Kalmie Skrevet 2. februar 2019 #1 Skrevet 2. februar 2019 Hei! Jeg har lyst til å bli mye flinkere til å identifisere ulike arter, gjerne blomster og trær. Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt med disse?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #2 Skrevet 2. februar 2019 Skal finnes en app for det!👍🏻 Bruker kamera osv. Søk rundt, gjerne på engelsk. Identify plants/botanical/fauna etc Anonymkode: a2551...11e 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #3 Skrevet 2. februar 2019 Jeg har lite greie på lav, men her er det en liste over lavarter i norge, med linker til bilder. Det er dessverre ingen samlet oversikt over bildene, så de må åpnes ett og ett. Angående bilde nr. 2 er det en kurvplante. Jeg tenkte først ryllik, men er ikke sikker. Det er ofte nødvendig å se både blader og blomster for å kunne kjenne igjen en plante, spesielt hos kurvplanter der det er enkelte som er ganske like. Og så kan det være greit å være klar over at her på KG er det en del brukere som ikke engang ser forskjell på forglemmegei og blåveis, men likevel innbiller seg at de er hjelpsomme når de kommer med skråsikre svar på spørsmål av typen "hvilken plante er dette". Anonymkode: 18abb...d38 2
Kalmie Skrevet 2. februar 2019 Forfatter #4 Skrevet 2. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lite greie på lav, men her er det en liste over lavarter i norge, med linker til bilder. Det er dessverre ingen samlet oversikt over bildene, så de må åpnes ett og ett. Angående bilde nr. 2 er det en kurvplante. Jeg tenkte først ryllik, men er ikke sikker. Det er ofte nødvendig å se både blader og blomster for å kunne kjenne igjen en plante, spesielt hos kurvplanter der det er enkelte som er ganske like. Og så kan det være greit å være klar over at her på KG er det en del brukere som ikke engang ser forskjell på forglemmegei og blåveis, men likevel innbiller seg at de er hjelpsomme når de kommer med skråsikre svar på spørsmål av typen "hvilken plante er dette". Anonymkode: 18abb...d38 Tusen takk! Skal se gjennom listen. Og se om jeg har bilder av blada også.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #5 Skrevet 2. februar 2019 Kjøp Mossbergs feltflora og bla deg frem. Ta med boka ut, bruk den når du finner planter, eller ta med plantene hjem (ikke røsk opp med rot) og bla opp i fred og mak. Anonymkode: 80588...5e7 1
Ullvott Skrevet 2. februar 2019 #6 Skrevet 2. februar 2019 Lavarten på det øverste bildet kjenner jeg ikke, men blomsten på det nederste bildet er en ryllik. Vær obs på at man oftest trenger et godt bilde av hele planten, både blomst, blader og stilk. 2
Kalmie Skrevet 2. februar 2019 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2019 Takk for fine svar! Skal investere i en flora, takk for tips. Har også prøvd å søke litt rundt på nettet, men er ikke alltid jeg klarer å finne ut av arten. Denne soppen for eksempel? Er det en type fluesopp?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #8 Skrevet 2. februar 2019 Det kan være stubbeskjellsopp, men igjen er jeg veldig usikker. Sopper er ofte veldig vanskelig å artsbestemme fra bilder, noe som er grunnen til at man aldri må stole på folk på nettet (sånne som meg ) om man lurer på om en sopp kan spises. Anonymkode: 18abb...d38 2
Kalmie Skrevet 3. februar 2019 Forfatter #9 Skrevet 3. februar 2019 (endret) Tusen takk! Endret 3. februar 2019 av Kalmie
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #10 Skrevet 3. februar 2019 Skal du levere inn objektsamlinga snart eller? Anonymkode: c04e6...229
Kalmie Skrevet 3. februar 2019 Forfatter #11 Skrevet 3. februar 2019 (endret) Den er nok levert du! Endret 3. februar 2019 av Kalmie 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå