AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #1 Skrevet 2. februar 2019 Jeg har barn med en diagnose, og spesielle behov, går i 6. klasse nå. Barnet sliter med angst, tåler ikke forandring bra, ikke mye mennesker, store grupper osv. Går aldri i bursdager hvor mange er invitert, disco osv. Sliter med skolevegring grunnet dette, barnet blir fysisk syk av angsten. Vi får hjelp av BUP, men ting tar tid. Det store problemet blir ungdomsskolen, barnet sogner til en skole med over 600 elever, kommer barn fra flere skoler. Dette vil jo aldri gå for barnet vårt, både BUP, skolen og helsesøster sier det samme. Men eneste alternativet som er da, blir privatskole. Men det koster 2300 kr i måneden. Og jeg er alene, og har laveste sats AAP. Så jeg aner jo ikke hvordan jeg skal få råd til det. Vet dere om det er noen mulighet for å få dekket det? Det er og en privatskole i nabo kommunen, som kunne passet, og som er billigere. Men da vil barnet trenge skyss til skolen, er det noe man kan få dekket. Var en venninne som sa barnet ville ha krav på drosje da. Men jeg tror vel egentlig ikke det. Barnet gjør det bra faglig, så jeg ønsker jo virkelig at barnet skal få gå på skole, føle seg trygg, og få en bra framtid. Det vil aldri skje, om det må gå på skolen barnet sogner til. Anonymkode: 19b84...576
Frostrose Skrevet 2. februar 2019 #2 Skrevet 2. februar 2019 Man har ikke rett på skyss til en annen kommune. Finnes det ikke en spesialskole der dere bor? Privatskoler er ikke nødvendigvis tilpasset elever som trenger mye tilpasning. Er det en religiøs skole, eller har den en annen pedagogikk? Dersom pedagogikken er grunnen til at skolen startet, vil det bli veldig fremmed for ham, når han starter der så seint i løpet. Både Montessori og Steiner er veldig ulikt offentlig skole.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #3 Skrevet 2. februar 2019 16 minutter siden, Frostrose skrev: Man har ikke rett på skyss til en annen kommune. Finnes det ikke en spesialskole der dere bor? Privatskoler er ikke nødvendigvis tilpasset elever som trenger mye tilpasning. Er det en religiøs skole, eller har den en annen pedagogikk? Dersom pedagogikken er grunnen til at skolen startet, vil det bli veldig fremmed for ham, når han starter der så seint i løpet. Både Montessori og Steiner er veldig ulikt offentlig skole. Barnet trenger å gå på en skole med få elever, og hvor barnet føler seg trygg. Men ellers klarer barnet seg bra faglig, og trenger lite tilrettelegging. Så barnet har ikke noe på en spesialskole å gjøre, det finnes heller ikke i denne kommunen. Det er montesorri skole, og kristen skole. Har vært på møte med montesorri skolen, og på ungdomsskolen er det ikke så forskjellig fra vanlig skole, da de faktisk har et pensum de skal igjennom, og barna skal bli gjort klare til videregående. Kjenner og noen som går der, og startet på ungdomsskolen, var ingen problemer for det barnet. Anonymkode: 19b84...576
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #4 Skrevet 2. februar 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har barn med en diagnose, og spesielle behov, går i 6. klasse nå. Barnet sliter med angst, tåler ikke forandring bra, ikke mye mennesker, store grupper osv. Går aldri i bursdager hvor mange er invitert, disco osv. Sliter med skolevegring grunnet dette, barnet blir fysisk syk av angsten. Vi får hjelp av BUP, men ting tar tid. Det store problemet blir ungdomsskolen, barnet sogner til en skole med over 600 elever, kommer barn fra flere skoler. Dette vil jo aldri gå for barnet vårt, både BUP, skolen og helsesøster sier det samme. Men eneste alternativet som er da, blir privatskole. Men det koster 2300 kr i måneden. Og jeg er alene, og har laveste sats AAP. Så jeg aner jo ikke hvordan jeg skal få råd til det. Vet dere om det er noen mulighet for å få dekket det? Det er og en privatskole i nabo kommunen, som kunne passet, og som er billigere. Men da vil barnet trenge skyss til skolen, er det noe man kan få dekket. Var en venninne som sa barnet ville ha krav på drosje da. Men jeg tror vel egentlig ikke det. Barnet gjør det bra faglig, så jeg ønsker jo virkelig at barnet skal få gå på skole, føle seg trygg, og få en bra framtid. Det vil aldri skje, om det må gå på skolen barnet sogner til. Anonymkode: 19b84...576 Jeg er lærer på ungdomsskolen, og har opp igjennom åra tatt i mot en del barn med lignende utfordringer som ditt barn. Jeg har også «tatt i mot» en del foreldre med samme type bekymringer, som lurer veldig på hvordan dette skal gå. Stort sett går det veldig bra, og foreldrene opplever å ha fått «et nytt barn». Det skjer noe med ungene fra barneskole til ungdomsskole, og ofte forsvinner en del av utfordringene de har slitt med på barneskolen. Ikke alltid, men veldig ofte. Og de gangene det ikke skjer, så må man heller jobbe med det og tilpasse innenfor de rammene man har. Kort sagt, om det du ikke finner en løsning med privatskole, så ville jeg ha fokusert på godt samarbeid opp mot skolen og sørget for at overføringen mellom barne- og ungdomsskole får fram utfordringene til barnet ditt og kommet i dialog med ungdomsskolen våren i syvende klasse. Så vidt jeg vet får man ikke støtte til private tilbud, iom at elevene har rett på tilpasset opplæring i det offentlige tilbudet. Og det er sjelden man får dekket noe som går på tvers av kommunegrenser, feks transport. Lykke til, uansett om det blir privat eller offentlig. Anonymkode: 0095d...bab 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #5 Skrevet 2. februar 2019 De aller aller fleste privatskoler kan tilby økonomisk støtte til noen som ikke har råd til å gå der. Ta kontakt med den aktuelle skolen, forklar hele situasjonen så ordner det seg nok. En annen ting å huske på er at ting kan forandre seg på to år Anonymkode: 0d2f3...da1 3
Frostrose Skrevet 2. februar 2019 #6 Skrevet 2. februar 2019 Montessoriskoler har som oftest friplasser. Jeg ville forhørt meg om dette på skolen dere vurderer. Montessori ungdomsskoler er ulik den vanlige skolen i at de f. eks ikke har timeplan med hvert av fagene, at de har mer prosjektarbeid og mer frihet. Ikke alle takler denne friheten.
Gjest BearMama Skrevet 2. februar 2019 #7 Skrevet 2. februar 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har barn med en diagnose, og spesielle behov, går i 6. klasse nå. Barnet sliter med angst, tåler ikke forandring bra, ikke mye mennesker, store grupper osv. Går aldri i bursdager hvor mange er invitert, disco osv. Sliter med skolevegring grunnet dette, barnet blir fysisk syk av angsten. Vi får hjelp av BUP, men ting tar tid. Det store problemet blir ungdomsskolen, barnet sogner til en skole med over 600 elever, kommer barn fra flere skoler. Dette vil jo aldri gå for barnet vårt, både BUP, skolen og helsesøster sier det samme. Men eneste alternativet som er da, blir privatskole. Men det koster 2300 kr i måneden. Og jeg er alene, og har laveste sats AAP. Så jeg aner jo ikke hvordan jeg skal få råd til det. Vet dere om det er noen mulighet for å få dekket det? Det er og en privatskole i nabo kommunen, som kunne passet, og som er billigere. Men da vil barnet trenge skyss til skolen, er det noe man kan få dekket. Var en venninne som sa barnet ville ha krav på drosje da. Men jeg tror vel egentlig ikke det. Barnet gjør det bra faglig, så jeg ønsker jo virkelig at barnet skal få gå på skole, føle seg trygg, og få en bra framtid. Det vil aldri skje, om det må gå på skolen barnet sogner til. Anonymkode: 19b84...576 Har ikke barnet hjelpestønad? Det er jo til sånt de pengene bør brukes. Endret 2. februar 2019 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 Gjest BearMama skrev (På 2.2.2019 den 16.42): Har ikke barnet hjelpestønad? Det er jo til sånt de pengene bør brukes. Hva er hjelpestønad Anonymkode: 17f2b...a6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå