Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger (aap)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor mye en får utbetalt om en går på arbeidsavklaringspenger? Om du går på eller kjenner noen som får det? Gjerne skriv hvor mangen år du klarte deg i arbeidslivet eller om du aldri var i arbeidslivet:)

Dette er ikke ment som noe negativt, jeg bare lurer :)

Anonymkode: 476ec...217

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hvor mye du tjener. AAP er 66% av lønna du har, så alle vil få ulikt.

• Liker 1
Skrevet

66% Av inntekten din i fjor eller gjennomsnittet av de 3 siste år. Dog begrenset opp til 6G som er 580.000 Tjente du over det teller det ikke.

Anonymkode: 69bb0...f96

Skrevet

Jeg gikk vel ned 7000 utbetalt pr mnd fra da jeg hadde lønn... hardt å være syk..

Anonymkode: fa544...77c

Skrevet

Minstesats er 745,- per dag. 27,- per barn per dag i tillegg. Månedssats er dagsats x 21,67. 

Anonymkode: 393f6...05f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk vel ned 7000 utbetalt pr mnd fra da jeg hadde lønn... hardt å være syk..

Anonymkode: fa544...77c

Ikke i Norge nei, er glad vi får penger når vi ikke kan jobbe for dem :) 

Blir du ufør går du ned mer.

Anonymkode: cb28e...84a

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i Norge nei, er glad vi får penger når vi ikke kan jobbe for dem :) 

Blir du ufør går du ned mer.

Det er ikke sikkert. Det er ulike beregninger på disse ytelsene. 

Skrevet

Man får 66% fra det man hadde året før man ble syk. Så om du ble sykemeldt fra  desember 2017, er det gjennomsnittslønna fra 2016, 2015 og 2014 (omregnet til dagens verdi) som gjelder. 

Jeg har en dagsats på 1403 kr. 

Anonymkode: c9b6f...393

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får 66% fra det man hadde året før man ble syk. Så om du ble sykemeldt fra  desember 2017, er det gjennomsnittslønna fra 2016, 2015 og 2014 (omregnet til dagens verdi) som gjelder. 

Jeg har en dagsats på 1403 kr. 

Det er det samme på uføre, så jeg skjønner da ikke hvorfor jeg får mindre i uføre??

Skrevet

«AAP blir fastsatt på grunnlag av din pensjonsgivende inntekt i kalenderåret før arbeidsevnen din ble redusert med minst 50 prosent. For de aller fleste vil dette være kalenderåret før du ble sykmeldt.

Hvis gjennomsnittet av inntekten de tre siste årene gir et høyere grunnlag for å beregne ytelsen, vil NAV bruke disse tallene. Dette kalles beregningsgrunnlaget.»

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er det samme på uføre, så jeg skjønner da ikke hvorfor jeg får mindre i uføre??

Ufør blir beregnet av de 3 beste av de 5 siste før man ble arbeidsufør. Aap beregnes som over. Ikke lik beregning. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ufør blir beregnet av de 3 beste av de 5 siste før man ble arbeidsufør. Aap beregnes som over. Ikke lik beregning. 

Aha takk, da skjønner jeg det. Da ble vel AAP kun regnet etter det siste året hvor inntekten var høyest.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På uføre regnes det de 5 årene før du ble syk som grunnlag. Ikke de 3 siste.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aha takk, da skjønner jeg det. Da ble vel AAP kun regnet etter det siste året hvor inntekten var høyest.

Nei, siste året før sykemelding eller et snitt av de 3 siste om det gir høyere uttelling. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På uføre regnes det de 5 årene før du ble syk som grunnlag. Ikke de 3 siste.

De 3 beste av de 5 siste ja :) 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstesats er 745,- per dag. 27,- per barn per dag i tillegg. Månedssats er dagsats x 21,67. 

Var noe slikt jeg var lity ute etter ja, takk for detaljert svar. Er drt slik at det skal skattes av denne summen også? Er ikke så god på dette her og har lite peiling🙈

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var noe slikt jeg var lity ute etter ja, takk for detaljert svar. Er drt slik at det skal skattes av denne summen også? Er ikke så god på dette her og har lite peiling🙈

Ja, 745,- er brutto. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...