AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #1 Skrevet 2. februar 2019 Hei! Er 21 år, og studerer på 2. året. En ting jeg har merket meg, er at flere på studiet har kjøpt seg bolig - de fleste i alderen 21-23 år. Ja, de får jo hjelp av foreldrene, men det er jo fortsatt snakk om leiligheter til 2-3 millioner kroner. Slik jeg forstår det, så er det i dag krav om at du ikke får lånt mer enn 5 x bruttoinntekt. Mange av disse studentene jobber ikke, og får bare studielån. Er det da foreldrene som eier leiligheten? Eller står de som kausjonister, og bruker hele sin bolig som pant for å dekke lån på ungens bolig? Jeg lurer jo litt på hvorfor de nye lånereglene ble innført, når folk kan gå rundt dem så lett som dette. Anonymkode: 9bf19...711 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #2 Skrevet 2. februar 2019 Spør dem? Jeg vil tro at det i en del tilfeller er snakk om forskudd på arv. Da jeg var student, for lenge siden, var det veldig uvanlig at studenter kjøpte bolig, også barn av bemidlete foreldre. Anonymkode: 44d16...092 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #4 Skrevet 2. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Spør dem? Jeg vil tro at det i en del tilfeller er snakk om forskudd på arv. Da jeg var student, for lenge siden, var det veldig uvanlig at studenter kjøpte bolig, også barn av bemidlete foreldre. Anonymkode: 44d16...092 Leste Dagens Næringsliv i går, og der kom det fram at førstegangskjøpere faktisk blir yngre - og det er blitt flere av dem. På 10 år hadde alderen sunket med et par år, og andelen hadde gått opp med 10%. En teori er at siden boligprisene har eksplodert, så har da foreldrene valgt å hjelpe barna inn i boligmarkedet tidligere enn før. Dersom en "tvinger" barna til å spare alt opp selv, så er eneste resultatet at boligprisene har økt fortere enn hva de greier å spare. Anonymkode: 9bf19...711 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #5 Skrevet 2. februar 2019 Jeg kjøpte som student, 22 år. Da hadde jeg 2 år igjen av en bachelor, og en deltidsjobb. Jobb og studielån utgjorde 20 000 utbetalt i mnd, og utgifter til bolig var 11 000. Det var dette regnestykket som gjorde at jeg fikk lån, ikke 5x inntekt. Fikk dekket EK med startlån fra kommunen. Jeg studerte et fag som nesten garanterer jobb og god lønnsvekst, så banken "investerte" i meg. Dette var i 2013. Anonymkode: cfdd5...9cd
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #6 Skrevet 2. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjøpte som student, 22 år. Da hadde jeg 2 år igjen av en bachelor, og en deltidsjobb. Jobb og studielån utgjorde 20 000 utbetalt i mnd, og utgifter til bolig var 11 000. Det var dette regnestykket som gjorde at jeg fikk lån, ikke 5x inntekt. Fikk dekket EK med startlån fra kommunen. Jeg studerte et fag som nesten garanterer jobb og god lønnsvekst, så banken "investerte" i meg. Dette var i 2013. Anonymkode: cfdd5...9cd Med andre ord, helt irrelevant for dagens marked. Anonymkode: 9bf19...711 27
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #7 Skrevet 2. februar 2019 For noen er det foreldrene som reelt sett er de som har kjøpt leiligheten (selv om de sier selv at det er "deres" leilighet), andre har fått forskudd på arv + kausjonist, foreldre som kausjonerer... Å kjøpe leilighet alene som ung student med Lånekassen + deltidsjobb, det går ikke. Anonymkode: 29b8c...dce 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #8 Skrevet 2. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte som student, 22 år. Da hadde jeg 2 år igjen av en bachelor, og en deltidsjobb. Jobb og studielån utgjorde 20 000 utbetalt i mnd, og utgifter til bolig var 11 000. Det var dette regnestykket som gjorde at jeg fikk lån, ikke 5x inntekt. Fikk dekket EK med startlån fra kommunen. Jeg studerte et fag som nesten garanterer jobb og god lønnsvekst, så banken "investerte" i meg. Dette var i 2013. Anonymkode: cfdd5...9cd Det har blitt strengere siden da. En nær venninne av meg er lektor (lærer med mastergrad) og kontaktlærer, så hun har vel en årsinntekt på rundt 550 000 som ganske nyutdannet. Hun får sannsynligvis ikke fast stilling før hun har jobbet 3 år på samme sted, slik er det ofte for lærere. Hun får ikke lån fordi hun ikke har fast stilling, selv om hun jobber i en veldig sikker bransje. Hun har rundt 300 000 i studielån og samme sum i EK. Hun trenger maks 2 mill for å kjøpe en leilighet der hun bor. Anonymkode: 74f7d...e89 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #9 Skrevet 2. februar 2019 Samboeren er nyutdannet og har en lønn på over 500 000, ingen studielån. Svært gode utsikter for høyere lønn med mer ansinitet og når han får på plass masteren sin. Jeg er enda student og har studielån. Har ikke så gode utsikter for verken lønn eller jobb direkte relatert til studie, men har en deltidsjobb 25% hvor jeg kan ta flere vakter og ved 100% stillign ville jeg ha tjent 400 000. - (Det er bedre enn mitt ønskelige yrke). Vi har begge jobbet siden vi var 13 med å levere aviser før vi tok div. kassejobber, og har spart omtrent alt vi har tjent. Så egenkapitalen var hvertfall på plass. Dessuten har vi begge+ foreldrene våre vært medlem i lokalbank hele livet, så de var villige til å la min "inntekt" fra lånekassen på 60 000 i året til å regnes som "fast inntekt". Dette var noe banken tydeligvis gjorde. Pluss at foreldrene våre ikke har noe lån i banken lenger, noe som tydligvis var positivt for oss sev om de ikke er kausjonister. Anonymkode: ea45b...2d8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #10 Skrevet 2. februar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Samboeren er nyutdannet og har en lønn på over 500 000, ingen studielån. Svært gode utsikter for høyere lønn med mer ansinitet og når han får på plass masteren sin. Jeg er enda student og har studielån. Har ikke så gode utsikter for verken lønn eller jobb direkte relatert til studie, men har en deltidsjobb 25% hvor jeg kan ta flere vakter og ved 100% stillign ville jeg ha tjent 400 000. - (Det er bedre enn mitt ønskelige yrke). Vi har begge jobbet siden vi var 13 med å levere aviser før vi tok div. kassejobber, og har spart omtrent alt vi har tjent. Så egenkapitalen var hvertfall på plass. Dessuten har vi begge+ foreldrene våre vært medlem i lokalbank hele livet, så de var villige til å la min "inntekt" fra lånekassen på 60 000 i året til å regnes som "fast inntekt". Dette var noe banken tydeligvis gjorde. Pluss at foreldrene våre ikke har noe lån i banken lenger, noe som tydligvis var positivt for oss sev om de ikke er kausjonister. Anonymkode: ea45b...2d8 Samboeren din er ikke student, da. Så dette er vel ikke så alt for relevant for studentene der ute. Anonymkode: 29b8c...dce 9
Alice123 Skrevet 2. februar 2019 #11 Skrevet 2. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er 21 år, og studerer på 2. året. En ting jeg har merket meg, er at flere på studiet har kjøpt seg bolig - de fleste i alderen 21-23 år. Ja, de får jo hjelp av foreldrene, men det er jo fortsatt snakk om leiligheter til 2-3 millioner kroner. Slik jeg forstår det, så er det i dag krav om at du ikke får lånt mer enn 5 x bruttoinntekt. Mange av disse studentene jobber ikke, og får bare studielån. Er det da foreldrene som eier leiligheten? Eller står de som kausjonister, og bruker hele sin bolig som pant for å dekke lån på ungens bolig? Jeg lurer jo litt på hvorfor de nye lånereglene ble innført, når folk kan gå rundt dem så lett som dette. Anonymkode: 9bf19...711 Det som "går rundt" reglene har foreldre med penger som kjøper dem inn på boligmarkedet (mange måter å gjøre dette på, du ramser opp flere). For unge fra en annen økonomisk bakgrunn er det værre. Jeg kjøpte bolig før reglene ble endret (og har hatt omtrent en fordobling av boligens verdi), men ville ikke kunne klart å kjøpe meg inn på dagens marked som ung student. 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #12 Skrevet 2. februar 2019 Meg, student (23) Hadde spart opp 600 000 i EK. Arvet 100 000 etter min farmor solgte huset sitt. Fikk 50 000 i tilskudd av mormor da jeg skulle kjøpe bolig. = 750 000 EK. Månedlig inntekt: 8000kr (studielån) 1 nattevaktshelg i mnd = 6000kr En helg med to kveldsvakter = 4300 To vanlige kvelder på ukedager i mnd = 3600 = ca 22 000 på en vanlig måned. Pluss jobber fullt på sommer, jul og påske. Tjener i snitt 30 000 per fulle måned på sommeren, og rundt 15-20 000 i mnd f.eks rundt jul og påske. Har i tillegg foreldre som har kausjonert for halve lånet, og en bank som er veldig grei. Fikk kjøpt leilighet til 3 000 000 i Oslo for tre år siden. Anonymkode: e6dd9...2fd
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #13 Skrevet 2. februar 2019 Mammas fleksilån var veldig fint da jeg var student og hjalp meg inn på markedet. Anonymkode: 3d240...c98
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #14 Skrevet 2. februar 2019 De jeg kjenner som har kjøpt leilighet som student har "lånt" noen 100 000 av foreldre, i tillegg til å være kausjonister. Eller så har foreldrene alene kjøpt leiligheten, men studentene sier de har "kjøpt" den for de skal betale lån og husleie til foreldrene Anonymkode: b8dac...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #15 Skrevet 2. februar 2019 Jeg synes boligmarkedet er helt forferdelig uten foreldre som kan hjelpe til. Jeg har arvet 1 800 000 som står i fond i banken og kan gå rett inn på EK på bolig. Har studielån og deltidsjobb som tilsammen utgjør ca. 17 000 kr i måneden + samboer med samme. Vi ville låne 1 mill til å kjøpe bolig (dyr by) som ville koste oss ca. 6000 kr i måneden i avdrag og renter. Jeg holder på med siste året med mastergrad for å bli ferdig lektor, mens samboer er arbeidssøker men jobber i praksis 100% som ringevikar. Lån kunne vi bare glemme. Så vi betaler 10 000 i måneden i leie og har aldri vært en dag for sen med betalingen. Dette er kanskje et "poor little rich kid" situasjon, men bankene kan være dustete vrange hvis du ikke har foreldre som kan hjelpe til. (Noe jeg ikke har, der kommer arven fra). Anonymkode: 26d3b...fc4 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #16 Skrevet 2. februar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes boligmarkedet er helt forferdelig uten foreldre som kan hjelpe til. Jeg har arvet 1 800 000 som står i fond i banken og kan gå rett inn på EK på bolig. Har studielån og deltidsjobb som tilsammen utgjør ca. 17 000 kr i måneden + samboer med samme. Vi ville låne 1 mill til å kjøpe bolig (dyr by) som ville koste oss ca. 6000 kr i måneden i avdrag og renter. Jeg holder på med siste året med mastergrad for å bli ferdig lektor, mens samboer er arbeidssøker men jobber i praksis 100% som ringevikar. Lån kunne vi bare glemme. Så vi betaler 10 000 i måneden i leie og har aldri vært en dag for sen med betalingen. Dette er kanskje et "poor little rich kid" situasjon, men bankene kan være dustete vrange hvis du ikke har foreldre som kan hjelpe til. (Noe jeg ikke har, der kommer arven fra). Anonymkode: 26d3b...fc4 Prøvde dere andre bNker? Anonymkode: 90afa...52c 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #17 Skrevet 2. februar 2019 Vi prøvde Nordea og DNB. Begge var helt umulig å få lån hos. Ingen av oss hadde en fast jobb og arbeidskontrakt og vise, men vi betaler jo en leie myye dyrere enn et evt lån. EK ville jo også vært på 60%, så det var liten risiko. Men nope ingen sjans for lån. Så vi ga opp. Anonymkode: 26d3b...fc4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #18 Skrevet 2. februar 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi prøvde Nordea og DNB. Begge var helt umulig å få lån hos. Ingen av oss hadde en fast jobb og arbeidskontrakt og vise, men vi betaler jo en leie myye dyrere enn et evt lån. EK ville jo også vært på 60%, så det var liten risiko. Men nope ingen sjans for lån. Så vi ga opp. Anonymkode: 26d3b...fc4 Hvofor selger du ikke fondet da? Eller deler av det? Anonymkode: 82117...75e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #19 Skrevet 2. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvofor selger du ikke fondet da? Eller deler av det? Anonymkode: 82117...75e Jeg ville gjort det og investert i bolig hvis vi fikk lån til resten, for her vi bor får man ingenting for 1 800 000. Bortsett fra en parkeringsplass kanskje.. Anonymkode: 26d3b...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #20 Skrevet 2. februar 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes boligmarkedet er helt forferdelig uten foreldre som kan hjelpe til. Jeg har arvet 1 800 000 som står i fond i banken og kan gå rett inn på EK på bolig. Har studielån og deltidsjobb som tilsammen utgjør ca. 17 000 kr i måneden + samboer med samme. Vi ville låne 1 mill til å kjøpe bolig (dyr by) som ville koste oss ca. 6000 kr i måneden i avdrag og renter. Jeg holder på med siste året med mastergrad for å bli ferdig lektor, mens samboer er arbeidssøker men jobber i praksis 100% som ringevikar. Lån kunne vi bare glemme. Så vi betaler 10 000 i måneden i leie og har aldri vært en dag for sen med betalingen. Dette er kanskje et "poor little rich kid" situasjon, men bankene kan være dustete vrange hvis du ikke har foreldre som kan hjelpe til. (Noe jeg ikke har, der kommer arven fra). Anonymkode: 26d3b...fc4 Er ikke heller problemet her at samboeren din ikke har fast jobb? Anonymkode: 29b8c...dce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå