Gå til innhold

Noen som er besøkshjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg leker litt med tanken om å bli besøkshjem, noen som har erfaring med å være det? Er 40 år, singel og frivillig barnløs. Har et stabilt liv, god jobb og helse og en fin familie med både søsken og tantebarn. 

Jeg har aldri hatt lyst på barn og har fortsatt ikke det. Samtidig så ser jeg at jeg setter pris på å tilbringe noe tid med større barn og  tror det å være besøkshjem/avlastningshjem en helg i måneden kunne vært fint. Både for meg og en familie/barn som kan trenge avlastning. 

Men hvordan fungerer det og hva forventes av hjemmet? Og i hvilken grad kan man «velge» barnet? Jeg antar det må være en viss kjemi og jeg vet jeg ikke hadde taklet et barn med store utfordringer og behov. Men tror jeg kunne være en ressurs for typ «stille jente 13 år som liker å være sammen med dyr, og har få voksenpersoner i livet». 

Anonymkode: 439aa...939

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er/var ett fosterbarn, kom i ett fosterhjem da jeg var 13. Det er vanskelig. For det første; folk vil ha ett søtt, lite barn. En baby som de kan ta vare på. Ingen ønsker oss. Ett barn som ikke har lært å ta vare på seg selv. Hygiene er ett fremmedord. Mine fosterforeldre er  fantastiske. De tok inn en tenåring. 

Anonymkode: cc3dc...392

• Liker 6
Skrevet

Vi ble avlastningshjem da jeg var 13 år, en 15 år gammel jente, en helg i måneden og det funket bra 😊 hun var hos oss til hun ble 20 år og vi har fortsatt god kontakt 12 år senere 😊

etter dette så fikk vi en ny jente, hun hadde en diagnose som gjorde at hun ikke fungerte så bra sosialt og hun passet ikke helt inn i vår sosiale familie som gjerne likte å bruke lørdagskveldene på brettspill. Det ble en gradvis overgang over til et nytt avlastningshjem der hun trivdes bedre og kommunen håndterte det veldig bra syntes jeg 😊

Anonymkode: 57acc...971

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er/var ett fosterbarn, kom i ett fosterhjem da jeg var 13. Det er vanskelig. For det første; folk vil ha ett søtt, lite barn. En baby som de kan ta vare på. Ingen ønsker oss. Ett barn som ikke har lært å ta vare på seg selv. Hygiene er ett fremmedord. Mine fosterforeldre er  fantastiske. De tok inn en tenåring. 

Anonymkode: cc3dc...392

❤️

Skrevet

Jeg er i ferd med å få et besøkshjem for mitt barn, en 8-åring. Vi har lite familie/nettverk, faren lever ikke lenger og jeg er tappet for energi etter mange krevende år. 

Jeg har ønsket en litt sånn "A4" familie til mitt barn, kanskje fordi vi ikke er så A4 selv. Så får barnet erfaring fra det også.

Slike familier vokser dessverre ikke på trær, visstnok er det flest damer single med og uten barn som henvender seg for å bli besøkshjem. 

Så kanskje greit at du vet om dette også om du melder deg.

For vår del har jeg truffet familien før barnet har truffet dem. Dessverre var det ikke optimalt for barnet mitt med denne familien, da var det kjemi og fungering mellom barna som var utfordringen. Men både du og dem du evt skal være besøkshjem for vil få mulighet til å tenke seg om - og fungerer det ikke så gjøres det endringer.

Supert at du melder deg, jeg håper du kan gjøre en forskjell for et barn (eller flere..). 😊

Anonymkode: 50552...ea3

Skrevet

Det du ønsker å være er vel egentlig en slags støttekontakt? Et besøkshjem bør vel være en familie der det også er andre barn.

Anonymkode: be7c1...67b

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du ønsker å være er vel egentlig en slags støttekontakt? Et besøkshjem bør vel være en familie der det også er andre barn.

Hvorfor det? 

Anonymkode: c43b7...413

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det finnes de barna som har behov for et besøkshjem hos noen som enten er single eller par uten barn! Så single/par uten barn kan fint være besøkshjem😊

• Liker 3
Skrevet

Så flott at du ønsker å stille opp som besøkshjem. Det er flere unger som har behov for dette som profiterer på å komme til hjem uten andre barn. 

Du kan være besøkshjem i to forskjellige etater. I forhold til hvordan du ser du kan bidra høres det ut som barnevernet er rett kontaktsted. Det er også mulig i noen tilfeller å være støttekontakt til samme barn, da kan dere f.eks også treffes en gang i uken.

Lykke til🌸

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? 

Anonymkode: c43b7...413

I familier med andre barn er det nødvendigvis også voksne som vet hva det vil si å ta seg av barn.  I tillegg vil det være fint for «besøksbarnet» å få være en del av vanlige familieaktiviteter. Kanskje særlig om barnet til vanlig «bare» bor med en enslig mor eller far.   

Jeg ville i alle fall ikke overlatt mitt barn til en fremmed, singel og barnløs dame på 40 år.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I familier med andre barn er det nødvendigvis også voksne som vet hva det vil si å ta seg av barn.  I tillegg vil det være fint for «besøksbarnet» å få være en del av vanlige familieaktiviteter. Kanskje særlig om barnet til vanlig «bare» bor med en enslig mor eller far.   

Jeg ville i alle fall ikke overlatt mitt barn til en fremmed, singel og barnløs dame på 40 år.

Det kommer da helt an på barnets behov? 

Min sjuåring, enebarn, enslig mor, ikke kontakt med far, adhd med mye tilleggsvansker blant annet lav sosial kompetanse, har bruk for et besøkshjem med mange barn og stødige voksne (hun har det beste besøkshjemmet i verden, et par med flere voksne og et jevnaldrende barn som driver en besøksgård med avl/oppdrett av flere dyrearter, tilhørende dyrebutikk, som er og har vært foster- og besøkshjem for et stort antall barn med mange ulike utfordringer de siste 20-30 årene).

En stille og beskjeden 13-åring med for eksempel psykiske vansker som angst/depresjon med fem søsken, som går på en stor skole med 200 elever pr trinn, vil ha helt andre behov - for eksempel en rolig og avslappet enslig voksen uten barn/med voksne barn som har et par hunder og/eller katter der hun kan hvile og lade batteriene - og som hun kan drøfte en tenårings små og store problemer med. Ikke alt er like lett å ta opp med foreldrene, og ikke alle har en skog av trygge tanter rundt seg.

Anonymkode: a7083...0df

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...