Gå til innhold

Hvordan få hunden min til å slutte å tigge etter mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så utrolig lei den tiggingen etter mat. Hver gang jeg går ut på kjøkkenet så følger han etter mens han sitter å ser på hver eneste ting jeg gjør. Setter jeg meg ned i stuen med noe mat så sitter han forann meg og stirrer.

Jeg prøver å lukke dørene når jeg er på kjøkkenet, men da står han ved døren og piper og skraper.

Jeg er så lei av å ha noen som glor på meg hver gang jeg spiser! Hvordan lære han å slutte å tigge? Han tigger uansett hvor mye mat han har fått.

Anonymkode: d0c1f...014

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være konsekvent og ALDRI gi hunden menneskemat på kjøkkenet. ALDRI gi menneskemat ved matbordet. Om hunden skal få rester så gir du det i matskålen etter at du har spist. 
Vær konsekvent med å jage hunden utav kjøkkenet. Du kan ikke la han være der en dag, men neste dag får han ikke lov. Du må være streng og konsekvent og hold deg til reglene. Etterhvert så vil hunden lære. 

Anonymkode: 0cbca...4c0

• Liker 3
Skrevet (endret)

Alle hunder tigger. Det ligger i genene deres. Er det mat i nærheten, spør om å få. Det tror jeg ikke er til å unngå. Jeg kjenner bare en eneste hund som jeg har møtt noengang, som ikke tigger. Vet ikke hva som "feiler" den hunden, men han går bare og legger seg når familien spiser middag. Han virker uinteressert i mat.

Min egen hund tigger også, og ligger klar under bordet og venter på ting og smuler som kanskje faller ned. I blant har hun flaks, og noe faller av gaffelen min og lander på gulvet. Da snapper hun det til seg før noen rekker å hindre henne. Derfor tigger hun, fordi hun har lært at det av og til kan vanke en matbit. Som hunder flest er hun grådig og alltid sulten. Selv om hun nettopp har fått sin egen hundemat servert i skålen sin, sitter hun og tigger hos oss mennesker etterpå. Alltid.

Jeg er blitt blind for det og bryr meg ikke. Hun har tigget i 8 år :)

Kom på en ting da jeg leste innlegget under mitt. Hunden min ligger alltid under bordet når jeg spiser. Hun sitter ikke ved siden av meg og tigger, for hun vet at hun ikke får mat der. Det hun vet, er at det hender en sjelden gang at noe faller ned på gulvet ved beina mine, derfor ligger hun der. Er hun med til min far og vi spiser der, derimot, sitter hun ved siden av han på hans side av bordet (ikke under bordet hos meg) fordi hun har lært at han av og til gir en godbit fra bordet med hånden 🙂

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Aldri gi den mat når den tigger. Hunden min tigger aldri hos meg, men alltid hos min far.  Fordi han av og til gir henne mat 

• Liker 2
Skrevet

Det er umulig.

Anonymkode: 5db16...f89

Skrevet

Hunden min tigger aldri, hun får den maten jeg spiser, så hvorfor skulle hun tigge? Om hunden din bare får tørrfor kan det hende den er dritt lei av det. Rått kjøtt, kjøttbein, fisk, frukt, bær og grønnsaker, matrester. Det er god mat for en hund, de vil ha variasjon akkurat som oss og de vil ha ordentlig mat.

Anonymkode: 1b7a6...322

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden min tigger aldri, hun får den maten jeg spiser, så hvorfor skulle hun tigge? Om hunden din bare får tørrfor kan det hende den er dritt lei av det. Rått kjøtt, kjøttbein, fisk, frukt, bær og grønnsaker, matrester. Det er god mat for en hund, de vil ha variasjon akkurat som oss og de vil ha ordentlig mat.

Han får ikke bare tørrfor nei. Han får vom fra dyrebutikken hver dag, og godbiter i ny og ne.

Skrevet

Hunder tigger fordi de på ett eller annet tidspunkt har lært at det gir uttelling i form av en ekstra godbit og/eller oppmerksomhet. Lærer man dem at å tigge ikke fører til noen av delene, men bare overser dem slutter de. Hundeeiere som har hunder som tigger har bare seg selv å takke og har ingen grunn til å klage. Dog kan man gjøre et forsøk på å venne hunden av med å tigge ved å slutte å gi den godbiter/oppmerksomhet når den gjør det. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Han får ikke bare tørrfor nei. Han får vom fra dyrebutikken hver dag, og godbiter i ny og ne.

Høres fortsatt litt kjedelig ut, ville du spist det samme resten av livet? Han syns nok det er mer spennende med maten din.

Skrevet

Labrador på 1,5 år her, og han tigger ikke. Han har aldri fått en eneste smakebit når jeg lager mat på kjøkkenet. Når vi sitter ved bordet og spiser, har han heller aldri fått ligge under å tigge. Mannen min har sikkert reist seg en million ganger og veiledet han til plassen sin når vi har spist middag, og nå går han rett dit når vi skal spise. Trenger ikke si det til han engang. Dette var noe vi var fast bestemt på, da det ikke er noe godt for verken oss eller hunden med stressende tigging under måltid. Han får forresten bestandig mat før oss, så jeg vet at han er mett, og derfor har jeg heller ikke dårlig samvittighet over at vi koser oss. Han får vom og tørrfor.

Anonymkode: a9a8a...968

Skrevet
36 minutter siden, Million skrev:

Alle hunder tigger. Det ligger i genene deres. Er det mat i nærheten, spør om å få. Det tror jeg ikke er til å unngå. Jeg kjenner bare en eneste hund som jeg har møtt noengang, som ikke tigger. Vet ikke hva som "feiler" den hunden, men han går bare og legger seg når familien spiser middag. Han virker uinteressert i mat.

Det eneste som "feiler" den hunden, er vel at han aldri har opplevd å få mat ved middagsbordet. Min hund fikk ikke ligge under bordet og snappe i seg eventuelle smuler, så da var det ikke noe poeng å følge med på middagen i det hele tatt.

Presis klokka seks, derimot, stod han klar foran matskålen sin, og da kunne det vel hende det vanket en rest eller to sammen med hundematen. Så han var interessert i mat. Så interessert at vi kunne stille klokka etter ham, haha!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres fortsatt litt kjedelig ut, ville du spist det samme resten av livet? Han syns nok det er mer spennende med maten din.

Vom og tørrfor kommer i ulike smaker.

Anonymkode: a9a8a...968

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, vom kommer i mange forskjellige smaker og han liker det. Hunden min blir dårlig i magen av masse middagsrester som du tydeligvis gir din hund. 

Skrevet

Hunden min er et matvrak, men tigger ikke. Når jeg er på kjøkkenet, lager mat eller spiser så ligger hun i kurven sin. Hun får kun hundemat og tyggebein hjemme, en veldig sjelden gang så får hun gulrøtter eller en skive med leverpostei. Da havner det i matskålen uten at hun får det med seg. 😝 Jeg har såpass kustus på henne at jeg kun trenger å kremte for at hun skal stoppe uønsket adferd. Vokste opp med en hund som kun fikk brødskiver med leverpostei og middagsrester, og bestemte meg for at sånn skulle aldri min hund ha det. 

Skrevet

Jeg har lært min hund å tigge. Men hun har også lært at hvis jeg sier nei, gå vekk, legg deg osv så respekterer hun det. Har du prøvd å bare si strengt nei, knipse med fingeren å peke hunden ut av rommet/vekk fra spisebordet? I begynnelsen så reis deg å dra hunden bestemt bort, og hvis den ser på deg eller viser tegn til å komme tilbake så stop den lenge før den kommer tilbake til deg.

Anonymkode: 14170...5b6

Skrevet

Jeg har hatt mange hunder og mange svært matglade raser. Aldri hatt problemer med tigging for de har aldri fått mat ved bordet når vi spiser. 
Dette er en av de enkleste problematferdene å få bort: slutt å gi mat ved bordet. Er det unger ved bordet som mister mat på gulvet, så la hunden være et annet sted. 

Skrevet
På 2.2.2019 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Menneske og hund er ikke det sanme. Vi har annen smak enn de. Derfor de kan spise det samme tørrfôret dag etter dag. 

Anonymkode: fa381...e2b

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Menneske og hund er ikke det sanme. Vi har annen smak enn de. Derfor de kan spise det samme tørrfôret dag etter dag. 

Anonymkode: fa381...e2b

Vi har ikke forskjellig smak, men hunder her færre smaksløker. Men de kan fremdeles kjenne veldig mange ulike smaker :-). Så selvfølgelig vil det samme fòret og smaken også bli kjedelig for hunder.

Endret av Portvinpiken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...