AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #1 Skrevet 3. februar 2019 Kjenner jeg blir passe frustrert over boligprisene. Lurer veldig på hvem som egentlig presser prisene, megler eller kjøper....? I vårt nabolag er det nå lagt ut for salg en bolig som ble solgt for ca 3,5mill for 5 år siden, nå er den lagt ut til ca 5mill !!! Og utfra hva jeg kan lese meg til er det ikke gjort noen verdens ting der på disse årene. Er det mulig?!?!?! 1,5mill opp på 5 år!!! Og nei dette er langt fra Aker brygge og Oslo. Anonymkode: 6ed47...18f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #2 Skrevet 3. februar 2019 Det kan være mange årsaker til dette, men jeg kan tenke meg at mye handler om den økonomiske utviklingen på stedet der du bor, tilgang på areal og ikke minst hvilken holdning kommunene har for å legge til rette for utvikling av nye boligområder. Jeg bor på Sørlandet som ble både gikk gjennom en voldsom boom i oljebransjen etter finanskrisen og en gedigen nedtur etter at oljeprisen sank. Likevel har prisen stått tilnærmet stille siden 2010, kanskje steget med litt mindre enn gjennomsnittlig lønnsvekst. Cluet er at kommunene i sørlandsbyene har vært flinke til å regulere nye boligområder og entreprenørene er ivrige etter å bygge. Dette har medført at man vet at det alltid kommer noe nytt på markedet og at det alltid vil være mulig å finne noe å kjøpe. Da er det ingen boligkjøpere som stresser og boligselgerene kan ikke forvente at de rennes ned av kjøpere og boligene prises derfor fornuftig med tanke på alder på bolig sammenlignet med nytt. Dette har medført et boligmarked der «alle» har råd til bolig i byene og det er minimalt med spekulasjon. Folk kjøper den boligen de trenger for å bo der. Ulempen er nok for de som kjøper nytt og av ulike grunner må selge (skilsmisse el l). Om det da er kommet et nytt utviklingsområde som blir mer populært risikerer man da rett og slett å tape noen hundre tusen fordi mange heller vil kjøpe nytt enn brukt. Mange av de plassene som har hatt et voldsomt oppsving (Mange byer i Nord-Norge) har jeg hatt inntrykk av at har gått oppsvingen fordi arbeidsmarked vokser fortere enn tilgangen på boliger. Når oljebransjen inntok nord-Norge steg lønningene, det ble befolkningsvekst og byutviklingen hang ikke med, og det ble derfor mangel på boliger. I Stavanger-området som er et område der det er svært trangt steg jo prisene noe hinsides i oljeboomen etter finanskrisen. Det var veldig stor tilflytning og for lite tilgjengelige boliger, når dette skjer kommer også spekulantene og driver prisene opp ytterligere. Når oljeprisen sank mistet mange jobbene, bedriftene sluttet å overby hverandre om å leie leiligheter til sine innleide ansatte og da sank boligprisene. Der er prisene nå mye lavere enn i 2013. Så konklusjonen er at hvert sted har sin egen dynamikk basert på arbeidsmarked, pengetilgang og boligpolitikk. Jeg ser på det som noe av det viktigste for å ha er sunt boligmarked å holde spekulantene borte, da tror jeg mye er gjort, og så må folk og politikere skjønne at boliger er noe som koster og ikke skal være en ekstra pengemaskin som skal vare inn i evigheten. Look to Sørlandet! Anonymkode: ab38b...055 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #3 Skrevet 3. februar 2019 Folk flest vet ikke hva en bolig er verdt. Det en megler kommer opp med av prisantydning er det folk flest legger av verdi i en bolig. Alle boliger jeg har solgt er gjort med den strategien. Man finner på en pris som er langt høyere enn prisen man tror man får. Så gir man kjøper en pris under prisantydning, noe som får kjøper til å tro han har gjort et kupp. En megler kan i koke opp en prisantdydning på en to-roms på Grunerløkka på 367 millioner kroner. Når folk så legger inn bud på 98 millioner og får tilslaget, tror de at de har gjort et kupp. Et kupp de forventer å cashe inn på når de selv skal selge. Og sånn fortsetteser karusellen, helt uavhengig av boligens fysiske egenskaper. Boligpriser er 100% psykologi, akkurat som kunst. I Norge er boligpsyokolgien helt ute av kontroll, derfor er det mer boliginvestering enn aksjeinvestering. Jeg eier selv ikke en eneste aksje, og har aldri gjort det. For hvorfor i alle dager skulle jeg det når avkasntingen i boligmarkedet er 10 ganger høyere. Anonymkode: 5f526...34b 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk flest vet ikke hva en bolig er verdt. Det en megler kommer opp med av prisantydning er det folk flest legger av verdi i en bolig. Alle boliger jeg har solgt er gjort med den strategien. Man finner på en pris som er langt høyere enn prisen man tror man får. Så gir man kjøper en pris under prisantydning, noe som får kjøper til å tro han har gjort et kupp. En megler kan i koke opp en prisantdydning på en to-roms på Grunerløkka på 367 millioner kroner. Når folk så legger inn bud på 98 millioner og får tilslaget, tror de at de har gjort et kupp. Et kupp de forventer å cashe inn på når de selv skal selge. Og sånn fortsetteser karusellen, helt uavhengig av boligens fysiske egenskaper. Boligpriser er 100% psykologi, akkurat som kunst. I Norge er boligpsyokolgien helt ute av kontroll, derfor er det mer boliginvestering enn aksjeinvestering. Jeg eier selv ikke en eneste aksje, og har aldri gjort det. For hvorfor i alle dager skulle jeg det når avkasntingen i boligmarkedet er 10 ganger høyere. Anonymkode: 5f526...34b Hææ?? Dette er jo bare tull. Megler spekulerer ofte med lavere pris slik at det koer flere interesserte som har råd til den type bolig til den prisen. Så presses prisene opp ved en budrunde i stedet. Det er ekstremt lite som blir solgt under prisantydningen. Anonymkode: c3924...a6d 3
Maude Skrevet 4. februar 2019 #5 Skrevet 4. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hææ?? Dette er jo bare tull. Megler spekulerer ofte med lavere pris slik at det koer flere interesserte som har råd til den type bolig til den prisen. Så presses prisene opp ved en budrunde i stedet. Det er ekstremt lite som blir solgt under prisantydningen. Anonymkode: c3924...a6d Jeg har opplevd det motsatte. Har fått boligen vurdert av både en ordentlig takstmann og av eiendomsnegler. Megleren mente boligen var verdt en million mer enn takstmannen. Det vil si at kjøper da vil betale minst en million mer enn hva boligen et teknisk verdt fordi megler har funnet på nettopp den prisen. Helt vilt! Jeg skal aldri kjøpe en bolig som kun har verdivurdering av eiendomsmegler.
Grandidosa83 Skrevet 4. februar 2019 #6 Skrevet 4. februar 2019 På 3.2.2019 den 5.50, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg blir passe frustrert over boligprisene. Lurer veldig på hvem som egentlig presser prisene, megler eller kjøper....? I vårt nabolag er det nå lagt ut for salg en bolig som ble solgt for ca 3,5mill for 5 år siden, nå er den lagt ut til ca 5mill !!! Og utfra hva jeg kan lese meg til er det ikke gjort noen verdens ting der på disse årene. Er det mulig?!?!?! 1,5mill opp på 5 år!!! Og nei dette er langt fra Aker brygge og Oslo. Anonymkode: 6ed47...18f Beliggenhet er stikkordet. Legger man til befolkningsøkning på over 1 million de siste tiårene hvorav mange ender opp med å skape enda mer press på sentrale områder, så er det nok en god start på en konklusjon. Kostnadsnivået i Norge må også tas med i vurderingen. Typisk er byggekostnadene for en bolig ca 20-25 000 kvadraten(etter standard). Deretter Må man legge til tometekostnad, kostnader ved byggesøknad, finanskostnader (byggelån), opparbeidelse av tomt, tilkoblingsavgift vann/kloakk/strøm, planering/grunnarbeider osv.. med andre ord vil det være vanskelig å bygge en 100-120 kvm kåk for mindre enn 2,5-3 millioner. Så legg til at folk gjerne vil ha større enn dette og ønsker god/dyr beliggenhet og plutselig koster det fort 5 millioner å bygge seg en enebolig på et Ok sted. Da vil selvfølgelig også bruktmarkedet følge dette prisnivået. Videre handler jo bosted om følelser. Altså kommer økonomi i andre rekke. Typisk ville nok de færreste bo i et hull i bakken bare fordi det var 100kvm og hadde innlagt vann.. Enkelte adresser har mer status enn andre, reisetid til jobb, demografisk sammensetning betyr mye for mange osv.
Grandidosa83 Skrevet 4. februar 2019 #7 Skrevet 4. februar 2019 4 minutter siden, Maude skrev: Jeg har opplevd det motsatte. Har fått boligen vurdert av både en ordentlig takstmann og av eiendomsnegler. Megleren mente boligen var verdt en million mer enn takstmannen. Det vil si at kjøper da vil betale minst en million mer enn hva boligen et teknisk verdt fordi megler har funnet på nettopp den prisen. Helt vilt! Jeg skal aldri kjøpe en bolig som kun har verdivurdering av eiendomsmegler. Det du må forstå er jo at en bolig er verdt det noen vil betale for den. En megler og/eller takstmann vurderer jo, ut i fra sitt ståsted, hva en bolig kan bli solgt for. Nå er jo ikke takstmann en beskyttet tittel enda, men gitt man legger til grunn at de holder et visst nivå (og de samme gjelder megleren) kan det sammenlignes med en teoretiker og en praktiker. Takstmannen selger jo ingenting, mens megleren bygger ingenting. Ergo er utgangspunktet totalt forskjellig. Å vektlegge takstmann i forhold til markedsverdisetting så mye som mange gjør er etter min oppfatning irrasjonelt. På samme måte som det er irrasjonelt å høre på en megler om byggteknisk standard er god. Kjøperne av eiendom er jo ikke dumme. Finn er jo en markedskanal som de fleste kjenner godt til. Her får man en god oversikt over lignende eiendommer for salg, salgspris på solgte boliger i nærområdet, gjennomsnittlig kvadratpris osv i tillegg til lokalkunnskap de måtte ha selv. Så settes prisen for høyt kommer stort sett ikke en kjeft, settes den for lavt blir det folkefest mens en korrekt satt pris vil som regel gi best salgspris for selger.
Maude Skrevet 4. februar 2019 #8 Skrevet 4. februar 2019 4 hours ago, Grandidosa83 said: Det du må forstå er jo at en bolig er verdt det noen vil betale for den. En megler og/eller takstmann vurderer jo, ut i fra sitt ståsted, hva en bolig kan bli solgt for. Nå er jo ikke takstmann en beskyttet tittel enda, men gitt man legger til grunn at de holder et visst nivå (og de samme gjelder megleren) kan det sammenlignes med en teoretiker og en praktiker. Takstmannen selger jo ingenting, mens megleren bygger ingenting. Ergo er utgangspunktet totalt forskjellig. Å vektlegge takstmann i forhold til markedsverdisetting så mye som mange gjør er etter min oppfatning irrasjonelt. På samme måte som det er irrasjonelt å høre på en megler om byggteknisk standard er god. Kjøperne av eiendom er jo ikke dumme. Finn er jo en markedskanal som de fleste kjenner godt til. Her får man en god oversikt over lignende eiendommer for salg, salgspris på solgte boliger i nærområdet, gjennomsnittlig kvadratpris osv i tillegg til lokalkunnskap de måtte ha selv. Så settes prisen for høyt kommer stort sett ikke en kjeft, settes den for lavt blir det folkefest mens en korrekt satt pris vil som regel gi best salgspris for selger. Det forstår jeg godt. Men jeg har også vært med megler som skal gi prisantydning flere ganger og de har jo aldri undersøkt noen ting. Kun en kjapp gjennomgang før de setter en pris. Det spiller ingen rolle at huset ligger i et attraktivt område om veggene er fulle av fukt, for å sette det litt på spissen.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #9 Skrevet 4. februar 2019 Helt grunnleggende er det tilbud og etterspørsel som er den viktigste faktoren som påvirker boligprisene. Etterspørselen styres av tilflytting (behov for en bolig), attraktivitet (altså beliggenhet, standard og slik) og av ønsker om å gjøre fortjeneste (spekulasjon). Er disse tilstede så er neste regulator tilgjengeligheten på midler (penger). Anonymkode: 926c1...454
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #10 Skrevet 4. februar 2019 4 timer siden, Grandidosa83 skrev: Det du må forstå er jo at en bolig er verdt det noen vil betale for den Det noen vil betale for en bolig er det megler forteller at boligen er verdt. Høna eller egget Anonymkode: 0ee9f...ed5 1
Grandidosa83 Skrevet 4. februar 2019 #11 Skrevet 4. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det noen vil betale for en bolig er det megler forteller at boligen er verdt. Høna eller egget Anonymkode: 0ee9f...ed5 Det vil jo gjelde alle varer solgt alle steder. Når en butikk prissetter en vare gjør man det fordi man antar markedet er villig til å betale det. Gjør ikke markedet det må man justere prisen. Samme gjelder boliger. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #12 Skrevet 4. februar 2019 59 minutter siden, Grandidosa83 skrev: Det vil jo gjelde alle varer solgt alle steder. Når en butikk prissetter en vare gjør man det fordi man antar markedet er villig til å betale det. Gjør ikke markedet det må man justere prisen. Samme gjelder boliger. Boliger er ikke som støvsugere. Prissetting på bolig har mer til felles med prissetting på medisiner. Selger setter en hvilken som helst pris, kjøper punger ut uansett. Anonymkode: 5f526...34b 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #13 Skrevet 4. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Boliger er ikke som støvsugere. Prissetting på bolig har mer til felles med prissetting på medisiner. Selger setter en hvilken som helst pris, kjøper punger ut uansett. Anonymkode: 5f526...34b Tull og tøys. Hvorfor prises ikke leiligheter i Oslo til 100 mill stykket i så fall? Anonymkode: 82c34...e06 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #14 Skrevet 6. februar 2019 On 2/3/2019 at 7:45 AM, AnonymBruker said: Folk flest vet ikke hva en bolig er verdt. Det en megler kommer opp med av prisantydning er det folk flest legger av verdi i en bolig. Alle boliger jeg har solgt er gjort med den strategien. Man finner på en pris som er langt høyere enn prisen man tror man får. Så gir man kjøper en pris under prisantydning, noe som får kjøper til å tro han har gjort et kupp. En megler kan i koke opp en prisantdydning på en to-roms på Grunerløkka på 367 millioner kroner. Når folk så legger inn bud på 98 millioner og får tilslaget, tror de at de har gjort et kupp. Et kupp de forventer å cashe inn på når de selv skal selge. Og sånn fortsetteser karusellen, helt uavhengig av boligens fysiske egenskaper. Boligpriser er 100% psykologi, akkurat som kunst. I Norge er boligpsyokolgien helt ute av kontroll, derfor er det mer boliginvestering enn aksjeinvestering. Jeg eier selv ikke en eneste aksje, og har aldri gjort det. For hvorfor i alle dager skulle jeg det når avkasntingen i boligmarkedet er 10 ganger høyere. Anonymkode: 5f526...34b Vet ikke om du er et troll eller bare en unge som drømmer seg bort, men det er ingen som kjøper en bolig til x millioner kroner om de får en tilsvarende bolig til langt under denne prisen i nabogata, eller lignende boliger har blitt solgt mye billigere tidligere. Det er sånn meglerne setter prisantydningen - utfra hva andre boliger i området blir lagt ut for eller har gått for. Anonymkode: bccd4...a05 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå