AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #1 Skrevet 2. februar 2019 Jeg har en forsiktig katt som aldri forlater tomta med mindre jeg er med. I dag er 5. gangen jeg opplever at folk passerer med hunder der hunden begynnner å bjeffe på katten. I stedet for å gå videre lar de hunden stå å gjø på den stakkars, redde katten mens de selv ler og smiler. I dag slapp dama opp mer og mer bånd så hunden gikk inn på vår tomt. Løp ut og da lå katten klistra til dørmatta i frykt. Hva faen er dette for en barbarisk underholdning? Eller er det fullstendig mangel på respekt for katter? Noen som kan forklare? Jeg mener sevsagt ikke de med hunder som bjeffer og passerer, for jeg vet hunder synes katter er spennenede. Jeg mener de som girer opp situasjonen. Anonymkode: 00817...a1c 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #2 Skrevet 2. februar 2019 Jeg er hundeeier. Jeg har aldri vært katteeier. For meg er katters kroppsspråk en uforståelig greie. Er det mulig hundeeier trodde de lekte sammen? I min blokk er det litt omvendt. En dame med katt i bånd som går med en lang stokk hun slår etter hunder med om de ikke flytter seg til andre siden av gaten. Trir enkelte bare ikke skjønner den arten de ikke har selv. Anonymkode: 0b180...04d 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #3 Skrevet 2. februar 2019 Jeg er hundeeier og blir sint av sånne hendelser. En som bor i nabolaget til min gamle mormor har «trent» hunden til å løpe etter folk og bite. Han har hatt hunden gått løst og gitt følgende kommando «løp og bit den gamle damen». Hunden følger kommandoen. Helt forferdelig. Anonymkode: 68187...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #4 Skrevet 2. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hundeeier. Jeg har aldri vært katteeier. For meg er katters kroppsspråk en uforståelig greie. Er det mulig hundeeier trodde de lekte sammen? I min blokk er det litt omvendt. En dame med katt i bånd som går med en lang stokk hun slår etter hunder med om de ikke flytter seg til andre siden av gaten. Trir enkelte bare ikke skjønner den arten de ikke har selv. Anonymkode: 0b180...04d Det kan ikke være så uforståelig. Katter som leker løper mot og oppsøker den de leker med(slik hunder og andre vesen gjør). De klistrer seg ikke til bakken og trekker seg så langt unna som mulig. Å slå eller plage andres dyr hører ikke hjemme noe sted. Anonymkode: 00817...a1c 15
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #5 Skrevet 2. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er hundeeier og blir sint av sånne hendelser. En som bor i nabolaget til min gamle mormor har «trent» hunden til å løpe etter folk og bite. Han har hatt hunden gått løst og gitt følgende kommando «løp og bit den gamle damen». Hunden følger kommandoen. Helt forferdelig. Anonymkode: 68187...0c3 Han burde anmeldes. Anonymkode: 992ff...f88 17
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #6 Skrevet 2. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hundeeier og blir sint av sånne hendelser. En som bor i nabolaget til min gamle mormor har «trent» hunden til å løpe etter folk og bite. Han har hatt hunden gått løst og gitt følgende kommando «løp og bit den gamle damen». Hunden følger kommandoen. Helt forferdelig. Anonymkode: 68187...0c3 Håper politet har fått vite om dette? Anonymkode: 00817...a1c 10
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #7 Skrevet 2. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Håper politet har fått vite om dette? Anonymkode: 00817...a1c Ja, selvfølgelig. Det er noen år siden nå. Anonymkode: 68187...0c3 1
Chablis Skrevet 2. februar 2019 #8 Skrevet 2. februar 2019 Hva gjorde du da? Jeg håper du skjelte ut hundeeieren? Det finnes drittsekker overalt, denne drittsekken har bare tilfeldigvis en hund og jeg håper ikke du dømmer alle hundeeiere ut i fra dette. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #9 Skrevet 2. februar 2019 Enkelte folk ass..... Uansett om de er hundeeiere eller ikke. Enkelte folk er stokk dumme. Er hundeeier selv og har aldri oppført meg sånn. Her omkring er det lite katter fordi vi bor i Oslos blokkbebyggelse, men det er likevel 2 ulike familier som bor i første etasje som har katt. De har saget ut en åpning for katten i verandarekkverket, sånn at katten kan hoppe opp og ned på verandaen (som bare er litt over bakken i 1.etg) på egenhånd, og komme seg til verandadøren og vise at de vil inn igjen. Den ene av disse to kattene oppfører seg veldig merkelig. Den liker ikke hunder, åpenbart, men likevel følger den etter oss når vi passerer på tur i nabolaget. Snur bikkja seg og ser på den, så skyter katten rygg og setter seg så ned og glor på hunden. Når vi går videre, følger den etter mens den glor på hunden hele tiden. Hunden min bjeffer noen ganger på katten, men når katten er så dum at den følger etter oss, får den tåle det. Anonymkode: 50b1c...625 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #10 Skrevet 2. februar 2019 12 minutter siden, Chablis skrev: Hva gjorde du da? Jeg håper du skjelte ut hundeeieren? Det finnes drittsekker overalt, denne drittsekken har bare tilfeldigvis en hund og jeg håper ikke du dømmer alle hundeeiere ut i fra dette. Jeg ga såklart en utvetydig beskjed. Dømmer ikke alle nei. Som jeg skrev i tittel:"Hva feiler det enkelte hundeeiere.." Anonymkode: 00817...a1c
Trulteskogen Skrevet 2. februar 2019 #11 Skrevet 2. februar 2019 De fleste katter er jo ikke så engstelige av seg som din katt. De fleste katter har vett til å komme seg unna, og blir ikke liggende på ei dørmatte og trykke av frykt. Hundeeieren du refererer til mente neppe noe vondt med å slippe opp båndet til hunden sin. Hun hadde jo kontroll på hunden og det var ingen reell faresituasjon. Det er ikke nødvendigvis åpenlyst for alle andre at katten din har agorafobi. 2
Sirah Skrevet 2. februar 2019 #12 Skrevet 2. februar 2019 Du traff tydeligvis på en komplett idiot TS 😡 Helt utrolig at folk kan oppføre seg slik. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #13 Skrevet 2. februar 2019 1 hour ago, Trulteskogen said: De fleste katter er jo ikke så engstelige av seg som din katt. De fleste katter har vett til å komme seg unna, og blir ikke liggende på ei dørmatte og trykke av frykt. Hundeeieren du refererer til mente neppe noe vondt med å slippe opp båndet til hunden sin. Hun hadde jo kontroll på hunden og det var ingen reell faresituasjon. Det er ikke nødvendigvis åpenlyst for alle andre at katten din har agorafobi. Det er da strengt tatt helt unødvendig oppførsel av hundeeier å både bli stående og la bikkja fortsette å bjeffe på katten, samt å slakk på båndet så bikkja kunne få gå enda nærmere en tydelig redd katt for å gneldre... Vitner ikke om mye vett eller empati. Hun skal bare være glad at katten ikke ble så redd at den gikk til angrep, jeg regner med hun hadde laget ramaskrik om bikkja fikk revet opp nesa eller mista et øye.... Anonymkode: 23a1f...116 5
Trulteskogen Skrevet 2. februar 2019 #14 Skrevet 2. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da strengt tatt helt unødvendig oppførsel av hundeeier å både bli stående og la bikkja fortsette å bjeffe på katten, samt å slakk på båndet så bikkja kunne få gå enda nærmere en tydelig redd katt for å gneldre... Vitner ikke om mye vett eller empati. Hun skal bare være glad at katten ikke ble så redd at den gikk til angrep, jeg regner med hun hadde laget ramaskrik om bikkja fikk revet opp nesa eller mista et øye.... Anonymkode: 23a1f...116 Ja det hadde hun naturligvis gjort. Men de færreste katter går til angrep med mindre de er trengt opp i et hjørne. Det skjedde ikke i denne situasjonen. De aller fleste katter som er vant med å være ute møter fra tid til annen på hundeeiere med hunder som girer seg opp, blant annet med bjeffing, når de ser katter. De fleste katter stikker da av, eller gjemmer seg i en busk e.l. De færreste katter blir virkelig redde i disse situasjonene. Det at hundeeieren lot hunden stå og bjeffe på avstand, sier ikke noe om hundeeierens nivåer av empati eller forstand. Du snakker her om en katt som ikke var utsatt for reell fare, som viser naturlig aktsom atferd og holder seg på avstand fra hunden. Helt normal dyreatferd og ingen skade skjedd. Tvert imot, katten erfarte at hunden ikke gjorde den noe, og at bjeffing ikke fører til angrep. Skal man skjerme dyr og mennesker fra alt som gjør de redde, når de i utgangspunktet er redde fra før, så blir man iallefall ikke mindre redd.
Kontormus Skrevet 2. februar 2019 #15 Skrevet 2. februar 2019 6 minutter siden, Trulteskogen skrev: Ja det hadde hun naturligvis gjort. Men de færreste katter går til angrep med mindre de er trengt opp i et hjørne. Det skjedde ikke i denne situasjonen. De aller fleste katter som er vant med å være ute møter fra tid til annen på hundeeiere med hunder som girer seg opp, blant annet med bjeffing, når de ser katter. De fleste katter stikker da av, eller gjemmer seg i en busk e.l. De færreste katter blir virkelig redde i disse situasjonene. Det at hundeeieren lot hunden stå og bjeffe på avstand, sier ikke noe om hundeeierens nivåer av empati eller forstand. Du snakker her om en katt som ikke var utsatt for reell fare, som viser naturlig aktsom atferd og holder seg på avstand fra hunden. Helt normal dyreatferd og ingen skade skjedd. Tvert imot, katten erfarte at hunden ikke gjorde den noe, og at bjeffing ikke fører til angrep. Skal man skjerme dyr og mennesker fra alt som gjør de redde, når de i utgangspunktet er redde fra før, så blir man iallefall ikke mindre redd. Ha ha... JO! Hvorfor skulle hun ellers la hunden stå å bjeffe mot katten, og la den gå nærmere hvis det ikke var fordi hun fant dette underholdende? Helt unødvendig. Og katten har ikke noe forhold til reell fare, eller ikke. Den ser ei gneldrebikkje som kommer nærmere. Den blir redd. 8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #16 Skrevet 2. februar 2019 1 time siden, Trulteskogen skrev: De fleste katter er jo ikke så engstelige av seg som din katt. De fleste katter har vett til å komme seg unna, og blir ikke liggende på ei dørmatte og trykke av frykt. Hundeeieren du refererer til mente neppe noe vondt med å slippe opp båndet til hunden sin. Hun hadde jo kontroll på hunden og det var ingen reell faresituasjon. Det er ikke nødvendigvis åpenlyst for alle andre at katten din har agorafobi. Så det er helt greit å la en hund stå å nibjeffe mot andre dyr så lenge man har kontroll? Gjelder vel mennesker også da, eller er det bare dyr du ikke bryr deg om at blir livredde? En hundeeier burde ha nok vett mellom ørene til å forstå at sånne ting gjør man ikke. Anonymkode: 31e4b...621 8
Sol-gull Skrevet 2. februar 2019 #17 Skrevet 2. februar 2019 Enig med deg her ts, det hørtes ut som ganske spesiell oppførsel. Jeg prøver alltid å distrahere hunden min når vi ser en katt, for jeg vil ikke ha en kattegal hund som jakter på dem, det er jo bare slitsomt for alle involverte.
Trulteskogen Skrevet 2. februar 2019 #18 Skrevet 2. februar 2019 5 minutter siden, Kontormus skrev: Ha ha... JO! Hvorfor skulle hun ellers la hunden stå å bjeffe mot katten, og la den gå nærmere hvis det ikke var fordi hun fant dette underholdende? Helt unødvendig. Og katten har ikke noe forhold til reell fare, eller ikke. Den ser ei gneldrebikkje som kommer nærmere. Den blir redd. Øøøøh, du vet da overhodet ingenting om hvorvidt personen fant situasjonen underholdende basert på at vedkommende moret seg på bekostning av kattens frykt. Naivt å tro at katten hadde reagert på samme måte uansett hvor nært hunden hadde kommet katten. Selvsagt har dyr evne til å vurdere farenivå. Og så om den ble litt redd? Det er naturlig for katter å bli redd for hunder. Det er en del av utekatters liv å møte på hunder i bånd som gneldrer og gjøre seg erfaringer av at hundene står og gneldrer men det skjer ikke noe mer enn det.
Trulteskogen Skrevet 2. februar 2019 #19 Skrevet 2. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er helt greit å la en hund stå å nibjeffe mot andre dyr så lenge man har kontroll? Gjelder vel mennesker også da, eller er det bare dyr du ikke bryr deg om at blir livredde? En hundeeier burde ha nok vett mellom ørene til å forstå at sånne ting gjør man ikke. Anonymkode: 31e4b...621 Det er da helt normalt blant hunder å bjeffe mot hverandre. Helt normalt at hunder bjeffer mot folk også. Bjeffing er en del av hundens naturlige atferd. Bjeffing er ikke farlig. Katter lærer seg at hunder bjeffer og at ingen skade skjer. 1
Kontormus Skrevet 2. februar 2019 #20 Skrevet 2. februar 2019 1 time siden, Trulteskogen skrev: Øøøøh, du vet da overhodet ingenting om hvorvidt personen fant situasjonen underholdende basert på at vedkommende moret seg på bekostning av kattens frykt. Naivt å tro at katten hadde reagert på samme måte uansett hvor nært hunden hadde kommet katten. Selvsagt har dyr evne til å vurdere farenivå. Og så om den ble litt redd? Det er naturlig for katter å bli redd for hunder. Det er en del av utekatters liv å møte på hunder i bånd som gneldrer og gjøre seg erfaringer av at hundene står og gneldrer men det skjer ikke noe mer enn det. Naivt og tro at katten IKKE hadde vært mindre redd jo nærmere den kom. Så, hvorfor i all verden skulle denne dama slakke opp båndet slik at hunden kunne gå nærmere, hvis det ikke var pga av en slags skadefryd? Men jeg vet at både hunder og katter vet hvor deres fysiske grenser går. Her var det altså ei drittkjerring som måtte la bikkja tyrannisere katten på trappa til kattens hjem. Jeg har også hatt hund som ønsket å løpe etter kattene, men ikke faen om den fikk lov! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå