Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stadig leser man om hvor mange som bryter opp A4-livet med jobb, sove, spise: repeat. Lite energi til noe annet, jobb er jo en gammeldags trend som er skapt av kapitalismen som dreper oss sakte men sikkert. Vi skal jage, yte, prestere, kjøpe ting, leve for ting, livet ditt er ting. Du definerer livet ditt utfra ting du har kjøpt deg.

Se på stakkars mennesker som kjøper seg dyre klesplass/vesker/biler/hus/etc. Ser på det som lykken, hvor dumme er vi mennesker? Vi er utrolig dumme. Vi må snart tilbake til basic, hva trenger et menneske for å leve? Mat, kanskje tak over hodet, noe enkelt tøy som beskytter kroppen, så medmenneskelighet. I dag er nesten all menneskelighet borte, er kun penger som teller. Livet måles i penger.

Les: http://www.nyttnorge.com/du-selger-livsenergien-din-for-penger.html

Anonymkode: 9a5a4...2f6

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trenger en jobb jeg elsker. En hverdag med meningsfulle oppgaver, og fantastiske kollegaer. 

Har ikke noe behov for å gå mer hjemme, har mer enn nok fritid. 

Også får man jo godt betalt på toppen (selv om jeg gjerne hadde gjort det samme uten betaling). Så for meg er jobben min vinn-vinn. Kunne ikke tenkt meg å endre noe. 

Anonymkode: 07412...3f4

• Liker 1
Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger en jobb jeg elsker. En hverdag med meningsfulle oppgaver, og fantastiske kollegaer. 

Har ikke noe behov for å gå mer hjemme, har mer enn nok fritid. 

Også får man jo godt betalt på toppen (selv om jeg gjerne hadde gjort det samme uten betaling). Så for meg er jobben min vinn-vinn. Kunne ikke tenkt meg å endre noe. 

Problemet er at ikke alle opplever det samme som deg. Les denne artikkelen og tenk litt over hvordan ting sakte, men sikkert er i endring når det gjelder arbeidslivet. https://agendamagasin.no/artikler/de-som-faller-utenfor/

Jeg er helt enig i det TS skriver.

Endret av 007_008_007
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

jobb er jo en gammeldags trend som er skapt av kapitalismen som dreper oss sakte men sikkert.

:klo:

Anonymkode: f2036...7a4

• Liker 9
Skrevet

Vi MÅ snart tenke nytt! Hvordan skal dette gå? Alt dreier seg om å jage penger? Økonomisk vekst. Galskap.

Tenk så fint alt ville vært på dugnad, se på småsamfunn som dyrker maten sin. Har noen dyr som de aler opp og spiser.

Tenk så rent samfunnet hadde vært uten all industri som vi ikke trenger, unødig flytrafikk. Vi lever feil, utviklingen har drept oss.

Men i dag MÅ ALLE delta i denne galskapen, ellers faller man utenfor. Er dette riktig? Nei.

Skrevet
29 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Problemet er at ikke alle opplever det samme som deg. Les denne artikkelen og tenk litt over hvordan ting sakte, men sikkert er i endring når det gjelder arbeidslivet. https://agendamagasin.no/artikler/de-som-faller-utenfor/

Jeg er helt enig i det TS skriver.

Det er ikke lov å debattere mot (med) seg selv i samme tråd.... 

Gjest 007_008_007
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å debattere mot (med) seg selv i samme tråd.... 

Hva mener du? Det er ikke jeg som opprettet tråden.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stadig leser man om hvor mange som bryter opp A4-livet med jobb, sove, spise: repeat. Lite energi til noe annet, jobb er jo en gammeldags trend som er skapt av kapitalismen som dreper oss sakte men sikkert. Vi skal jage, yte, prestere, kjøpe ting, leve for ting, livet ditt er ting. Du definerer livet ditt utfra ting du har kjøpt deg.

Dette er absolutt alt ingen nordmenn gjør. Du preker til koret.

Anonymkode: c05b6...72a

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er absolutt alt ingen nordmenn gjør. Du preker til koret.

Anonymkode: c05b6...72a

Haha. Helt sant, nordmenn er ufattelig kjedelige. Bare en diger sauerflokk.

Anonymkode: 5e419...5f0

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Se på stakkars mennesker som kjøper seg dyre klesplass/vesker/biler/hus/etc. Ser på det som lykken, hvor dumme er vi mennesker? Vi er utrolig dumme. Vi må snart tilbake til basic, hva trenger et menneske for å leve? Mat, kanskje tak over hodet, noe enkelt tøy som beskytter kroppen, så medmenneskelighet. I dag er nesten all menneskelighet borte, er kun penger som teller. Livet måles i penger.

Les: http://www.nyttnorge.com/du-selger-livsenergien-din-for-penger.html

Jeg er enig med deg. Livet hadde vært bedre uten all staffasjen, men noe må man ha å leve av. Det koster å spise og bo.

Anonymkode: 61db5...217

• Liker 3
Skrevet

Kanskje det stemmer for noen/mange. 

Jeg har en jobb som jeg elsker. Gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag, hele året. Faktisk synes jeg noen ganger at det er kult å få betalt for noe jeg (nesten) kunne gjort helt gratis, fordi jeg trives så godt med jobben. 

Anonymkode: e2880...059

Skrevet

http://www.nyttnorge.com/du-selger-livsenergien-din-for-penger.html

"Tenk et liv uten fast jobb, et såkalt u-jobb liv. Man gjør hele tiden det man selv vil, man er lykkelig og tilfreds og sin egen herre. Livet er slik man ønsker å ha det, og det en gjør er basert på verdier en selv har valgt, som en kan stå inne for, som er økologisk balansert og i harmoni med andre skapningers interesser. Det er et godt konsept, en drøm å ha."

Altså. nå handler ikke jobb bare å tjene penger, men også at samfunnet skal gå rundt.

Hvis alle skal leve med YOLO-livsstil og gjøre kun det man vil går det ganske dårlig. Hvem skal produsere mat, strøm, medisiner, rent drikkevann, hus, klær og mye annet?

Eller skal vi alle leve i vår egen hule uten infrastruktur og dyrke vår egen mat? 

• Liker 4
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker at du linker til en side som beskriver vitenskap som en religion basert på myter og fantasier, og likevel kommer de med fem artikler som påstår at jorden er flat ved bruk av såkalt "vitenskap".

Mye annet dumt fra nettsiden:

"Raketter skytes opp, men sendes rett ut i sjøen. Vi ser et iscenesatt skuespill, for det fins ingen bevis for at det går an å reise ut i verdensrommet."

"Forskning på universiteter er relativt ubrukelig og leder sjelden til noe annet enn en kuriositet." 

"Vestlig medisin dreper millioner av mennesker hvert år."

" Gravitasjonskraften er den magiske årsaken til at dette skal ha vært mulig."

"Vi kan ikke lage barn. Vi kan ikke selv produsere nytt liv fra grunnen for vi kan ikke noe om det."

Endret av abc123detvardet
  • Liker 9
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi MÅ snart tenke nytt! Hvordan skal dette gå? Alt dreier seg om å jage penger? Økonomisk vekst. Galskap.

Tenk så fint alt ville vært på dugnad, se på småsamfunn som dyrker maten sin. Har noen dyr som de aler opp og spiser.

Tenk så rent samfunnet hadde vært uten all industri som vi ikke trenger, unødig flytrafikk. Vi lever feil, utviklingen har drept oss.

Men i dag MÅ ALLE delta i denne galskapen, ellers faller man utenfor. Er dette riktig? Nei.

Ok, la oss ta et sånt samfunn hvor folk lever med/av naturen, og stort sett på dugnad. 

Si at du blir syk. Hjerteinfarkt. Store muligheter for at du kan komme tilbake et et godt liv med riktig behandling. Hva kreves av et samfunn for å kunne tilby den behandlingen? 

Eller si at barnet ditt blir sykt. Alvorlig infeksjon, puss i hulrommene i hjernen. Gode muligheter for å bli frisk, men det er risikofylt og langvarig behandling. Hva kreves for at et samfunn skal kunne tilby den behandlingen? 

Jeg utfordrer deg til hvordan dette kan løses ut fra de forutsetningene det samfunnet du beskriver har. 

Anonymkode: 23ddc...ed4

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil du da? Min gamle oldefar jobbet livet av seg. Han måtte det for å overleve. Han strevet som bare pokker, reiste ut og fisket, jaktet og handlet med det han fikk døgnet rundt. Rett ut var det naturalhushold, men tungt som bare pokker. Jeg jobber også hele uken, uten at jeg forbruker så ekstremt mye. Har langt mer fritid og ferie en min oldefar. Så jeg kan ikke klage. Men hva mener du da? At du skal få alt dette helt gratis? At du skal slippe å jobbe? Bare kose deg gjennom livet!

Hvem skal betale for dette da? Få det inn i hodet ditt! Livet på denne jorden har ikke endret seg stort, det er bare hvordan man gjør det som endrer seg. Hardt arbeid store deler av livet for å få mat på bordet, tak over hodet for å overleve. Du kan bare ikke forlange at andre skal gjøre den jobben for deg, og du skal slappe av.

Jeg liker å jobbe, bruke mine evner og se frem til fritid som er hardt opparbeidet. Forbruket kan jeg styre selv, og det gjør jeg så til de grader. For man vet aldri når man ikke er i stand til dette, derfor betaler jeg skatt som en forsikring for fremtiden, det samme med sparing. 

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt du skriver er feil! Selvfølgelig må du bidra med at du forsørger deg selv og dine! Det er helt riktig. Du kan ikke forlange at andre skal gjøre dette for deg! Kapitalismen er bare positiv så lenge den blir regulert, og ikke ender i turbokapitalisme som er verre en sosialisme. Der man bare dyrker seg selv og driter i fellesskapet men gjerne utbytter det for å få mest mulig penger for det. Men du er ansvarlig for deg selv, du må arbeide for å få mat på bordet til deg og dine, og dette er hardt arbeid over lang tid.

Så kan vi alle ha ordninger der mennesker faller igjennom får hjelp på andre sitt arbeid. Men det kan ikke misbrukes eller gjøres veldig lett å oppnå. Du må arbeide hardt selv med alt du har som ressurser. Min gamle oldefar gjorde dette, men hadde ikke noe sikkerhetsnett overhodet. Alt stod og falt på han. Så hva er det vi egentlig syter over? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...