Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min venninne vil flytte sammen. Hun er i nav, jeg er i jobb. Hun skal betale husleia som er på 7500 i måneden inkl alt. Dette er innenfor, og hun vil få det dekket. MEN.. Huseieren vil bare ha en på kontrakten. Nav har satt krav om at både jeg og min venninne må stå på kontrakten. Venninnen min har levert inn kontrakta til nav hvor hun står på, men ikke jeg. Der er jo hovedsummen 15000 som skal deles i to. Vi snakket med huseier, men han vil at bare én skal stå på kontrakta hans.

Hva gjør vi for at hun skal få sin del av husleia dekket? 

Anonymkode: d53ad...b5b

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min venninne vil flytte sammen. Hun er i nav, jeg er i jobb. Hun skal betale husleia som er på 7500 i måneden inkl alt. Dette er innenfor, og hun vil få det dekket. MEN.. Huseieren vil bare ha en på kontrakten. Nav har satt krav om at både jeg og min venninne må stå på kontrakten. Venninnen min har levert inn kontrakta til nav hvor hun står på, men ikke jeg. Der er jo hovedsummen 15000 som skal deles i to. Vi snakket med huseier, men han vil at bare én skal stå på kontrakta hans.

Er husleia 15000kr eller 7500kr?

Jeg spør fordi det er sinnsyk høy husleie.

Endret av O.G.
Skrevet
17 minutter siden, O.G. skrev:

Er husleia 15000kr eller 7500kr?

Jeg spør fordi det er sinnsyk høy husleie.

Den er 15000, men delt på to blir det 7500. Men det er ikke det jeg lurer på..

Skrevet

Skriv kontrakt dere i mellom? 

Anonymkode: 5c61d...d90

• Liker 1
Skrevet

Har han lov til å nekte begge en egen kontrakt egentlig når han har gitt tillatelse til at begge skal bo der? 

Anonymkode: a086a...671

• Liker 3
Skrevet

Å leie bolig til 15.000 er luksus når du går på nav, ja selv når denne deles på to. For 15.000 kan du leie treroms i Oslo sentrum og Oslo vest.

For det andre kan utleier bestemme det, dere kan evt. prøve å lage en kontrakt mellom deg og din venninne hvor du da blir leietaker hos henne og ikke utleier. Men utleier må akseptere at det bor mer enn en i boligen.

Anonymkode: 17d00...232

• Liker 7
Skrevet

Utleier aksepterer det, og orker ikke henge seg opp i det. Så han sier bare at det får vi ordne og finne ut av.

Skrevet

Jeg ville aldri godtatt at kun meg hadde stått som leier på kontrakten. Hva om dere skulle bli uenige, eller utleiet finner på noe tull (værst tenkelige senarioer), da er det den som står på leiekontrakten som må ordne opp, å står i værstefall med leie på 15000 mens den andre slipper unna, fordi den ikke står oppført. Hadde jeg aldri turd.

Og du er vell den som "vinner" ettersom nav krever at hun må stå på kontrakten ihvertfall. Så du kan jo bare stikke da. Lag en ordentlig kontrakt. 

Anonymkode: 3b8e3...8cc

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du gå med på en så dårlig avtale for deg selv? 

Når bare du står på kontrakten så er du ansvarlig for alle kostnader, din venninne kan fordufte og du sitter der ansvarlig for hele husleien. Eller enda verre din benninnen kan la være å betale. Juridisk er du ansvarlig for alt, en slik avtale må du ALDRI finne på å inngå, enten den andre er på Nav eller er mangemillionær. 

Finn deg en annen utleier. Og finn deg noe langt billigere, å forvente at Nav skal dekke en så høy husleie er på grensen til frekt. 

Anonymkode: a70a0...b15

• Liker 2
Skrevet

Her var det mange som ikke skjønte problemstillingen...

Jeg aner ikke, TS. Huseier nekter å ha to på kontrakten, NAV nekter å dekke hennes del med mindre det fremkommer av kontrakten at dere begge leier der. 

Kan du stå på kontrakten og ha en separat kontrakt dere imellom der det fremkommer at du fremleier mot henne for halve summen? Eller omvendt? 

Anonymkode: 23fed...8d0

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange som ikke skjønte problemstillingen...

Jeg aner ikke, TS. Huseier nekter å ha to på kontrakten, NAV nekter å dekke hennes del med mindre det fremkommer av kontrakten at dere begge leier der. 

Kan du stå på kontrakten og ha en separat kontrakt dere imellom der det fremkommer at du fremleier mot henne for halve summen? Eller omvendt? 

Anonymkode: 23fed...8d0

Her forstår du selv ikke grunnleggende kontraktsrett. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Her forstår du selv ikke grunnleggende kontraktsrett. 

Godt du gjør det da, men det hjelper ikke noen andre her så lenge du svarer sånn.

Anonymkode: 15de4...76c

• Liker 2
Skrevet

Så lenge dere skal leie sammen og begge betaler huseier 7500,- pr. mnd fra egen konto så skal begges navn stå på leiekontrakten da dere BEGGE leier bolig av vedkommende. At han hardnakket ønsker kun ett navn på kontrakten uten å gi en god begrunnelse ville gjort meg også særdeles mistenksom.  

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er lett å forstå at han bare vil ha en person å forholde seg til. Det har vært flere tråder her om to som har leiet sammen og det blir bråk om hvem som skal betale hva når en vil flytte og den andre ikke.

Anonymkode: 15de4...76c

• Liker 1
Skrevet

Her forstår jeg utleier godt, da det blir utleiers problem dersom en vil flytte ut. Kontrakten han da har med den som blir boende er bare på halve utleiesummen, og det er ikke bare-bare å få inn en fremmed som vil leie den andre halvdelen av leiligheten, ei heller er det lett å få kastet ut den som blir boende for kun halve leiesummen. 

Hvordan dere skal gjøre det i forhold til NAV må dere spørre NAV om. 

Anonymkode: 83efe...db5

• Liker 1
Skrevet

NAV betaler naturligvis ikke dette. Er vel bare enda en tråd som skal prøve å gi inntrykk av at det er så greit å få alt dekket av NAV.

Anonymkode: ffecd...303

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV betaler naturligvis ikke dette. Er vel bare enda en tråd som skal prøve å gi inntrykk av at det er så greit å få alt dekket av NAV.

Anonymkode: ffecd...303

Jeg kan heller bare ikke tro dette altså. At NAV skulle dekke en husleie på hele 15.000 kr for to personer. Det kan virkelig ikke være mulig.
Hele familier må jo flytte ut av hus og leilighet som er lavere enn 15, 000 kr.

Og her skal altså NAV dekke husleie som er høyere enn en ufør på minstepensjon får utbetalt i måneden. Som skal dekke husleie, strøm, og mat osv- Det kan ikke være sant.

Anonymkode: a4a4a...895

• Liker 1
Gjest SeptemberRose
Skrevet

Jeg tror det kun er sosialen som dekker husleie og regninger. Så hvis hun går på en stønad, så dekker dem nok ikke husleie. Men hun kan jo søke på bostøtte. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan heller bare ikke tro dette altså. At NAV skulle dekke en husleie på hele 15.000 kr for to personer. Det kan virkelig ikke være mulig.
Hele familier må jo flytte ut av hus og leilighet som er lavere enn 15, 000 kr.

Og her skal altså NAV dekke husleie som er høyere enn en ufør på minstepensjon får utbetalt i måneden. Som skal dekke husleie, strøm, og mat osv- Det kan ikke være sant.

Anonymkode: a4a4a...895

Nav skal selvsagt bare dekke venninnen sin del som ikke har jobb. Ts har jobb selv

Anonymkode: 453c8...5ee

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...