Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt vår første bolig og lurer på hvordan ting fungerer.. 

vi har tegnet boligkjøperforsikring. Koster vel 9200 kr mener jeg. Når betaler vi denne? Håper det er etter vi får lånet? Og ikke når vi signerer neste uke. Tar ikke over før april. 

Fører banken over pengene (lån) til min konto og så betaler jeg til selger? 

Hvor ofte betaler man kommunale avgifter? 

Det er 2 strømmålere i huset (kjelleren er utleie). Betaler man da 2 nettleier? Vi kommer ikke til å leie ut før om en stund, må vi da betale 2 strømregninger? 

Anonymkode: 4866d...9a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellige forsikringer. Boligkjøperforsikring er for problemer ved selve kjøpet, og inngår gjerne i det dere totalt betaler ved overtakelse. 

I tillegg, og mye viktigere, er forsikring på boligen og innbo. Disse betales etter avtale med selskapet. 

Normalt overfører banken pengene til meklerfirmaet, så fordeler de pengene til selger og diverse offentlige gebyrer. 

Her betaler vi kommunale avgifter to ganger i året. 

Med to målere betaler man normalt to regninger. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kjøpt vår første bolig og lurer på hvordan ting fungerer.. 

vi har tegnet boligkjøperforsikring. Koster vel 9200 kr mener jeg. Når betaler vi denne? Håper det er etter vi får lånet? Og ikke når vi signerer neste uke. Tar ikke over før april. 

Fører banken over pengene (lån) til min konto og så betaler jeg til selger? 

Hvor ofte betaler man kommunale avgifter? 

Det er 2 strømmålere i huset (kjelleren er utleie). Betaler man da 2 nettleier? Vi kommer ikke til å leie ut før om en stund, må vi da betale 2 strømregninger? 

:sjokkert:

Du har kjøptmhus uten å ha den minste peiling på spørsmålene du stiller i tråden? 

Du ser aldri lånepengene, de overføres direkte til meglerens klient konto. 

Kommunale avgifter krever kommunen din inn, gå og les på kommunens sider. 

Boligkjøpsforsikringen må du sannsynligvis betale når de signerer for at den skal være gyldig. 

Har du to strømmålere så betaler du forbruk på begge målerne. 

Lykke til med boligkjøp og de aha opplevelsene du nå tydeligvis kommer til å få.

Anonymkode: b5536...4b1

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:sjokkert:

Du har kjøptmhus uten å ha den minste peiling på spørsmålene du stiller i tråden? 

Du ser aldri lånepengene, de overføres direkte til meglerens klient konto. 

Kommunale avgifter krever kommunen din inn, gå og les på kommunens sider. 

Boligkjøpsforsikringen må du sannsynligvis betale når de signerer for at den skal være gyldig. 

Har du to strømmålere så betaler du forbruk på begge målerne. 

Lykke til med boligkjøp og de aha opplevelsene du nå tydeligvis kommer til å få.

Hvorfor skal du være så klysete? Er ikke akkurat livsviktige spørsmål jeg stiller, jeg vet frks hvor mye jeg skal betale i kommune avgifter, men ikke hvor ofte.. det er ikke vanlig at man vet alt eller ? 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, stan skrev:

Det er forskjellige forsikringer. Boligkjøperforsikring er for problemer ved selve kjøpet, og inngår gjerne i det dere totalt betaler ved overtakelse. 

I tillegg, og mye viktigere, er forsikring på boligen og innbo. Disse betales etter avtale med selskapet. 

Normalt overfører banken pengene til meklerfirmaet, så fordeler de pengene til selger og diverse offentlige gebyrer. 

Her betaler vi kommunale avgifter to ganger i året. 

Med to målere betaler man normalt to regninger. 

Takk for svar. 

Skal selvfølgelig ha hus og innboforsikring 👍🏻 

Ok. Betaler man også to nettleier? For skal jo egentlig bare skru av alt i utleieleiligheten til den blir leid ut. Bortsett fra varmtvannet da 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Skal selvfølgelig ha hus og innboforsikring 👍🏻 

Ok. Betaler man også to nettleier? For skal jo egentlig bare skru av alt i utleieleiligheten til den blir leid ut. Bortsett fra varmtvannet da 

Det blir nok to nettleier. Men hør med strømleverandøren.

Vær forsiktig med å slå av alt av varme. Fryser vannrørene blir det fort mye dyrere enn en ekstra nettleie. 

Lykke til med ny bolig. 

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du være så klysete? Er ikke akkurat livsviktige spørsmål jeg stiller, jeg vet frks hvor mye jeg skal betale i kommune avgifter, men ikke hvor ofte.. det er ikke vanlig at man vet alt eller ? 

Hadde du lest salgsprospektet så skal denne typen opplysninger stå der. 

Du gjør ditt livs største kjøp, og fremstår som en femåring som tror melken kommer fra frysedisken. Å sette opø et budsjett for utgifter før man kjøper bolig trodde jeg i min enfoldighet at folk både kunne og gjorde. Jeg er skremt over din uvitenhet.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør ditt livs største kjøp, og fremstår som en femåring som tror melken kommer fra frysedisken. Å sette opø et budsjett for utgifter før man kjøper bolig trodde jeg i min enfoldighet at folk både kunne og gjorde. Jeg er skremt over din uvitenhet.

Godt du liker dine egne kommentarer, for ingen andre gjør det. 

Skjønner ikke hva det er med sånne mennesker som deg som bare må spy ut dritt. Har du det ikke bra? 

Jeg er fullstendig klar over budsjettet på boligen, mitt spørsmål var bare NÅR man skal betale ting. La være å svar om du skal være motbydelig. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, "Dumme Spørsmål" lærer man noe av. Det er helt unødvendig å svare på den måten du gjør.

Gjest Blondie65
Skrevet

Kommunale avgifter betaler vi her kvartalsvis. Jeg tror all forsikring ble en del av oppgjøret da jeg solgte sist. Det må jo nødvendigvis bli slik for kjøper også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...