Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Har lyst å høre noen synspunkter her..

I kullet mitt er det en kvinne på ca 30 år som bruker utrolig mye foundation. Det er så synlig, et virkelig tjukt lag over hele ansiktet. Av det jeg kan se, så har hun ingen alvorlige hud-problemer som skulle tilsi at hun trenger så mye sminke. Hun ser mye eldre ut enn hun egentlig er pga all sminken.

Jeg har alltid ment at sminke-stil er en privatsak som ikke angår andre. Men.. Har oppdaget at mange snakker om dette, i termer som ikke er så veldig flatterende for henne. Har sagt ifra om at det ikke er så hyggelig å kommentere slikt, men det virker som om alle er veldig klar over sminkebruken hennes, selv gutter som vanligvis er oblivious for slikt.

Så spørsmålet; burde jeg snakke med henne? Si at hun bruker for mye sminke..? Hvordan i alle dager sier man slikt uten å såre, spesielt siden jeg ikke kjenner henne så godt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror jeg ville skrevet en vennlig og skånsom lapp , og lagt den et sted hun garantert ville finne den....

Det er bedre å få det skriftlig og anynomt enn ansikt-til-ansikt .. Synes JEG da. :)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Nei, du skal ikke si noe til henne, for det er da virkelig ikke hennes feil at alle andre snakker om henne.

Får være måte på hva mennesker skal måtte gjøre, for at andre skal slutte å snakke om de.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hm...vrien den der, men så sant du ikke kjenner henne spesielt godt så ville jeg nok ikke ha sagt noe.

Hadde det derimot vært en nær venninne av meg så ville jeg sannsynligvis på en skånsom måte ha sagt et eller annet om det.

Hvis dere i en situasjon diskuterer make-up eller hun spør om råd så er det helt OK å nevne det, men å si det uten en foranledning er vanskelig hvis du samtidig ikke ønsker å såre henne.

Hva med å tilfeldig bringe temaet på bane en gang det passer? Si et eller annet om den supre nye mineralfoundationen du har begynt å bruke som praktisk talt er HELT usynlig og som derfor bare er såå bra! *hint hint*

Gjest Anonymous
Skrevet

Har hun andre venninner i kullet du eventuellt kan nevne det for? så kan de ta det opp ved en passende anledning??

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er litt usikker på om jeg gjør henne noen tjeneste ved å IKKE si det. Hun er en pen dame, men sminken ser ut som en hudfarget maske som gjør at ansiktet ser så "flatt" ut.

Hadde dette vært en venninne, så hadde jeg sagt ifra for lenge siden. Jeg vet at mine venninner heldigvis sier i fra hvis jeg ikler meg noe som absolutt ikke kler meg.

Gjest Gulltopp
Skrevet
Nei, du skal ikke si noe til henne, for det er da virkelig ikke hennes feil at alle andre snakker om henne.

Får være måte på hva mennesker skal måtte gjøre, for at andre skal slutte å snakke om de.

Enig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror ikke du burde si noe, men dersom, mot formodning, anledningen skulle by seg, så kunne du jo fortelle henne at du synes det virker som hun har pen nok hud, så du skjlnner ikke hvorfor hun dekker den til med foundation. Vanskelig tema dette, for helt ærlig er det ingen sin sak hvordan denne dama sminker seg. Dere på kullet burde heller prioritere andre diskusjonstemaer..

Men det er kjipt å se noen som føkker opp utseendet sitt med for mye sminke, når de hadde fått bedre reaksjoner uten å bruke det. En får gjerne en følelse av at disse folka burde informeres om det, for å slippe å gå og drite seg ut.. Men som sagt, det finnes andre og bedre problemstillinger å fundere over. Kanskje du bare burde gi henne et speil i fullt dagslys og be henne ta en titt :ler:

Gjest Xavia
Skrevet

Hadde det vært en god venninde, så kanskje jeg hadde kunnet ta det opp. på en pen måte. Om dette bare er en bekjent, som du studerer med, så synes jeg ikke du bør si noe. Det får bli litt nærere venninders jobb.

Gjest bertine(ikke innl)
Skrevet

Vanskelig situasjon ja, men jeg ville ikke sagt noe i og med at du ikke kjenner henne. Jeg ville heller slutte å snakke om det, og be de andre slutte å snakke om det. For hva er vitsen liksom? Hun bestemmer da selv hvordan hun vil sminke seg, og det har egentlig ingen noenting med.

Skrevet

Enig.

Helt enig. Damen er da faktisk et voksent menneske, og hun bruker den sminken hun selv mener ser bra ut.

Skrevet

Helt enig. Damen er da faktisk et voksent menneske, og hun bruker den sminken hun selv mener ser bra ut.

:Nikke:

Skrevet

Hvis det hadde vært meg, så ville jeg ønsket at noen sa fra til meg. Kan jo hende at hun ikke ser det selv. Men du bør være veldig forsiktig da... Kanskje du burde prøve å bli venner med henne først ;)

Skrevet

Ikke si noe til fremmede.. det ville ikke jeg gjort. Til og med velmenende råd fra venninner kan skade mer enn de hjelper. Jeg har ei venninne som hele tiden vil gi meg velmenende råd ang hårfargen min (jeg har lyst brunt hår), hun mener den er kommunefarget noe jeg selv er uenig i, og jeg blir mer sinna enn takknemlig. Kommer ikke til å farge håret pga hva hun sier (hun vil ha meg til å farge det mørkere sånn som hun selv har det), hvis jeg gjør noe er det å stripe det slik jeg har gjort før. Folk har forskjellig smak, rett og slett..

Tenk om hun har stygge fødselsmerker eller arr under all sminken som hun skjemmes over? Sikkert en grunn til at hun bruker så mye dekkrem.

Gjest synseren
Skrevet

Dette svaret likte jeg Madam Felle! Bravo :blomst:

Gjest Anonymous
Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke si noe! Det er ikke din oppgave å passe på henne. Som andre sier her, så kan det være en grunn til at hun har så mye sminke på seg. Hva hvis hun har psoriasis i hele ansiktet og alternativet til sminken ikke er så bra det heller?? Hvordan tror du hun vil føle seg hvis du sa hun burde roe ned på dekkremen?

Oppfør deg som et voksen menneske istedenfor å slutt å baksnakk henne.

Gjest Anonymous
Skrevet
Selvfølgelig skal du ikke si noe! Det er ikke din oppgave å passe på henne. Som andre sier her, så kan det være en grunn til at hun har så mye sminke på seg. Hva hvis hun har psoriasis i hele ansiktet og alternativet til sminken ikke er så bra det heller?? Hvordan tror du hun vil føle seg hvis du sa hun burde roe ned på dekkremen?

Oppfør deg som et voksen menneske istedenfor å slutt å baksnakk henne.

Enig i dette.

Prøv også å sette deg inn i hennes situasjon. Hvordan ville du ha følt det hvis en fremmed person fortalte deg at du sminket deg galt?

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville faktisk foretrukket at noen sa i fra. Såpass selvinnsikt bør man ha synes jeg..

Har forresten snakket med henne nå. Hun sa hun skulle vurdere det :) Virket som om hun var klar over problemstillingen, men vanens makt er vanskelig å bryte.

Gjest gjest1
Skrevet
Hvordan la du det frem?

Vi snakket om sminke generelt først. Etterhvert spurte jeg henne om hun ville likt å vite om hun brukte ukledelig sminke. Hun skjønte tegninga da.. Og viste seg at hennes tidligere samboer også hadde sagt ifra for noen år tilbake. Hun sa hun var glad for at noen endelig hadde tord å si ifra.

(Litt på siden siden jeg har litt psoriasis selv av og til. Det går ikke an å dekke over det med foundation. Med mindre man vil fremheve ujevnhetene..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...