Gå til innhold

Når far skal på behandling i flere uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far har en datter som er nesten tenåring. Far og mor har datter 50%. Godt samarbeid. 

Fars samboer har ingen barn fra før. Har bodd med far ca 1 år. 

Far har en sykdom, og skal på rehabilitering i flere uker. Senere mulig behandling i flere uker i utlandet. 

Så da er spørsmålet. Hvem tar ansvar for barnet når far ikke er hjemme i de ukene far egentlig har barnet? 

Mor, bestemor som ellers er mye med barnet, fars samboer eller eventuelt en kombinasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir det ikke mor da? Gjør ikke mor dette med glede da? 

Om det var min datter hadde hun selvfølgelig vært hos meg. Uten tvil. Trodde ikke det var et spørsmål en gang. 

Anonymkode: 70667...642

• Liker 23
Skrevet

Jeg , som mor, hadde nok hatt barnet. 

Synes det virker mest naturlig . Er ho et stort barn og ikke samme behovet for avlastning som med en 2-3 åring.

• Liker 4
Skrevet

Synes tenåringen bare blir hos mor da, mens far er til behandling. Det er jo ingen grunn til å sende barnet sitt på "samvær" med stemoren. Det er jo ikke derfor man har en samværsavtale....

Anonymkode: 65eaf...f64

• Liker 11
Skrevet

For meg hadde det vært naturlig at barnet bodde 100% hos mor i denne perioden, men med besøk hos far så ofte som det er praktisk mulig.

Anonymkode: 4ca31...8cb

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes det er mest naturlig at det er mor som har samvær med barnet.

Skrevet

Med mindre barnet selv har veldig lyst til å være hos stemor i fars uker, ville jeg tenkt at det er mor som tar over ukene.

Anonymkode: fb9ca...921

• Liker 3
Skrevet

Det kommer vel an på hva tenåringen selv vil, men naturlig at mor har hovedansvaret denne perioden.  

• Liker 1
Skrevet

Mor ville jeg tenkt. Høres ut som om ingen vil ha ansvaret, trist for ungen hvis det er sånn.. Eller er det diskusjon fordi alle vil ta ansvaret...

Anonymkode: 08afc...62f

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Hadde nok regnet med mor her.

Men jeg vet at min bonusdatter ville vært her som vanlig, selv om far ble borte i lengre tid. 

Som bonusmor ville jeg latt henne komme hit, hadde kanskje ikke sagt det samme for åtte år siden da hun var åtte år, selv om vi alltid har hatt et godt forhold. Er mye enklere å ha en 16 åring i hus, enn en åtteåring :)  Litt mer selvgående og selvhjulpen. 

Skrevet

Jeg ville tatt som en selvfølge at det var mor, både som mor og stemor! 

Hadde stebarnet villet komme selv om far var borte hadde hun selvsagt vært hjertelig velkommen, og jeg hadde gjerne hjulpet mor med evt logistikk om det trengtes hvis barnet var mest der de ukene. 

• Liker 1
Skrevet

Hva vil barnet selv da?

Skrevet (endret)

Det som er mest praktisk for alle involverte i den konkrete situasjonen? I utgangspunktet vil jeg si at det naturlige er at det er mor som tar ansvaret - det er hennes barn, og man er 100% forelder uansett samværsavtale - men om mor jobber skift/barn og fars samboer gjerne vil ha samvær som vanlig/bestemor med glede stepper inn er det selvfølgelig ikke noe i veien for å velge andre løsninger.

Endret av Daria
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre barnet selv har veldig lyst til å være hos stemor i fars uker, ville jeg tenkt at det er mor som tar over ukene.

Anonymkode: fb9ca...921

Å ikke minst, hva vil stemor? Er ikke sikkert det passer for stemor engang for at hennes hverdag skal gå opp. 

Anonymkode: 40367...cd1

• Liker 2
Skrevet

Mor ville jeg tenkt, og håpet på his jeg var mor. Samtidig ville jeg jo det beste for mitt barn, og tatt hensyn til hva hun ville, og hva som var best for alle parter.

Skrevet

Det kommer jo an på hva som fungerer best. Vet ikke om jeg ville hatt ansvaret for en snart tenåring så mye etter bare et år om jeg var farens samboer. Det blir noe helt annet enn å dele ansvar med faren. Men fungerer forholdet dem imellom godt, og fars samboer vil, så hadde det jo vært greit om barnet ville også.

Tenker likevel at det mest naturlige er at hun er hos moren, og heller kan besøke fars hjem og hans samboer i en eller flere helger? 

Skrevet

Dette er et stykke frem i tid, så det er ikke så mange som vet det enda. Bare lufter det for å få andres innspill. 

Det er ingen som tror dette vil bli noe problem når det blir aktuelt. Barnet har et godt forhold til alle. 

Gjest BearMama
Skrevet
11 minutter siden, Selene skrev:

Dette er et stykke frem i tid, så det er ikke så mange som vet det enda. Bare lufter det for å få andres innspill. 

Det er ingen som tror dette vil bli noe problem når det blir aktuelt. Barnet har et godt forhold til alle. 

Men hva sier barnet selv? Hvor gammelt er det?

Skrevet

Barnet vet det ikke enda. Mange detaljer som skal på plass først, og det er ikke nært i tid så det er for tidlig å si så mye enda. Barnet er snart 13.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...