Mamma31 Skrevet 3. februar 2019 #1 Skrevet 3. februar 2019 Hei har hatt et fagansvar i et team i en periode, og jeg trodde ved forrige lønnsjustering at jeg ville øke noe mer mtp at prøve tiden var over (hadde snakket om dette ved kontrakt signering). Fikk ikke det jeg forventet, og lå nest høyest på årslønnn i mitt team. Rett før jul fikk jeg personalansvar for det teamet, og jeg mener jeg burde ha økt lønn som følge av dette. I gruppen er det mange med bra faglig kompetanse erfaring, men jeg har lengere erfaring og utdannelse og jeg har i 10 år hatt ansvar eller personalansvar. Noe ingen innad i gruppen har hatt. Jeg solgt meg nok litt billig inn, men jeg ble blant annet lovet bonus hvert år, som jeg nå da ikke får, selskapet har endret bonus reglene rett etter jeg startet. Da vi ikke har så mange andere goder, og jeg jobber mye og har attpåtil fått mer ansvar, føler jeg at det er naturlig å få økt lønn. Vår ledelse har sagt at de ikke gir noe lønnsendring av ansatte hvis man ikke får en vestentlig endring av stillingen og/eller hvis det ikke er årlig lønnsjustering. Jeg tenkte å ta en prat med min leder, om dette, men er ganske nervøs. Har en ganske bra faglig bakgrunn og ble senest sist uke headhuntet til en annen stilling. Jeg ønsker ikke å slutte der jeg jobber nå, men hvis ikke lønnen reflekterer min stilling og ansvar, og jeg ikke har den høyeste lønnen i teamet jeg leder, så vil jeg vurdere noe annet. Det høres kanskje rart ut, men jeg er litt frustrert nå. Tips?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #2 Skrevet 3. februar 2019 1 minutt siden, Mamma31 said: Hei har hatt et fagansvar i et team i en periode, og jeg trodde ved forrige lønnsjustering at jeg ville øke noe mer mtp at prøve tiden var over (hadde snakket om dette ved kontrakt signering). Fikk ikke det jeg forventet, og lå nest høyest på årslønnn i mitt team. Rett før jul fikk jeg personalansvar for det teamet, og jeg mener jeg burde ha økt lønn som følge av dette. I gruppen er det mange med bra faglig kompetanse erfaring, men jeg har lengere erfaring og utdannelse og jeg har i 10 år hatt ansvar eller personalansvar. Noe ingen innad i gruppen har hatt. Jeg solgt meg nok litt billig inn, men jeg ble blant annet lovet bonus hvert år, som jeg nå da ikke får, selskapet har endret bonus reglene rett etter jeg startet. Da vi ikke har så mange andere goder, og jeg jobber mye og har attpåtil fått mer ansvar, føler jeg at det er naturlig å få økt lønn. Vår ledelse har sagt at de ikke gir noe lønnsendring av ansatte hvis man ikke får en vestentlig endring av stillingen og/eller hvis det ikke er årlig lønnsjustering. Jeg tenkte å ta en prat med min leder, om dette, men er ganske nervøs. Har en ganske bra faglig bakgrunn og ble senest sist uke headhuntet til en annen stilling. Jeg ønsker ikke å slutte der jeg jobber nå, men hvis ikke lønnen reflekterer min stilling og ansvar, og jeg ikke har den høyeste lønnen i teamet jeg leder, så vil jeg vurdere noe annet. Det høres kanskje rart ut, men jeg er litt frustrert nå. Tips? Du burde ikke henge deg opp i at du må ha den høyeste lønnen bare fordi du leder teamet. Den med høyest lønn kan være vesentlig bedre enn deg i sin jobb og skape mer for bedriften enn det du gjør, selv om han ikke leder. Kan selvsagt hende du er best også, men bare sier at du ikke burde henge deg opp i det. Du burde heller si "jeg har fått et tilbud fra en annen jobb med bedre lønn...." Anonymkode: 49d73...924 4
VoodooChild Skrevet 3. februar 2019 #3 Skrevet 3. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde heller si "jeg har fått et tilbud fra en annen jobb med bedre lønn...." Anonymkode: 49d73...924 Det burde man bare si om man faktisk har fått tilbud et annet sted. Dårlig stil å lyge til arbeidsgiver. 3
Mamma31 Skrevet 3. februar 2019 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde ikke henge deg opp i at du må ha den høyeste lønnen bare fordi du leder teamet. Den med høyest lønn kan være vesentlig bedre enn deg i sin jobb og skape mer for bedriften enn det du gjør, selv om han ikke leder. Kan selvsagt hende du er best også, men bare sier at du ikke burde henge deg opp i det. Du burde heller si "jeg har fått et tilbud fra en annen jobb med bedre lønn...." Anonymkode: 49d73...924 Ts her det skjønner jeg, men vedkommende er god og jeg sier ikke at personen ikke fortjener lønnen, men da jeg ble lovet bonus og fikk mer ansvar, så føler jeg at dette burde medføre økt lønn. jeg er redd for å i bruke headhuntingen som en «trussel», som; hvis jeg ikke får den lønnen jeg føler er riktig går jeg til et sted som tilbyr meg den...
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #5 Skrevet 3. februar 2019 1 minutt siden, VoodooChild said: Det burde man bare si om man faktisk har fått tilbud et annet sted. Dårlig stil å lyge til arbeidsgiver. Nå sier hun jo at hun har fått et bedre tilbud et annet sted da.... ? 1 minutt siden, Mamma31 said: Ts her det skjønner jeg, men vedkommende er god og jeg sier ikke at personen ikke fortjener lønnen, men da jeg ble lovet bonus og fikk mer ansvar, så føler jeg at dette burde medføre økt lønn. jeg er redd for å i bruke headhuntingen som en «trussel», som; hvis jeg ikke får den lønnen jeg føler er riktig går jeg til et sted som tilbyr meg den... Det er ikke noen trussel. Bare si som det er at du har behov for det du kan få og det andre stedet tilbyr deg så og så mye. Du vil gjerne være i din nåverende jobb da du trives, men lønn er jo også en faktor så om ikke din nåværende arbevidsgiver har mulighet til å se litt på lønnen? Anonymkode: 49d73...924 2
VoodooChild Skrevet 3. februar 2019 #6 Skrevet 3. februar 2019 TS, har du fått et konkret tilbud om jobb et annet sted, altså en skriftlig jobbavtale der lønn står skrevet på? Da er det såklart helt innafor å vise dette til nåværende arb.giver.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #7 Skrevet 3. februar 2019 Du må legge begrunnelsen på de endringer i fag- og personalansvar som du har tatt på deg. Om du ble ansatt i en stilling uten personalansvar og nå har personalansvar (ikke på prosjektbasis, men som personalansvarlig leder som håndterer medarbeidersamtaler, permisjoner, problemer, sykemeldinger o.l.) så er det en veldig god grunn til endring i lønn. At en dyktig fagperson på din avdeling tjener mer enn deg er ikke en gyldig grunn. Anonymkode: 65d03...833
Mamma31 Skrevet 3. februar 2019 Forfatter #8 Skrevet 3. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må legge begrunnelsen på de endringer i fag- og personalansvar som du har tatt på deg. Om du ble ansatt i en stilling uten personalansvar og nå har personalansvar (ikke på prosjektbasis, men som personalansvarlig leder som håndterer medarbeidersamtaler, permisjoner, problemer, sykemeldinger o.l.) så er det en veldig god grunn til endring i lønn. At en dyktig fagperson på din avdeling tjener mer enn deg er ikke en gyldig grunn. Anonymkode: 65d03...833 Takk for tips - ja, er varig endring med personal ansvar. jeg har ikke fått noe skriftlig jobbtilbud, men ble ringt forrige uke ang en stilling, jeg takket nei til. Gruer meg sånn til samtalen, og jeg har allerede gjort noen positive endringer i teamet, som er bra. TS
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #9 Skrevet 3. februar 2019 37 minutter siden, Mamma31 skrev: Takk for tips - ja, er varig endring med personal ansvar. jeg har ikke fått noe skriftlig jobbtilbud, men ble ringt forrige uke ang en stilling, jeg takket nei til. Gruer meg sånn til samtalen, og jeg har allerede gjort noen positive endringer i teamet, som er bra. TS Hvorfor gruer du deg? Du ber om en lønnssamtale. Det kommer du jo til å ha med hver og en av dine medarbeidere også, så det er det jo ingen grunn til å grue seg til? Anonymkode: 65d03...833
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #10 Skrevet 3. februar 2019 Hvorfor skal alle være så sykt grådige hele tiden??? Sitter folk med 1,5 mill i lønn og gnåler om mer, mer, mer..... Anonymkode: 2dc2b...cdb 1
Mamma31 Skrevet 3. februar 2019 Forfatter #11 Skrevet 3. februar 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gruer du deg? Du ber om en lønnssamtale. Det kommer du jo til å ha med hver og en av dine medarbeidere også, så det er det jo ingen grunn til å grue seg til? Anonymkode: 65d03...833 Ts her jeg kjenner godt mitt team, men kjenner ikke min nye leder så godt - derfor jeg er nervøs...!
Mamma31 Skrevet 3. februar 2019 Forfatter #12 Skrevet 3. februar 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal alle være så sykt grådige hele tiden??? Sitter folk med 1,5 mill i lønn og gnåler om mer, mer, mer..... Anonymkode: 2dc2b...cdb Grådig? tjener LANGT unna 1,5 mill. Jeg ønsker bare rett lønn til riktig stilling og kompetanse. 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #13 Skrevet 3. februar 2019 Sjekk kriteriene for endring av lønn i din tariffavtale, evt kontkt din tillutvalgte for informasjon om kriterier/prosedyrer for lønnsendring. (ikke organisert? det var jo synd...) Anonymkode: c3094...023
Mamma31 Skrevet 3. februar 2019 Forfatter #14 Skrevet 3. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk kriteriene for endring av lønn i din tariffavtale, evt kontkt din tillutvalgte for informasjon om kriterier/prosedyrer for lønnsendring. (ikke organisert? det var jo synd...) Anonymkode: c3094...023 Ts her min lønn er ikke tariffbestemte og jeg kjenner godt til lønns prosedyrene (generell basis) på jobben.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #15 Skrevet 3. februar 2019 1 minutt siden, Mamma31 skrev: Ts her min lønn er ikke tariffbestemte og jeg kjenner godt til lønns prosedyrene (generell basis) på jobben. Siden du ber om råd på en nettforum, der folk uten peiling kan svare i hytt og pine, så virker det på meg som du trenger bistand. Det er (blant annet) her tillitsvalgte/fagorganisasjoner kommer til nytte, de har faktisk både peiling OG forhandlingsrett. Men for all del, lykke til med lønnsforhandlingene, det ser jo strålende ut så langt! Anonymkode: c3094...023
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #16 Skrevet 3. februar 2019 Hvorfor ikke bytte stilling dersom du blir tilbudt høyere lønn et annet sted? Litt for sent å være etterpåklok, men det du burde ha gjort var å be om et skriftlig tilbud fra den andre arbeidsgiveren, så tropper opp hos din leder og sagt at du «vurderer å takke ja med mindre nåværende arbeidsplass kan matche lønnen du ble tilbudt». Det vanlige er jo en ukes betenkningstid før du må bestemme deg for om du vil takke ja til en stilling, ergo hadde du hatt noen dager på deg til å få avklart om nåværende arbeidssted var villige til å øke lønna di. Dersom de ikke er det, og det uansett ikke er aktuelt å slutte så kunne du jo bare si at du etter en vurdering har bestemt deg for å fortsetter i nåværende jobb. Anonymkode: 27767...38a
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #17 Skrevet 3. februar 2019 Og en annen ting: Før du takket ja til å ha personalansvar for teamet ditt burde du jo sagt at du er interessert under forutsetning av at du ble kompensert for det økte ansvaret, og be om en lønnsavtale før du takket ja. Anonymkode: 27767...38a 1
Mamma31 Skrevet 3. februar 2019 Forfatter #18 Skrevet 3. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du ber om råd på en nettforum, der folk uten peiling kan svare i hytt og pine, så virker det på meg som du trenger bistand. Det er (blant annet) her tillitsvalgte/fagorganisasjoner kommer til nytte, de har faktisk både peiling OG forhandlingsrett. Men for all del, lykke til med lønnsforhandlingene, det ser jo strålende ut så langt! Anonymkode: c3094...023 Bare spør om råd om tankegangen min høres riktig ut - ikke hva jeg burde få i lønn eller hvor mye ekstra jeg kan kreve. Ts
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #19 Skrevet 3. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du ber om råd på en nettforum, der folk uten peiling kan svare i hytt og pine, så virker det på meg som du trenger bistand. Det er (blant annet) her tillitsvalgte/fagorganisasjoner kommer til nytte, de har faktisk både peiling OG forhandlingsrett. Men for all del, lykke til med lønnsforhandlingene, det ser jo strålende ut så langt! Anonymkode: c3094...023 Jeg jobber i det private, og det hjelper på ingen måte om folk tar med seg tillitsvalgt i lønnsforhandlinger. Det oppfattes igrunnen som veldig absurd og har ingen effekt annet enn negativt. Anonymkode: 8178a...eab
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #20 Skrevet 3. februar 2019 2 minutter siden, Mamma31 skrev: Bare spør om råd om tankegangen min høres riktig ut - ikke hva jeg burde få i lønn eller hvor mye ekstra jeg kan kreve. Ts Nettopp det ville en tilltsvalgt kunne hjulpet deg med. Det finnes nemlig ganske konkrete svar på spørsmålet ditt, men det avhenger av hva slags virksomhet du jobber i og hvilket avtaleverk den ligger under. Anonymkode: c3094...023
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå