AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #1 Skrevet 2. februar 2019 Lang historie kort, jeg og eksen hadde ett trøblete forhold, og han fant ut at det var fint med en valp. En jakthund. Han jakter litt innimellom, men har mest kamerater som jakter. Uansett. Hunden kom, og det ble selvsagt jeg som måtte oppstå valpen og gå turer med han. Jeg og hunden har gått på valpekurs, og viderekommen. Planen var nye kurs utover vår og sommer. Jeg er ikke et hundemenneske og kan nada om hunder. Derfor ble det til at jeg tok valpekursene og videre (for jeg syns jo det var moro å bli lært opp og lære mer om hund) han brydde seg mindre og mindre om hunden, og jeg syns ikke han gjorde en god jobb når han først brydde seg. Nå er det slutt, og vi må finne ut hva vi gjør med hunden. Jeg vil beholde den, men kommer ikke til å jakte med den. Exen vil ikke ha noe med hunden å gjøre. Så da er alternativet omplasssering. Det jeg lurer på, er det grusomt fælt for en hund å ikke få bli brukt til det den er ment til? Det jeg kan tilby er hodetrim, turer i skog og mark, fjelltur en gang i blant. Det hadde vært moro å prøve å søke med hunden, har og tenkt litt på beaøkshund etterhvert. Mulighetene er mange, men ikke ren jakt. Det er ikke aktuelt at eksen tar hunden med på jakt. Vi har ingen barn. Jeg vil beholde hunden, men er redd jeg ikke er god nok for den. Jeg skal i tillegg bo i en liten leilighet, mens jeg Venter på å få kjøpt noe eget og større, men det kan jo ta en stund. Anonymkode: 1b663...8d5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #2 Skrevet 2. februar 2019 Hva slags rase er det? Rasen er viktig, for noen kan fint leve uten jakt bare de blir stimulert nok, mens andre hunder MÅ brukes til det de er avlet til. Anonymkode: c2e2a...076 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #3 Skrevet 2. februar 2019 Det er en Gordon Setter. Anonymkode: 1b663...8d5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #4 Skrevet 2. februar 2019 Vi hadde en skuddredd Setter. Ble naturligvis ikke brukt til jakt, men høyenergisk som den var, ble det mange fjellturer Anonymkode: c1e21...cc7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #5 Skrevet 2. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er en Gordon Setter. Anonymkode: 1b663...8d5 Da går det nok bra, vet om flere GS som ikke blir brukt til jakt, men er fornøyde med å løpe på fjellturer Selvom den er stående, elsker de også å apportere, så du kan jo legge inn masse apporteringsøvelser Anonymkode: c2e2a...076 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #6 Skrevet 2. februar 2019 Rasen er ikke avlet til jakt, den er avlet til instinkter. En hunderase har ingen formening om hva menneskers jakt går ut på. Finn ut av hvordan jakten den er avlet til fungerer, og bruk hodebryet sånn. Generelt kan man si at fuglehunder liker søk, mens retrievere liker apport. Setteren din kan begynne å lete etter ting for eksempel? Anonymkode: b0870...a61 7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #7 Skrevet 2. februar 2019 Han er glad i søkeøvelser, og vi gjør ofte dette hjemme. Kan jo begynne å gjøre det mer med det. Avansere litt. Anonymkode: 1b663...8d5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #8 Skrevet 2. februar 2019 Så lenge den får utløp for all energien sin, og en gordon setter har mye, så vil den nok ha det helt fint. Du kan jo evt låne den bort til noen du kjenner og stoler på for noen jaktturer. Anonymkode: a2c90...258 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #9 Skrevet 2. februar 2019 Jeg har sett flere annonser på finn.no , lagt ut av folk som ønsker å låne/leie en fuglehund til jakt. Det er naturligvis en sjanse å ta å låne bort hunden til noen du ikke kjenner, men om det er noen som bor i nærheten av deg, går det jo an å ta noen skogsturer med vedkommende, for å få et inntrykk. Anonymkode: c5d13...b21 1
Leo Skrevet 2. februar 2019 #10 Skrevet 2. februar 2019 Det er heller ingenting i veien for at du trener den som fuglehund, og til og med stiller på prøver, selv om du ikke jakter i form av at du skyter fugler. Ellers er det viktigste for hunden at den får nok stimulering og mosjon for den vet i utgangspunktet ikke hva fuglejakt er. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #11 Skrevet 2. februar 2019 90% av alle jakthunder står ute og bjeffer året rundt når de ikke jakter, og blir aldri gått tur med. Den hunden kan få et mye bedre liv hos deg enn den hadde hatt med en jeger som kun interesserer seg for den i jaktsesongen, så jeg ser ikke noe problem med det. Anonymkode: eeb52...461 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #12 Skrevet 2. februar 2019 Vi har fuglehund som knapt har vært på jakt. Men jeg er mye i fjellet med den, så den får bruke nesa si og alle, selv om det ikke sier pang rundt ørene. Her litt samme historien her, om en mann som ikke gidder å gå på jakt. Hunden er et fint familiemedlem, og det virker som at den er tilfreds med aktiviteten den får. Anonymkode: ae87c...3f2
Julie Skrevet 2. februar 2019 #13 Skrevet 2. februar 2019 At du ikke kan tilby hunden jakt er en uproblematisk, så lenge du kan tilby hunden en fullverdig liv ellers med tilstrekkelig trim og stimuli. Fuglehund hos ikke-jegere er riktignok for spesielt interesserte, men du virker å vite hva du går til. I mangel på interesse og oppfølging fra han som opprinnelig kjøpte hunden - takk for at du tar ansvar! Har selv fuglehund som jeg ikke går på jakt med, men som brukes aktivt innen trekk. Bor også i leilighet. Uproblematisk. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå