Gå til innhold

Om karbohydratene som sies å være farlige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser mange innlegg hvor det påstås/menes at karbohydrater er ren gift for kroppen. Hvor noen påstår at karbohydratene fører til at folk overspiser og blir feite.

Det får meg til å tenke på folk jeg ser på bilder tatt i 50- og 60 åra. Da spiste folk mye brød, grøt og rotfrukter. Likevel var de slanke nesten hee gjengen.

Er det karbohydratene som har endret seg sånn at de (karb'ene) nå er farligere og de fører til kroppsfett med umiddelbar virkning? - eller er det kanskje sånn at karbohydratene ikke er den store, stygge ulven alikevel?

Anonymkode: d88c9...01d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer nok heller a på hvilke karbs du spiser. Å spise mye pomfri, hvitt brød osv er selvsagt ikke gunstig. 

Mennesker har i alle århundre spist mye karbs, det gir ingen mening at vi plutselig ikke tåler det lenger. Mennesket har utviklet seg for å være altspisende og det er slik de har overlevd. 

Det var jo nylig en studie som viste at de som spiser lavkarbo dør før de som spiser karbohydrater. Noe protein, noe karbs, noe fett er gjerne det som er best når det gjelder sunnhet og helse. Bare pass på at du ikke overlasser med smør, fint brød og sukker. 

Anonymkode: eb252...c25

• Liker 1
Skrevet

Karbohydrater er ikke farlige, og er rett og slett en viktig kilde til energi. Karbohydrater fører ikke automatisk til mer kroppsfett. Et inntak av kalorier som overstiger kaloriene man forbruker fører til økning i kroppsfett. Dette kan forårsakes av alle makronæringsstoffene, ikke bare karbohydrater.

Før var folk redde for fett, og nå er det dessverre karbohydrater. 

Skrevet

Jeg vet ikke jeg. Folk sier så mye forskjellig. Det eneste jeg har lagt merke til er at de som spiser mest karbohydrater er mer rynkete enn de som spiser mer fett. 

Anonymkode: 50171...b17

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke jeg. Folk sier så mye forskjellig. Det eneste jeg har lagt merke til er at de som spiser mest karbohydrater er mer rynkete enn de som spiser mer fett. 

Anonymkode: 50171...b17

:skratte:

Takk for at du reddet dagen min! :)

Anonymkode: 26115...0ca

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:skratte:

Takk for at du reddet dagen min! :)

Hehe :P 

Skrevet

Det er bare tull. Vi trenger både proteiner, fett og karbohydrater og kan frigjøre energi fra alle sammen. Men karbohydrater er raskest omsettelig energi. Så for folk som er aktive, er det en klar fordel å spise en del karbohydrater. Folk sier mye tull. Noen mener jo at faste er sunt: selv om det ligger i sakens natur at vi dør uten mat etter noe tid :laugh:

Anonymkode: 4faf7...e9d

Skrevet

Karbohydrater er jo et veldig vidt begrep! Raffinerte, raske karbohydrater er ikke noe vi bør spise for mye av. Grove/ langsomme derimot, i form av grønnsaker, bønner, korn o.l, det kan og bør vi spise mye av. 

Anonymkode: c4b46...1ac

Skrevet

Forskjell på raske og langsomme karbohydrater, langsomme spiser jeg så mye jeg greier av.. Raske karbohydrater (dvs sukker og stivelse) prøver jeg å holde meg unna fordi det forverrer betennelsestilstander i kroppen og gjør meg tjukk 😊

Anonymkode: 12493...5d9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Forskjell på raske og langsomme karbohydrater, langsomme spiser jeg så mye jeg greier av.. Raske karbohydrater (dvs sukker og stivelse) prøver jeg å holde meg unna fordi det forverrer betennelsestilstander i kroppen og gjør meg tjukk 😊

Anonymkode: 12493...5d9

Hvilke karbohydrater er ikke sukker eller stivelse? Fortell!

• Liker 2
Skrevet

Det er bare tull. Vi trenger både proteiner, fett og karbohydrater og kan frigjøre energi fra alle sammen. Men karbohydrater er raskest omsettelig energi. Så for folk som er aktive, er det en klar fordel å spise en del karbohydrater. Folk sier mye tull. Noen mener jo at faste er sunt: selv om det ligger i sakens natur at vi dør uten mat etter noe tid :laugh:

Anonymkode: 4faf7...e9d

man dør ikke om man holder daglige måltider innenfor en 6 timers periode i løpet av dagen. Man dør om man ikke spiser på noen uker (avhengig av mye kroppsfett du har som kroppen kan bruke som energi da). Periodisk faste er ikke farlig, det er faktisk med på å regulere blodsukkeret ditt slik at du lettere kan forbrenne kroppsfett. 

Selvfølgelig passer ikke alt for alle. Om man er overvektig burde man ha en diett som kan hjelpe deg ned i vekt, da kan periodisk faste hjelpe. Om man er undervektig burde man spise ofte slik at det er lettere for kroppen å lagre fett. 

Periodisk faste er ikke det samme som lavkalori diett, bur bare forskyver alle kaloriene til et spesifikt "vindu" f.eks fra 1-7 i løpet av dagen. 

• Liker 1
Skrevet

Kan det da heller være sånn at i den store krigen mellom sukkerselskapene og fettindustrien (hvor sukkerselskapene vant og fett ble definert som folkefiende nr.1) så var det de raskeste karbohydratene i form av raffinert sukker som egentlig burde vært på listen over de "farligste" varene? Bruker gåseøyne fordi heller ikke de raskeste karb'ene er farlige sånn sett, men mengden av dem kan gi resultater som kan bli farlige over tid.

Og så ofres grovt brød, poteter og andre rotfrukter på alteret hvor raffinerte sukkerprodukter skulle blitt ofret?

Melk inneholder lynraske karbohydrater, og det samme gjør mye frukt (f.eks. druer), men de færreste har gitt skummet melk og druer skylda for økende kroppsvekt i befolkningen. Den skylda har brød og poteter fått.

Anonymkode: d88c9...01d

• Liker 2
Skrevet

Hvilke karbohydrater er ikke sukker eller stivelse? Fortell!

Fiber. Er karbohydrat, består av glukoseringer, slik som stivelse, men er ufordøyelig for mennesker.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Raske karbohydrater (dvs sukker og stivelse)

Men stivelse er ikke eksempel på en rask karbohydrat, tvert imot. Kroppen bruker lang tid på å dele opp molekylet, slik at det avgir glukose sakte over lang tid. 

Monosakkarider og disakkarider er det vi tenker med raske karbohydrater. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...