferdig kvelden før for å frigjøre tid på ettermiddagen. Jeg vasker klær bare på søndagene, så etter hvert som barna blir eldre planlegger jeg å få meg to vaskemaskiner. På den måten føler jeg ikke at jeg konstant vasker klær og foretrekker det slik. Anonymkode: 878de...bd1 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #15 Skrevet 3. februar 2019 Det er en grunn til at flertallet i dag velger å få 2 barn. Det er egentlig maks av hva man kan takle når begge foreldrene er i full jobb. Når jeg sier "takle", mener jeg selvsagt ikke at det er omsorgssvikt å ha flere enn to barn, men at man ikke klarer å holde det like ryddig og rent og lage alle middager fra bunnen lenger. Det er kaos med tre små barn. Du kan trøste deg med at det blir bedre og bedre i takt med at barna blir eldre og mer selvstendige. Anonymkode: 895e4...673 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #16 Skrevet 3. februar 2019 Har ungene plikter? Lær barna å brette klær og støvsuge. Ha som rutine å sette på klesvask så fort du kommer inn døra FØR du går i gang med middagen, så rekker du to maskiner hver kveld. ALLTID minst en vask hver dag. Begrens aktiviteter til én per barn. Samkjør med naboer, få ungene til å transportere seg selv eller velg én av dere som er dagens sjåfør. Den andre har ansvar for heimen. Prioriter hvilke rom som skal være ryddige til kvelden, f.eks stue og kjøkken (dvs fellesarealer dere oppholder dere mye i), og så får de andre flyte fram til helgevasken. Jeg tenker at enten velger man noen få rom hvor man kan ha det hyggelig og ryddig eller så senker man standarden over hele fjøla. Planlegg middager godt på forhånd eller bruk halvfabrikata (det er ikke giftig selv om mange her inne vil hevde det motsatte). Anonymkode: 9f63d...3b9 4
Gjest mimoe Skrevet 3. februar 2019 #17 Skrevet 3. februar 2019 Her har vi 5 barn fra 4 til 12 og et ganske prikkfritt hjem. Jeg har brukt tid på å finne et system som fungerer for alle på alles rom og i bod hvor alt av uteklær og treningstøy er. Alt har sin plass og alle legger sitt på plass MED EN GANG etter bruk. De små også må rydde opp leker før de tar frem nye leker. Slik ser det alltid ryddig ut. Jakker og sko settes på plass når de kommer inn og skolesekk henges på knagg under trappa. Matboks og drikkeflaske vaskes og settes på plass av ungene selv med en gang de kommer fra skolen. Jeg kommer hjem med de 2 små 14.45-15, da kommer de 3 andre fra skolen. Lager middag og avgårde på aktiviteter. 3 på kor og 1 på fotball mandag, 2 på karate og 1 på fotball tirsdag, 2 på fotball og 2 på røde kors onsdag og 1 på fotball og 2 på karate torsdag. Fredag tar jeg ukeshandel rett etter jobb og vi har sen middag (taco) kl 17. Ryddes inn etter mat med en gang vi har spist, finner frem klær og smører matpakker på kvelden. Går over alt av bord, kommoder, bad og kjøkken hver dag, samt støvsuger/vasker gulv annenhver dag. Setter på en vaskemaskin hver kveld, så i tørketrommelen. Da er det tørt til morgenen og jeg bretter og legger inn alt før unga står opp. Tar en skikkelig vask hver søndag. Så da ser det alltid rent og ryddig ut, og slipper stresse med å føle at ting ikke blir gjort.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. februar 2019 #18 Skrevet 3. februar 2019 Så små barn trenger ikke ha en masse aktiviteter. Ville satt en begrensning på én aktivitet hver til de er så gamle at de kan komme seg frem og tilbake selv. Foreldre i dag er blitt selvutslettende service-maskiner. Vi tror vi "må" være nærmest slaver for barna våre for å være gode foreldre. Det er ikke omsorgssvikt å nekte barna å gå på x antall fritidsaktiviteter, be dem om å hjelpe til med husarbeid og få dem til å gjøre lekser alene (selv om foreldrepolitiet på KG dessverre er god til å få oss til å tro noe annet).
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #19 Skrevet 3. februar 2019 6 timer siden, ti10 skrev: Hvem er det som roter sånn? Når de yngste er 5 og 6, er de gamle nok til å legge ting på plass der de hører hjemme/skal være. Jeg skjønner også at det ikke kan være prikkfritt i et hjem, og i hvert fall ikke med tre barn, men hvis du føler at den konstante ryddingen er det som er mest slitsomt, høres det ut som at det enten er du som stiller for høye krav eller noen i familien din som er veldig rotete av seg. Med 2 sønner og en far som legger ting fra seg akkurat der de slapp det, ble det ulevelig når jeg brukte all min energi på å mase og eller konstant plukke opp etter dem. Det ble mer husfred etter noen år da jeg aksepterte tingenes tilstand. Ikke verdt å bli skilt grunnet tre rotehuer! Anonymkode: 2a5da...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #20 Skrevet 3. februar 2019 1 time siden, mimoe skrev: Her har vi 5 barn fra 4 til 12 og et ganske prikkfritt hjem. Jeg har brukt tid på å finne et system som fungerer for alle på alles rom og i bod hvor alt av uteklær og treningstøy er. Alt har sin plass og alle legger sitt på plass MED EN GANG etter bruk. De små også må rydde opp leker før de tar frem nye leker. Slik ser det alltid ryddig ut. Jakker og sko settes på plass når de kommer inn og skolesekk henges på knagg under trappa. Matboks og drikkeflaske vaskes og settes på plass av ungene selv med en gang de kommer fra skolen. Jeg kommer hjem med de 2 små 14.45-15, da kommer de 3 andre fra skolen. Lager middag og avgårde på aktiviteter. 3 på kor og 1 på fotball mandag, 2 på karate og 1 på fotball tirsdag, 2 på fotball og 2 på røde kors onsdag og 1 på fotball og 2 på karate torsdag. Fredag tar jeg ukeshandel rett etter jobb og vi har sen middag (taco) kl 17. Ryddes inn etter mat med en gang vi har spist, finner frem klær og smører matpakker på kvelden. Går over alt av bord, kommoder, bad og kjøkken hver dag, samt støvsuger/vasker gulv annenhver dag. Setter på en vaskemaskin hver kveld, så i tørketrommelen. Da er det tørt til morgenen og jeg bretter og legger inn alt før unga står opp. Tar en skikkelig vask hver søndag. Så da ser det alltid rent og ryddig ut, og slipper stresse med å føle at ting ikke blir gjort. Er man hjemme før kl 15 rekker man selvsagt mer enn når begge voksne kommer hjem kl 17, eller først etter at aktiviteter med barna er ferdig. Anonymkode: 2a5da...fc7 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå