Gå til innhold

Hvor jobber de dyktigste menneske du vokste opp med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er interessert i å høre historier, hvis dere har noen.

En jeg kjenner begynte i Visma, en annen begynte i et oppstartsselskap i San Francisco.

Anonymkode: 8d0f0...f3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke. Jeg har nesten ikke kontakt med noen av dem jeg vokste opp med. 

Skrevet

Kommer jo helt an på hva de var dyktige i... En jeg gikk i klasse med, som var veldig skarp i realfag, jobber nå som fremstående forsker. En av de kunstneriske typene ble forfatter og er stadig i media for et eller annet.

Anonymkode: 196ea...0a0

Skrevet
Akkurat nå, Cata skrev:

Aner ikke. Jeg har nesten ikke kontakt med noen av dem jeg vokste opp med. 

Er ikke så viktig om det var fra oppveksten, selv om det var det som stod i trådtittelen. Skrev litt raskt og kan ikke endre.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kommer jo helt an på hva de var dyktige i

no-shit-sherlock.jpg

• Liker 4
Skrevet

Gikk i klasse med to flinke som ble leger, ei ble advokat i høysterett og ei ble internasjonal operasangerinne 😅

Anonymkode: a9ce9...536

Skrevet

En av mine beste venninner er internrevisor i en av Norges største bedrifter med kontorer mange steder i verden, og hun tjener mange hundre tusen i året.

En annen av mine beste venninner utdannet seg innen IT, og jobber også i en storbedrift i Norge. Tjener vel 650.000 nå, gikk ned i lønn etter at hun kuttet vaktordning og skift.

Jeg? Ingen utdannelse. Er uføretrygdet. De ovenfornevnte venninnene er fremdeles mine venninner i dag, og har kjent dem i 35 år.

Ellers kjenner jeg jo folk som har blitt leger osv, men de er ikke omgangsvenner eller venninner pr i dag.

Anonymkode: 23663...a6a

• Liker 1
Skrevet

Hvem som var dyktigst avhenger jo av hva de er dyktig i, matte, språk, gym eller alt sammen? Av barneskoleklassen min er det i alle fall blitt rikelig med advokater, sivilarkitekter, siviløkonomer og noen i mer vanlige yrker som lærer og sykepleier. Ungdomsskolen er mer spredt ut utdanning og mål, en er avisredatør, en leder for en stor humanitær organisasjon, de fleste i vanlige jobber og en omreisende predikant. Vgs har jeg ikke oversikt over, men han som var proff snowboardkjører levde i alle fall et liv mange gjerne skulle hatt en del år. Den største slubberten jeg studerte med er dog blitt en meget annerkjent og dyktig advokat i et at norges mest renomerte advokatfirma, så alt er mulig hvis man bare gjør en innsats på ett eller annet tidspunkt. 

Anonymkode: 69fa6...286

• Liker 1
Skrevet

hun tjener mange hundre tusen i året.

wow

• Liker 10
Skrevet

Hvem som var dyktigst avhenger jo av hva de er dyktig i, matte, språk, gym eller alt sammen?

Svaret er interessant uansett hvilke avgrensninger du gjør.

Skrevet

En er arbeidsledig, en annen har egen bedrift, og den siste er stipendiat. 

Anonymkode: 8d0f0...087

Skrevet

var ingen spesielt "dyktige" mennesker jeg vokste opp med. Men de som jeg vet hva skjedde med ble naver, bartender, reporter, nav konsulent, bussjåfør, oljearbeider, butikksjef.

Ingen av de var spesielt smarte eller dumme for den slags skyld. 

Anonymkode: a8e5d...632

Skrevet

Fra min klasse på grunnskolen: En jobber ved et kjent universitet i USA, en annen hos bup, den som var en av de mest skoleflinke i klassen jobbet hos Statens innkrevingssentral, sist jeg sjekket. 

Det rare er at de minst skoleflinke i min klasse gjør det rimelig bra de også. Disse er de som pleide å ha spesialundervisning i Norsk:   En har egen bedrift, som går bedre og bedre, en jobbet sammen med en av de  jeg har nevnt som « de flinke» og en har overrasket med mastergrad og god stilling i en statlig institusjon, sistemann leder et verksted som går godt. 

Anonymkode: fe4f8...b7f

Skrevet (endret)

De som var aller mest skoleflinke er stort sett blitt fagspesialister innen sine interessefelt, både i private og offentlige virksomheter. De fleste stoppet utdanningen sin ved mastergrad. En av dem møtte veggen så det sang på universitetet, på et prestisjestudium der «alle» hadde vært flinkest i klassen, noe «alle» naturlig nok ikke lenger blir når de havner i samme klasse. 

De som har gjort det aller skarpest i voksen alder var på «trinnet under» de aller flinkeste. Det er i dette segmentet jeg finner topplederne, forskerne, doktorgradene og de som virkelig er blitt banebrytende på sine felt. Min teori er at mange i den nest flinkeste gruppen har bedre arbeidsvaner. 

Endret av Ullvott
Skrevet
9 minutter siden, Ullvott skrev:

De som var aller mest skoleflinke er stort sett blitt fagspesialister innen sine interessefelt, både i private og offentlige virksomheter. De fleste stoppet utdanningen sin ved mastergrad. En møtte veggen så det sang på universitetet, på et prestisjestudium der «alle» hadde vært flinkest i klassen, noe «alle» naturlig nok ikke lenger blir når de havner i samme klasse. 

De som har gjort det aller skarpest i voksen alder var på «trinnet under» de aller flinkeste. Det er i dette segmentet jeg finner topplederne, forskerne, doktorgradene og de som virkelig er blitt banebrytende på sine felt. Min teori er at mange i den nest flinkeste gruppen har bedre arbeidsvaner. 

Tror teorien din stemmer. Og det kommer nok av at de flinkeste aldri blir utfordret på skolen, så da får de aldri ordentlige arbeidsvaner. Synd at det er slik.

Anonymkode: 2f38c...91e

• Liker 1
Skrevet

Noen leger, forskere (doktorgrad innen medisin, statsvitenskap og språk og jobber med forskning) og lærere

Anonymkode: 675b8...2c4

Skrevet

Lærer, trygdet, sykepleier, kokk, saksbehandler, husmor, entreprenør, adjunkt, bachelor i et eller annet, langtransport, snekker... Jeg tror jeg er den eneste med mastergrad, så sånn sett den med høyest utdannelse av gjengen fra barneskolen. Men jeg var aldri den smarteste.

Anonymkode: 0fc0c...1c4

Skrevet

i Deloitte

Anonymkode: 281f0...fd8

Skrevet

Kunst og musikk. En tok livet sitt. Rart hvordan veiene går.

Anonymkode: 99034...691

• Liker 1
Skrevet

De flinkeste jeg vokste opp med går fortsatt på skole (vi er 25). De fleste har vekslet frem og tilbake mellom forskjellige utdanninger og begynte ikke på sine masterutdanninger før i fjor høst. Jeg vil påstå at jeg selv var en av de flinke og har endt opp som ingeniør

Anonymkode: 8b0a3...2d8

Skrevet

Kommer jo an på hva de var flinke til, men han som var veldig flink til å spille et instrument har for eksempel blitt profesjonell musiker (symfoniorkester) og gjør det bra. De som var veldig skoleflinke i ulike fag har gjort det bra innen fagfeltene de valgte seg (mange doktorgrader). Så er det også noen som ikke gjorde det bra på skolen, men som i ettertid har slått seg på mer kreative karrierer innen teater og film og gjør det bra der. 

Anonymkode: a9a0d...a16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...