Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når tenker dere det er sent å være ferdigutdannet som lege eller psykolog? Ettersom studiet er seks år langt, kan man tidligst være ferdig det året man fyller 25. Tenker dere det er sent å være ferdig det året man fyller 30? Er det rart å ikke være i "ordentlig" fast jobb før man fyller 30, kun deltidsjobber å sykehjem osv.?

Anonymkode: 0f6ba...442

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Til tross for at mange her på forumet mener at det aldri er for sent, ville jeg sagt at det etter rundt 50 år er for sent, med tanke på spesialisering, arbeidsmengde og ikke minst hva det koster oss som samfunn å betale for utdannelsen. 

Men det å være ferdig utdannet når man er 30 er langt i fra sent, og en betydelig andel av de som utdannes nå er nok like gammel eller eldre når de er ferdigstudert.

Skrevet

Ts her igjen.

Godt å høre. Vurderer å starte på et 6-årig studium, og er 24 år (fyller 25). Da er jeg over 30 når jeg fullfører. Kanskje får jeg barn i løpet av studietiden, og må ta permisjon. 

Spør kanskje mest fordi jeg føler jeg har kastet bort mange år. Jeg hører mange snakker om at de heller vil ha en lege/psykolog med livserfaring osv., men jeg har brukt disse årene på å ta opp fag og jobbe på sykehjem. Har ikke fått all verdens livserfaring av dette, i alle fall ikke livserfaring som de som er yngre enn meg får i løpet av studiet. Kjenner nemlig en som startet rett etter videregående, og hun er ferdig til sommeren. Føler hun har så mye mer livserfaring enn meg fordi hun har studert i mange år, vært på utveksling og generelt opplevd mer enn meg. Mens jeg omtrent har en mastergrad i fagene fra videregående skole 😕 

Anonymkode: 0f6ba...442

Skrevet

Vil si det er sent når du nærmer deg 40 før du er ferdig. 

Anonymkode: b6f27...d52

Skrevet

Det er i alle fall ikke for sent å starte når du er 24-25 år! Ikke noe problem og helt vanlig. 

Anonymkode: 5a09c...59d

• Liker 2
Skrevet

Du kan være ferdig utdannet som 50-åring for eks.

Finnes ikke svar på dette, vet om en kvinne som startet på legestudie som 40-åring. Fortsatt mange år igjen i yrket.

Anonymkode: 9d95f...381

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns du bør være ferdig på skolen til du er 40. Å ta spesialisering som lege tar fort mange år, dessuten er det vanskeliger for folk over 30 enn under 30 å få lis 1. 

Anonymkode: 9fd85...2dc

• Liker 1
Skrevet

Vil nok være vanskelig  å få jobb som nyutdanna 40-åring. Så det vil jeg si er grensen.

Anonymkode: bc35d...8d9

Skrevet

Det er for tidlig når man må spørre andre om slikt.

Anonymkode: dd7ac...d55

Skrevet

Går første året på psykologi nå og er flere på kullet som er i 30-40-årene, så å være ferdig når du er ca 30 er langt fra for sent

Anonymkode: b21e3...ae7

Skrevet

Jeg vil si at det begynner å bli for sent hvis man nærmer seg 55 når man er ferdig. 30 år? Ingen problem! Jeg var selv ferdig med et slikt studie da jeg var 26, og det var et befrielse å runde 30, de første årene i arbeidslivet følte jeg meg veldig ung, og det ble også innimellom kommenterte av både pasienter og samarbeidsparter. 

Anonymkode: 86864...1b9

Skrevet

Det er jo psykologer og leger som jobber til de er over 70..Man må ikke pensjonere seg tidlig, hvis man har overklasse-helse og lyst til å bidra.

Anonymkode: dd7ac...d55

Skrevet

Synes egentlig det er tullete at folk oppi åra skal truge seg til å studere medisin. La nå de yngre få slippe til.

Anonymkode: b6f27...d52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...