Gå til innhold

Datteren vår har dusjskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd om barns hygiene og vaner rundt det, så spør jeg om råd om vår datter. Vi har ei datter som er 8 år, som må til tider kommanderes for å dusje oftere enn bare 1 gang i uken.

Hun må følges opp hver kveld for at hun skal vaske seg nedentil, vask av ansikt til morgenen, tannpuss morgen og kveld, og håndvask gjennom dagen. Hun kan protestere å si at hun har dusjet på skolen etter svømming og gym, men jeg mener at etter svømming bør hun kunne dusje eller skylle kroppen til kvelden. Spesielt siden jeg ser hun ikke vasker seg så nøye nedentil. Innimellom synes jeg det lukter litt fra underlivet hennes, og jeg oppmuntrer henne til å vaske seg og jeg tilbyr å hjelpe hvis hun trenger det. Jeg prøver å lære henne at underlivet må skylles hver kveld, spesielt siden hun ikke tørker seg så godt etter toalettbesøk.

Jeg trodde vi skulle få inn dette som gode og selvsagte vaner i mange år før puberteten, men hun fyller 9 år mot slutten av året. Fra hun var baby til ca 2 år elsket hun å bade, men hun har lenge vært redd for vann i ansiktet. Det tok lang tid før vi fikk henne til å dusje håret selv, og vi har alltid oppmuntret, forsøkt å gjøre henne trygg og fortrolig med vann. Likevel har hun altså fått motvilje om å dusje, og det har vært flere ganger vi har måtte bestemt at dusj blir det uansett fordi det har gått 5-7 dager siden sist. Nå vasker hun håret 1 gang i uken, skyller kropp på skolen etter gym og svømming, og hun skyller kroppen 1-2 ganger hjemme utenom dette. 

Er det sånn for flere der ute?
Når tar barna initiativ til å dusje selv?
Hva med å pusse tenner på morgenen selv?
Når får de til å vaske seg nedentil uten at det blir fulgt opp av foreldre?

Anonymkode: 070d0...c2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han vår ble mye bedre på dusjing når han fikk ordne seg selv. 

Det var kanskje ikke dusjen, men det å ikke ha kontroll som var problemet her. 

• Liker 1
Skrevet

TS: Hun virker ikke redd for vann, det er altså en slags latskap jeg plukker opp hos henne rundt dette. At hun ikke liker å få vann i ansiktet har vi jobbet oss igjennom, det er ikke et problem idag. Det er det at jeg må følge henne opp så nøye på hygiene, hyppighet og virkelig lære henne opp til å ta vare på egen personlige hygiene gang på gang. 

Jeg synes det er litt mye da hun har småsøsken som bruker bleier eller har nettopp sluttet med det, og de trenger også hjelp til alt, men hun er eldst og jeg vet ikke hvor normalt dette er for alderen hennes. Kanskje jeg trodde 8-9 åringer var mer selvstendige enn dette?

Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Han vår ble mye bedre på dusjing når han fikk ordne seg selv. 

Det var kanskje ikke dusjen, men det å ikke ha kontroll som var problemet her. 

Det høres rimelig ut, når en blir gitt ansvar så lærer en mer enn om en masete mor eller far henger over deg. Vi prøvde oss på at hun skulle følge opp selv en periode, men da det hadde gått 1 uke og hun ikke tok initiativ til hyppigere dusj så har ihvertfall jeg igjen blitt en masemamma. 

Takk for svaret ditt, jeg skal ta det til meg.

TS

Skrevet

Jeg har en sønn som måtte pushes til å dusje helt frem til han ble kanskje 17 år. Måtte passe på hele tiden. Først fra da av begynte han å selv ta initiativ til å dusje, og si "Jeg går og dusjer nå, det er dusjedag i dag". Han dusjer ca annenhver dag, eller 3 ganger i uka. Han driver ikke med trening, så det er ikke noe svetting der.

Anonymkode: d45eb...90b

Skrevet

Hun er så gammel at hun forstår hva som kommuniseres. Hun er jo ikke «redd» for vann, hun er bare lat og ser ikke poenget. 

Jeg ville satt henne ned å snakket med henne og vært helt tydelig. -At hun er stor, og at hun må vaske seg. Om litt får hun også utflod, armhulesvetteog mens. Fortell dette! Det er ikke noe å holde hemmelig! 

Å opprettholde hygiene er noe en MÅ, og at dersom hun ikke følger opp, vil det gå ut over henne selv. Å være den jenta i klassen som lukter svette og aldri bytter truser er jo sosialt selvmord. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ha faste dusje dager som hun må følge?

Og hva med å la henne være rundt og kjenne svettelukta til noen slik at hun kjenner hvor ubehagelig det kan lukte av noen. Dere vet sikkert om noen som pleier å stinke svette..? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det høres rimelig ut, når en blir gitt ansvar så lærer en mer enn om en masete mor eller far henger over deg. Vi prøvde oss på at hun skulle følge opp selv en periode, men da det hadde gått 1 uke og hun ikke tok initiativ til hyppigere dusj så har ihvertfall jeg igjen blitt en masemamma. 

Takk for svaret ditt, jeg skal ta det til meg.

TS

Vi må absolutt ta initiativ til dusjing. Men nå er det ingen protester. 

Tvert imot. Nå er det gøy å dusje seg selv i fjeset 😀

Skrevet

9-åringen her er et helvete å få i dusjen 😂. Vi må mase hver eneste gang, lenge. Han dusjer vel  2-3 ganger i uka (+ 1 gang til ved svømming). De "dusjer" også etter gymmen (men vi antar han sier hei til vannet). Han er like vanskelig rundt håndvask (vi må gi beskjed hver gang han har vært på do). Men vi håper han på et tidspunkt gjør dette frivillig etterhvert. Vi har mange samtaler jevnlig om hygiene, særlig når han kommer i puberteten. Både angående svette, men også ordentlig rengjøring av penis. Han hører på oss, men tror ikke helt han forstår hensikten 😂 Men vi prater åpent om kroppens endringer etterhvert som han blir eldre. Og at hygiene er viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...